Reconfiguration of audience time in the circulation of radio programs on social media

Authors

  • Eloísa Joseane da Cunha Klein Universidade Federal do Pampa
  • Lídia Raquel Maia

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-6924.2020v17n2p55

Abstract

This article analyzes how the characteristic immediacy of radio migrates to the instantaneous and ephemeral logic of social media, which assume the spread of information derived from journalism. To this end, we analyzed the case of the instantaneous reverberation of a sexist comment by radio announcer and TV host, Gustavo Negreiros, when criticizing the environmental activist Greta Thunberg – through public posts on Facebook and messages in private Whatsapp groups. The sexist comment was responded by the public with a wave of mobilization on social media, causing the sponsors' withdrawal from the radio show and consequent removal of the host. There is a change in the audience's time, which tends towards a re-accommodation of the journalism logic on the radio, given the rise of information flows within the scope of circulation, which redefines the ephemeral, the public interest, and the current time.

Author Biographies

Eloísa Joseane da Cunha Klein, Universidade Federal do Pampa

Professora de jornalismo da Universidade Federal do Pampa. Doutora em Ciências da Comunicação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos. Jornalista graduada pela Universidade Regional do Noroeste do Rio Grande do Sul.

Lídia Raquel Maia

Doutora em Ciências da Comunicação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos. Graduada em Comunicação Social Publicidade e Propaganda pelo Instituto de Educação Superior da Paraíba.

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Published

2020-12-18