Education and labor in Brazil: workers’ education in the perspective of the capital

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/1982-02592019v22n3p479

Abstract

This article is grounded on the critic social theory, and analyzes the content presented in the Brazilian National Plans of Education (2001-2010 and 2014-2024) and the Education Development Plan (2007) regarding the relationship between education and work. Documentary research aimed to identify the political perspectives that establish this relationship in a context of crisis of capitalism and regression of rights around the world and, particularly, in Brazil. The results show that updating and strengthening education is essential to prepare the workforce in line with the new needs of the sphere of production, a relation that is often disguised by the discourse and defense of citizenship, law, and humanistic values.

Author Biographies

Jaime Hillesheim, Federal University of Santa Catarina, Department of Social Work, Graduate Program of Social Work, Florianópolis, SC, Brazil.

Porfessor do Departamento de Serviço Social da UFSC.

Doutor em Serviço Social pelo PPGSS da UFSC.

Mestre em Serviço Social pelo PPGSS da PUC/SP.

Especialista em: Serviço Social do Trabalho (UFSC); Direito Constitucional (FEMP/RS); Direito Material e Processual do trabalho (ESMATRA 23).

Graduado em Serviço Social pela FURB/Blumenau/SC;

Graduado em Direito (UNIC/Cuiabá/MT).

Adir Valdemar Garcia, Federal University of Santa Catarina, School of Educational Sciences, Department of Specialized Studies on Education, Florianópolis, SC, Brazil.

Graduado em Pedagogia pela Universidade para o Desenvolvimento do Estado de Santa Catarina (1986); Especialista em Educação pela Universidade para o Desenvolvimento do Estado de Santa Catarina (1989); Mestre em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (1997) e Doutor em Sociologia Política pela Universidade Federal de Santa Catarina (2005). Atualmente é Professor Associado do Departamento de Estudos Especializados em Educação do Centro de Ciências da Educação da Universidade Federal de Santa Catarina. Coordena o Grupo de Pesquisa Educação, Pobreza e Desigualdade Social. Tem experiência na área de Educação e na área da saúde, pesquisando e estudando os seguintes temas: educação, saúde, cidadania e pobreza.

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Published

2019-11-08