The dance in the context of fitness culture: art teaching or killer workout?
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-8042.2024.e99547Keywords:
Dance, Fitness culture, Market, Education, BodyAbstract
Dance is an artistic language, a cultural manifestation of all peoples and civilizations. In the context of fitness culture, dance is co-opted and reduced to the category of physical activity, which is endorsed by the WHO and many researchers in the field. In this essay-denunciation, we seek to problematize this situation by scrutinizing the main fitness dance programs currently circulating on the market and on social media. The advertising campaigns for these programs, whose clear purpose is to workout out and losing weight, insist on promoting their products as dance classes, which seems to go against the concept of teaching and learning, given that those responsible for this work are fitness instructors and not educators. The issue of the musical repertoire used in fitness dance sessions was also investigated, as well as the marketing of joy and well-being, and the Childhood as a target market for dance fitness programs.
References
ADORNO, Theodor Ludwig. O fetichismo na música e a regressão da audição. In: ADORNO, T. W; HORKHEIMER, M. Textos escolhidos. Trad. Luiz João Baraúna e Wolfgang Leo Maar. 5. ed. São Paulo: Nova Cultural, 1991, p. 77-105.
A POLÊMICA... do Projeto de Lei 7.370/2002. Educação Física (CONFEF), ano V, n. 16, p. 20-22, jun. 2005. Disponível em: https://www.confef.org.br/revistasWeb/n16/13_POLEMICA_PROJETO_7370.pdf. Acesso em: 14 jul. 2024.
BARBOSA, Ana Mae. A imagem no ensino de arte: anos oitenta e novos tempos. 9. ed. São Paulo: Perspectiva, 2019.
BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política. Trad. Sergio Paulo Rouanet. 7. ed. São Paulo: Brasiliense, 1994.
BIRMAN, Joel. A physis da saúde coletiva. Physis, Rio de Janeiro, v. 1, n. 1, p. 7-11, 1991. Disponível em: https://www.scielo.br/j/physis/a/fgkg3x8mLX3PYrK9BZMpftM/?lang=pt. Acesso em 14 jul. 2024.
BOURGEOIS, Louise. Destruição do Pai/Reconstrução do Pai. Trad. Alvado Machado e Luis Roberto Mendes Gonçalves. São Paulo: Cosac & Naify, 2000.
BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília: Presidência da República, [2016]. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm.PDF. Acesso em: 8 mar. 2024.
BRASIL. Lei nº 9.696, de 1º de setembro de 1998. Dispõe sobre a regulamentação da Profissão de Educação Física e cria os respectivos Conselho Federal e Conselhos Regionais de Educação Física. Diário Oficial da União. Brasília, 2 set. 1998. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9696.htm. Acesso em: 12 fev. 2024.
BRASIL. Câmara dos Deputados. Projeto de Lei nº 7.370, de 21 de novembro de 2002. Brasília: Câmara dos Deputados, 2002. Disponível em: https://www.camara.leg.br/proposicoesWeb/prop_mostrarintegra?codteor=104699&filename=PL%207370/2002. Acesso em: 14 jul. 2024.
CÂMARA DOS DEPUTADOS. Lançamento da Frente Parlamentar em Defesa dos Profissionais da Dança. YouTube, 5 dez. 2023. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=Lm9HA8PDrVU. Acesso em: 16 jul. 2024.
CAMBRIDGE DICTIONARY. Cambridge Dictionary. Cambridge University Press & Assessment, 2023. Disponível em: https://dictionary.cambridge.org/. Acesso em 7 dez. 2023.
CAMUS, Albert. O homem revoltado. Trad. Valerie Rumjanek. 9. Ed. Rio de Janeiro: Record, 2011.
COELHO FILHO, Carlos Alberto de Andrade. Malhar como metáfora da exercitação física. Pro-Posições, Campinas, v. 33, p. 1- 25, 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pp/a/Rzt9RY7FjwR9DzRMnfncqyn/abstract/?lang=pt#. Acesso em: 12 nov. 2023.
COOPER, Kenneth. Aerobics. New York: M. Evans and Company, 1968.
COURTINE, Jean-Jacques. Les stakhanovistes du narcissisme. Communications, Lyon, n. 56, p. 225-251, 1993. Disponível em: https://www.persee.fr/collections. Acesso em: 19 jan. 2024.
CREF1/RJ. Conselho Regional de Educação Física da 1ª Região. FitDance é atividade exclusiva do profissional de Educação Física (comunicado). Rio de Janeiro, 8 abr. 2019. Disponível em: https://www.cref1.org.br/fit-dance-e-atividade-exclusiva-do-profissional-de-educacao-fisica/. Acesso em: 13 jan. 2024.
