This is an outdated version published on 2024-02-08. Read the most recent version.

ENVIRONMENTAL EDUCATION IN FOCUS

GEOGRAPHICAL REASONING AS A TRANSFORMATIVE TOOL

Authors

  • Mikcael Paes Negrão Universidade Federal do Tocantins - UFT

Keywords:

Environmental Education. Sustainability. Geographical Reasoning.

Abstract

The purpose of this study is to explore the substantial contribution of geographical reasoning as a transformative tool in environmental education, emphasizing the relevance of this skill in the context of basic education. The intersection between these two fields of knowledge stands out as an essential approach to addressing the ecological challenges of the 21st century. Recognizing the importance of understanding the relationships, dynamics, and processes at play, as well as the impacts of human activities on the planet, confers a fundamental role to geography in grasping the socio-economic and environmental reality. The conclusion was reached that the development of geographical reasoning can promote the consolidation of environmental education. The study was based on bibliographic research, aiming to acquire consolidated knowledge, relevant information, and establish a constructive dialogue among different authors.

References

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 1988.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: Presidência da República, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.

CASTELLAR, Sonia M. Vanzella; PAULA, Igor R. de. O papel do pensamento espacial na construção do raciocínio geográfico. Revista Brasileira de Educação em Geografia, [S. l.], v. 10, n. 19, p. 294–322, 2020. DOI: 10.46789/edugeo.v10i19.922. Disponível em: https://revistaedugeo.com.br/revistaedugeo/article/view/922. Acesso em: 3 ago. 2023.

DIMAS, Matheus de Souza; NOVAES, Ana Maria P.; AVELAR, Katia E. Santos. O ensino da Educação Ambiental: desafios e perspectivas. Revista Brasileira de Educação Ambiental (RevBEA), [S. l.], v. 16, n. 2, p. 501–512, 2021. DOI: 10.34024/revbea.2021.v16.10914. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/10914. Acesso em: 9 ago. 2023.

GIROTTO, Eduardo Donizeti. Qual raciocínio? Qual geografia? Considerações sobre o raciocínio geográfico na Base Nacional Comum Curricular. GEOgraphia, Niterói, v. 23, n. 51, p. 1-12, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.22409/GEOgraphia2021.v23i51.a45460.

JACOBI, Pedro. Educação ambiental, cidadania e sustentabilidade. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 118, p. 189–205, 2003. Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/533. Acesso em: 31 out. 2023.

LUZ NETO, Daniel Rodrigues S.; LEITE, Cristina M. Costa. Elementos constituintes do raciocínio geográfico: uma discussão teórica para a educação básica. Revista Signos Geográficos, Goiânia, v. 3, p. 1-17, 2021. Disponível em: https://revistas.ufg.br/signos/article/view/63474. Acesso em: 4 ago. 2023.

RECH, Adir. Inteligência artificial, meio ambiente e cidades inteligentes. Caxias do Sul: Educs, 2020.

ROOS, Alana; BECKER, Elsbeth L. Spod. Educação Ambiental e Sustentabilidade. Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental, [S. l.], v. 5, n. 5, p. 857–866, 2012. DOI: 10.5902/223611704259. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/4259. Acesso em: 31 out. 2023.

Published

2023-11-29 — Updated on 2024-02-08

Versions