This is an outdated version published on 2023-11-29. Read the most recent version.

O Google Maps e a Geografia

proposta de aprendizagem interdisciplinar e significativa no ensino fundamental

Authors

  • Angelica Veronica de Oliveira Martins UFRN
  • Selma Alas Martins UFRN

Keywords:

Interdisciplinarity. Meaningful Learning. Didactic Sequence. Elementary School. Google Maps.

Abstract

In order to bring about changes, sensitize and motivate teachers in the municipal education network of Parnamirim/RN, we developed a master's research that linked the Google Maps tool to different subjects, in the early years of elementary school, in order to make learning more interesting and significant. The research presents characteristics of an action-research, with a qualitative approach with exploratory stages. The general objective was to develop an interdisciplinary methodological proposal based on meaningful learning for teachers in the early years of Elementary School, using Geography and Google Maps as an integration link. To obtain the data, we elaborated a didactic sequence, used questionnaires applied to teachers, a conversation wheel with students, in addition to records made during the application of the didactic sequence. Despite the difficulties, we were able to positively evaluate the didactic sequence with 4th grade students and teachers, which enabled the construction of the GeoIntegra Didactic Guide.

Author Biographies

Angelica Veronica de Oliveira Martins, UFRN

Graduada em Geografia pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2011). Especialista em Geoprocessamento e Cartografia Digital pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2013). Graduada em Pedagogia pela Universidade Potiguar 2016. Mestra em Inovação em Tecnologias Educacionais pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte - PPgITE/IMD (2022). Professora da rede Estadual do RN e da rede municipal de Parnamirim/RN.

Selma Alas Martins, UFRN

Pós-doutorado em Cièncias de Educação pela Université de Lyon2 (2010), Doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo (2003). Professora de língua francesa na Universidade Federal do Rio Grande do Norte de 1995 a 2018. Atualmente é professora colaboradora do Programa de Pós-Graduação em Inovação em Tecnologias Educacionais (PPgITE-UFRN). Atua, principalmente, nos seguintes temas: metodologia do ensino, formação de professores e intercompreensão de línguas românicas. Possui projetos de formação e inserção da intercompreensão entre línguas românicas na educação básica pública municipal de Natal.

References

AUSUBEL, D. P. Educational psychology: a cognitive view. New York: Holt, Rinehart and Winston, 1968.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 20 ago. 2020.

FAZENDA, I. C. A. Integração e interdisciplinaridade no ensino brasileiro: Efetividade ou ideologia. São Paulo: Loyola, 2011.

MARTINS, A. V. O. Guia Didático GeoIntegra. Dissertação (Mestrado Profissional em Inovação em Tecnologias Educacionais) - Instituto Metrópole Digital, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2022.

MARTINS, A. V. O. O google maps e o ensino interdisciplinar de geografia nos anos iniciais do ensino fundamental. Dissertação (Mestrado Profissional em Inovação em Tecnologias Educacionais) - Instituto Metrópole Digital, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/48473

MARTINS, A. V. O. GeoIntegra. Youtube, 21 jan. 2021. Disponível em: https://youtu.be/Cz3krx78jYo. Acesso em: 3 nov. 2023.

MOREIRA, M. A.; MASINI, E. Aprendizagem Significativa: a teoria de David Ausubel. 2 ed. São Paulo: Centauro. 2001.

THIOLLENT, M. Metodologia da pesquisa-ação. 18. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

ZABALA, A. A prática educativa: Como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998.

Published

2023-11-29

Versions