Procedimentos metodológicos na construção do conhecimento científico: a pesquisa bibliográfica

Autores

  • Telma Cristiane Sasso de Lima AMB-ENG - Florianópolis - SC
  • Regina Célia Tamaso Mioto UFSC - Florianópolis - SC

DOI:

https://doi.org/10.1590/S1414-49802007000300004

Resumo

This article concerns bibliographic research in the context of production of knowledge, as a methodological procedure that offers the researcher the possibility of seeking solutions to a research problem. It recognizes the need to present the scientific method chosen by the researcher; to present the forms of construction of the methodological design and the choice of procedures; and demonstrates how the presentation and analysis of the data obtained is configured. It also presents a methodological design of successive approximations, considering that the flexibility in the apprehension of data guarantees the dialectical movement in which the object of study can be constantly revised. That is, it postulates that bibliographic research involves conducting a tireless movement of apprehension of objectives, observance of steps, reading, questioning and critical interlocution with the bibliographic material and this demands epistemological vigilance.

Biografia do Autor

Telma Cristiane Sasso de Lima, AMB-ENG - Florianópolis - SC

Possui graduação em Serviço Social pela UFSC e mestrado em Serviço Social pela UFSC. Tem experiência na área de Serviço Social, com ênfase em Serviço Social Aplicado, atuando principalmente nos seguintes temas: serviço social, projeto ético-político, ações sócio-educativas, intervenção profissional.

Mais informações: Currículo Lattes - CNPq.

Regina Célia Tamaso Mioto, UFSC - Florianópolis - SC

Possui graduação em Serviço Social pela PUCSP, mestrado em UNICAMP e doutorado em Saúde Mental pela UNICAMP. Realizou pós-doutorado na Universidade de Perugia-IT. Atualmente é professora associada da UFSC. Tem experiência na área de Serviço Social, com ênfase em Serviço Social da Saúde, atuando principalmente nos seguintes temas: serviço social, família e proteção social, família e intervenção profissional e formação e intervenção profissional.

Mais informações: Currículo Lattes - CNPq.

Downloads

Publicado

2007-05-05

Artigos mais lidos pelo mesmo(s) autor(es)