The Public University in Times of Neoliberal Adjustment and Loss of Rights

Authors

  • Mailiz Garibotti Lusa University of Rio Grande do Sul, Department of Social Work, Social Work Course, Porto Alegre, RS, Brazil. https://orcid.org/0000-0002-6007-1383
  • Tiago Martinelli Rio Grande do Sul Federal University, Department of Social Work, Social Work Course, Porto Alegre, RS, Brazil. https://orcid.org/0000-0002-3496-0873
  • Samara Ayres Moraes Rio Grande do Sul Federal University, Department of Social Work, Social Work Course, Porto Alegre, RS, Brazil.
  • Tiago Pacheco Almeida University of Rio Grande do Sul, History Course, Porto Alegre, RS, Brazil. https://orcid.org/0000-0002-0917-1696

DOI:

https://doi.org/10.1590/1982-02592019v22n3p536

Abstract

This study presents an analysis of Brazilian public education, considering the history of disputes among different projects for the area and the consequences for the country over time. The research focuses on higher education and aims to express the perspective of actors committed to the struggle for a transformative and emancipatory alternative to education, challenging the neoliberal offensive, and loss of rights. Using the categories and conceptions of Gramscian, the article points out instruments that potentially transform and strengthen the strategies to resist to the bourgeois and neoliberal hegemony. This set of instruments may represent a field of intervention for professors, researchers, and students committed to protecting and strengthening the public university.

Author Biography

Mailiz Garibotti Lusa, University of Rio Grande do Sul, Department of Social Work, Social Work Course, Porto Alegre, RS, Brazil.

Professora Adjunta do Departamento de Serviço Social (DSS-SSO) da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). É Assistente Social graduada pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), mestre e doutora em Serviço Social pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Entre 2010 e 2014 foi Professora Adjunta da Universidade Federal de Alagoas (UFAL), no Curso de Serviço Social do Campus Arapiraca. Coordena o Núcleo de Estudos e Pesquisas Terra, Trabalho e Política Social (UFRGS - DGP-CNPq). Atua principalmente nos seguintes temas: Serviço Social e espaço rural; lutas sociais e movimentos sociais camponeses; formação profissional e fundamentos do Serviço Social; gênero, divisão sócio sexual do trabalho e políticas públicas de gênero.

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Published

2019-11-08