THE REPERCUSSIONS OF WORKING WITH DIDACTIC DEVICES IN THE PRODUCTION OF “CONHECIMENTOSSIGNIFICAÇÕES” BY HIGH SCHOOL STUDENTS
AN EXPERIENCE IN SUPERVISED INTERNSHIP IN GEOGRAPHY
Keywords:
Conhecimentossignificações, Didactic devices, Supervised Internship in GeographyAbstract
The present account of experiences aimed at understanding the implications of two educational devices in the production of “conhecimentossignificações” by students of a public school in Vitória da Conquista, Bahia. The two investigated devices consist of a quiz and a glossary. The research relied on qualitative approaches, using literature review and participative observation of Geography classes with educational devices as instruments for producing findings. Hermeneutics was the adopted analytical perspective. From the conducted analyses, it was possible to perceive that the devices encouraged students to participate more actively, simultaneously aiding in the production of “conhecimentossignificações” by urging participants to unveil problematized contents through their experiences. This also led to increased interaction and socialization within the class, strengthening their emotional bond.
References
ALVES, Nilda. Apresentação. In: ALVES, Nilda. Práticas pedagógicas em imagens e narrativas: memórias de processos didáticos e curriculares para pensar as escolas hoje. São Paulo: Cortez, 2019. p. 15-28.
CARVALHO, Maria Inez. Fim de Século: a escola e a Geografia. Ijuí (RS): Editora Unijuí, 1998.
CAVALCANTI, Lana de Souza. A Geografia escolar e a cidade: ensaios sobre o ensino de Geografia para a vida urbana cotidiana. Campinas (SP): Papirus, 2008.
CORRÊA, Roberto Lobato. Região e organização espacial. 8. ed. São Paulo: Ática, 2007 [1986].
FREIRE, Paulo. Carta de Paulo Freire aos professores. Estudos Avançados, [s/l], v. 15, n. 42, p. 259-268, 2001. Disponível em: http://tiny.cc/nsrjvz. Acesso em: 21 dez. 2023.
LACOSTE, Yves. A Geografia - Isso serve, em primeiro lugar, para fazer a guerra. [S./L.]: Sabotagem Contra Cultura, [S./D.]. Disponível em: http://tiny.cc/lsrjvz. Acesso em: 3 dez. 2023.
LOPES, Willian Falcão. Percepções e atos de discentes universitários/as sobre a potência pedagógica das imagens no planejar-sentir-agir coletivo-colaborativo. 2024. 344 f. Tese (Doutorado em Educação e Contemporaneidade) – Universidade do Estado da Bahia (UNEB). Departamento de Educação - DEDC, Campus I, Salvador (BA), 2024. Disponível em: https://saberaberto.uneb.br/server/api/core/bitstreams/a41988c0-3ad2-44cc-bcc4-a5fb7f325355/content.
LOPES, Willian Falcão; BRAGA, Maria Cleonice Barbosa; RIBEIRO, Solange Lucas. As aulas dos estagiários de Geografia da Universidade Estadual de Feira de Santana: concepções e práticas. Revista Brasileira de Educação em Geografia, Campinas (SP), v. 8, n. 16, p. 59-76, jul./dez. 2018. Disponível em: http://tinyurl.com/2ycnd54p. Acesso em: 3 dez. 2023.
LOPES, Willian Falcão; SITJA, Liége Maria Queiroz. Percepções docentes sobre potencialidades do trabalho pedagógico com imagens no ensino-aprendizagem da geografia escolar. Imagens da Educação, Maringá (PR), v. 12, n. 2, p. 163-181, abr./jun. 2022. Disponível em: http://tinyurl.com/p3kp8w8t. Acesso em: 3 dez. 2023.
SANTOS, Elias Antonio Batista. Breves reflexões sobre a relação escola e mídia. In: Congresso Nacional de Pesquisa em Educação (COPED), 12, 2021. Anais […]. Congresso Virtual, p. 1-4. Disponível em: https://www.doity.com.br/anais/xii-congresso-nacional-de-pesquisa-em-educacao/trabalho/199888. Acesso em: 5 dez. de 2023.
Downloads
Published
Versions
- 2024-06-04 (3)
- 2024-06-04 (2)
- 2024-05-29 (1)
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 PESQUISAR - Revista de Estudos e Pesquisas em Ensino de Geografia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os artigos e demais obras publicados no PESQUISAR, passam a ser propriedade do periódico. A impressão, total ou parcial, fica sujeita à expressa menção da procedência de sua publicação citando-se os autores, títulos, o nome da "Pesquisar", a edição, data da publicação, endereço eletrônico e data do acesso. A revista usa a licença Creative Commons.
AVISO DE DERECHOS RESERVADOS
Los artículos y otros trabajos publicados en PESQUISAR, pasan a ser propiedad de la revista. La impresión, en su totalidad o en parte, está sujeta a la mención expresa del origen de su publicación citando a los autores, el título, el nombre de la "Pesquisar", la edición, fecha de publicación, dirección de correo electrónico y fecha de acceso. La revista utiliza la licencia de Creative Commons.
COPYRIGHT STATEMENT
The articles and other works published in PESQUISAR, become the property of the journal. The total or partial printing is subject to the express mention of the source of its publication, citing the authors, titles, the name of the "Search", the edition, date of publication, electronic address and date of access. The magazine uses the Creative Commons license.