Uma experiência da utilização do AVEA Moodle na preparação para a Olimpíada Brasileira de Geografia 2021

Authors

Abstract

This article analyzed the importance of using AVEA Moodle and Google Meet in the preparatory course for the Brazilian Geography Olympiad, in the sense of providing elements regarding the pedagogical efficiency of this tool. The research has a quantitative and qualitative character. The methodology was based on bibliographic research in the light of theoretical references and on field research that was carried out remotely. The data were obtained through the application of a questionnaire to the students of the Geosciences course who performed the simulations for the Olympiad and through an interview with the team composed of 3 (three) scholarship students and tutors responsible for editing the Moodle tool and for formulating the simulations and monitoring. The results obtained through the study showed that were overcome the challenges imposed by the Covid 19 pandemic, which required remote preparation through the virtual learning environment - Moodle. And the results obtained by the students of the Federal Institute, Ponta Porã Campus in the Brazilian Geography Olympiad - OBG and Brazilian Earth Sciences Olympiad - OBCT. Of the five teams of students from the Federal Institute of Mato Grosso do Sul, Ponta Porã Campus, two were gold and bronze medalists, signaling that the virtual learning environment Moodle served the development of the contents proposed in the Geosciences course, demonstrating its potential as mediator of the collective construction of knowledge, being able to contribute significantly in the teaching and learning process beyond the traditional model, based only on the face-to-face process.

Author Biographies

Adriana Gonçalves da Silva, IFMS

Graduada em geografia pela Faculdade de Ponta Porã FAP (2010) Pós-graduada Educação do Campo Universidade Federal de Mato Grosso do Sul UFMS (2018) Especialista em Docência para Educação Profissional e Tecnológica pelo  Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso do Sul - IFMS - Campus Ponta Porã. (2021) 

João Batista Alves de Souza, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso do Sul - IFMS

Possui Licenciatura em Geografia pela Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul - UEMS (2007), Mestrado em Geografia pela Universidade Federal da Grande Dourados - UFGD (2010) e Doutorado em Geografia pela Universidade Federal da Grande Dourados - UFGD (2021). Atualmente é professor no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso do Sul - IFMS - Campus Ponta Porã. É pesquisador nos Grupos de Pesquisas CNPq, GTA Grupo de Pesquisa e Estudos Território e Ambiente UFGD; A luta pela terra: perspectivas contra-hegemônicas e o Novo Constitucionalismo Latino-Americano - UFGD; CASTA Ciências Agrárias, Sustentabilidade, Tecnologia e Agronegócios IFMS, e Rede Internacional de Pesquisa "Turismo em tempos de pandemia - uma abordagem geográfica multi e trans-escalar" -USP. Tem experiência na área de Educação com ênfase em EaD (Educação a Distância) e EJA - PROEJA (Educação de Jovens e Adultos).

Published

2022-11-29

Section

Artigos Científicos