CREF3/SC. Conselho Regional de Educação Física da 3ª Região). Nota de Esclarecimento FitDance (comunicado). Santa Catarina, 7 jun. 2018. Disponível em: https://crefsc.org.br/nota-de-esclarecimento-fitdance/#:~:text=No%20caso%20do%20Fitdance%2C%20a,a%20Lei%20n%C2%BA%209.696%2F98. Acesso em 13 jan. 2024.
DANÇA... As questões mais polêmicas sobre o assunto são discutidas amplamente em Fóruns e diversos profissionais da área elogiam os Cursos de Instrução. Educação Física (CONFEF), Rio de Janeiro, v. 1, n. 2, p. 3-9, mar. 2002. Disponível em: https://www.confef.org.br/confef/comunicacao/revistaedf/revistaefpdf/02.pdf. Acesso em: 13 jul. 2024.
DELORS, Jacques. Educação: um tesouro a descobrir. Trad. José Carlos Eufrazio. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2003.
DUNCAN, Isadora. La danse de l’avenir. Trad. Sonia Schoonejans. Bruxelles: Édition Complexe, 2003.
FITDANCE. FitDance. Página oficial. Salvador, 2023. Disponível em: https://www.fitdance.com/. Acesso em: 12 nov. 2023.
FITDANCE STORE. FitDance Store. Página oficial. Salvador, 2023. Disponível em: https://store.fitdance.com/. Acesso em:17 nov. 2023.
FITDANCE. Fode bem. YouTube. 19 ago. 2023. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=ZxvoEKRoNl8. Acesso em: 17 fev. 2024.
FITDANCE. FitDance Dream Kids. 2019. Disponível em: https://www.fitdance.com/fitdanceKidsDream. Acesso em: 21 jul. 2024.
FITDANCE CHANNEL. Canal oficial. YouTube. Índia, 2017. Disponível em: https://www.youtube.com/@FitDanceChannel/. Acesso em: 06 jan. 2024.
FITDANCE KIDS & TEEN. Canal oficial. YouTube. Brasil, 2015. Disponível em: https://www.youtube.com/@FitDanceKids/. Acesso em: 06 jan. 2024.
FITDANCE LIFE. Canal oficial. YouTube. México, 2016. Disponível em: https://www.youtube.com/@FitDanceLife. Acesso em: 06 jan. 2024.
FITDANCE TV. Canal oficial. YouTube. Brasil, 2013. Disponível em: www.youtube.com/@FitDanceTV/. Acesso em: 06 jan. 2024.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2021.
FRIEDMAN, Danielle. Let’s Get Physical: how women discovered exercise and rechaped the world. New York: G.P. Putnam's Sons, 2022.
GOOFY How to dance. Dirigido por Jack Kinney. Produzido por Walt Disney Productions. Estados Unidos, 1953 (6 min.). Disponível em: https://www.dailymotion.com/video/x1t0tm7. Acesso em 21 fev. 2024.
HUIZINGA, Johan. Homo ludens: o jogo como elemento da cultura. Trad. João Paulo Monteiro. 8. ed. São Paulo: Perspectiva, 2018.
IBGE – Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Perfil dos municípios brasileiros – Cultura. Rio de Janeiro: IBGE, 2007. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/biblioteca/visualizacao/livros/liv36016.pdf. Acesso em 15 jul. 2024.
JANE Fonda’s New Workout. Produced and directed by Sidney Galanty. USA: Karl Home Video & RCD Video Productions, 1985. 1 VHS (90 min.). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=gUzPVeAGPuU. Acesso em: 18 jan. 2024.
JANE Fonda’s Workout – The Fun House Funk. Directed by Anita Mann. Produced by Stephen Brown. USA: Warner Bros Domestic Television Distribution, 1990. 1VHS (48 min.). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=tGTb_Ugjfmk. Acesso em 22 jul. 2024.
JURISPRUDÊNCIA STF. Jurisprudência do Superior Tribunal de Justiça. Processo AgInt no AREsp 2544694/SP (Agravo Interno no Agravo em Recurso Especial 2024/0005943-1). Brasília, 24 jun. 2024. Disponível em: https://scon.stj.jus.br/SCON/pesquisar.jsp?b=ACOR&O=RR&preConsultaPP=000005863/0&thesaurus=JURIDICO&p=true&tp=T. Acesso em 13 jul. 2024.
JUSBRASIL. Tribunal Regional Federal da 3ª Região. Agravo de Instrumento (nº 0017688-91.2016.4.03.0000/SP). São Paulo, 18 out. 2016. Disponível em: https://www.jusbrasil.com.br/jurisprudencia/trf-3/408617481/inteiro-teor-880957062. Acesso em: 13 jul. 2024.
LES MILLS. Les Mills International LTD. Home page. New Zealand, 2023. Disponível em: https://www.lesmills.com/. Acesso em: 27 dez. 2023.
LES MILLS. Official Channel. YouTube. New Zealand, 2008. Disponível em: www.youtube.com/@lesmills. Acesso em: 19 nov. 2023.
LES MILLS. What is BodyJam. YouTube. 16 jun. 2022. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=eD88kFXMAzM. Acesso em 24 out. 2023.
LES MILLS. What is Sh’Bam. YouTube. 16 jun. 2022. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=uyW4K9hXSd4. Acesso em 24 out. 2023.
MARQUES, Isabel Azevedo. Dançando na escola. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2012.
MISSETT, Judi Sheppard. Building a Business with a Beat: Leadership lessons from Jazzercise. New York: McGraw-Hill Company, 2019.
PLAYDANCE. Canal Oficial. YouTube. Brasil, 2016. Disponível em: https://www.youtube.com/@Playdanceweburn. Acesso em: 27 nov. 2023.
PLAYDANCE. PlayDance. Página Inicial. Porto Alegre, 2023. Disponível em: https://playdance.com.br/. Acesso em: 23 fev. 2024.
PROGRAMA VIA LEGAL. Professora de zumba pode dar aulas mesmo sem ter diploma de Educação Física. YouTube. 16 ago. 2017. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=xpeBsVi6LFw. Acesso em: 20 jul. 2024.
RIBEIRO, César Murilo. Dança pertence à educação física [entrevista com Lais Helena Pinheiro Lima e Silva]. Portal Itu, 22 fev. 2005. Disponível em: https://www.itu.com.br/artigo/dan231a-pertence-224-educa231227o-f237sica-20100202. Acesso em: 17 jul. 2024.
RITBOX. RitBox em Casa. Página inicial. Brasil, 2024. Disponível em: https://ritboxemcasa.com.br/. Acesso em 01 fev. 2024.
RITBOX TV. Canal oficial. YouTube. Brasil, 2015. Disponível em: www.youtube.com/@RitBoxTV. Acesso em 01 fev. 2024.
SANTORO, Cláudio. O humanismo segundo Santoro [entrevista realizada por Costa Gavras]. Pau Brasil, São Paulo, v. 3, n. 14, p. 51-58, set. 1986.
SILVA, Ana Carolina Marques da; GEHRES, Adriana de Farias; CAMINHA, Iraquitan de Oliveira. A dança como prática corporal nas academias: multiplicidade de sentidos. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Brasília, v. 43, p. 1-8, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbce/a/cdtsmYdVvp36HFZkfD3YPrf/abstract/?lang=pt#. Acesso em: 24 fev. 2024.
SILVA, André Luiz dos Santos. Imperativos da beleza: corpo feminino, cultura fitness e a nova eugenia. Caderno Cedes, Campinas, v. 32, n. 87, p. 211-222, maio/ago. 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ccedes/a/9C8grqxPHkMjt6mBZLXZn5s/abstract/?lang=pt. Acesso em: 30 dez. 2023.
SILVA RIBEIRO, José da. Antropologia visual, práticas antigas e novas perspectivas de investigação. Revista de Antropologia, São Paulo, v. 48, n. 2, p. 613-648, Dez. 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ra/a/MtQwkdZbLPyfSX6dCzMd3wj/?format=pdf&lang=pt. Acesso em 05 set. 2024.
TOLSTÓI, Leon. O que é arte? Trad. Bete Torii. 4. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2019.
WORLD HEALTH ORGANIZATION. Guidelines on physical activity and sedentary behaviour. Geneva: World Health Organization, 2020. Disponível em: https://www.who.int/publications/i/item/9789240015128. Acesso em: 21 dez. 2023.
ZUMBA FITNESS. Zumba. Home page. United States of America, 2023. Disponível em: https://www.zumba.com/. Acesso em: 21 dez. 2023.
ZUMBA. Official Channel. YouTube. United States of America, 2006. Disponível em: www.youtube.com/@zumba/. Acesso em: 15 jan. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Motrivivência

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os autores dos textos enviados à Motrivivência deverão garantir, em formulário próprio no processo de submissão:
a) serem os únicos titulares dos direitos autorais dos artigos,
b) que não está sendo avaliado por outro(s) periódico(s),
c) e que, caso aprovado, transferem para a revista tais direitos, sem reservas, para publicação no formato on line.
Obs.: para os textos publicados, a revista Motrivivência adota a licença Creative Commons “Atribuição - Não Comercial - Compartilhar Igual 4.0 Internacional” (CC BY-NC-SA).
