Developmental assessment and performance analysis of vertical jump in schoolchildren.

Authors

  • Pedro Paulo Depra Universidade Estadual de Maringá. Programa de Pós-Graduação Associado em Educação Física UEM/UEL. Londrina, PR. Brasil.
  • Dalker Roberto Walter Universidade Estadual de Maringá. Curso de Educação Física. Maringá, PR. Brasil

DOI:

https://doi.org/10.1590/1980-0037.2012v14n4p460

Abstract

The vertical jump involves different levels of skill complexity and offers the individual a wide range of motor experiences. This study aimed to determine which movements in the developmental sequence performed by schoolchildren are associated with age and vertical jump performance. The sample consisted of 137 elementary school children of both sexes, aged 7-10y, with height of 1.19-1.63 m, and weight of 20-60 kg. All children were selected from first- to fourth-grade classrooms of a public school of the city of Maringá, state of Pa- raná, Brazil. A Gallahue & Ozmun matrix and a jumping platform were used as research instruments. During the experiment, each child performed three jumps. Simultaneous and coordinated upward arm lift was observed in 7-year-old children. In 9-year-old children, inconsistent preparatory crouch and lack of coordination between limb movements and trunk were observed. A prevalence of upper limb motor acts was observed when considering the significant associations found between elements of the developmental sequence and vertical jump performance. In children aged 7-10y, age group and jumping performance are associated with elements of the developmental sequence of the human body as a whole, especially with regard to the upper limbs.

Author Biographies

Pedro Paulo Depra, Universidade Estadual de Maringá. Programa de Pós-Graduação Associado em Educação Física UEM/UEL. Londrina, PR. Brasil.

Possui graduação em Educação Física pela Universidade Estadual de Maringá (1987) , especialização em Educação Física Infantil pela Universidade Estadual de Maringá (1989) , mestrado em Educação Física pela Universidade Estadual de Campinas (1998) e doutorado em Educação Física pela Universidade Estadual de Campinas (2004) . Atualmente é Professor adjunto do Departamento de Educação Física da Universidade Estadual de Maringá e compoõe o grupo de professores do mestrado interinstitucional UEL-UEM. Tem experiência na área de Educação Física, com ênfase em Biodinâmica, atuando principalmente nos seguintes temas: Biomecânica, Coluna Vertebral, Postura e Cinemática. O Professor coordena juntamente com o Prof. Dr. José Luiz Lopes Vieira o Laboratório de Biomecânica e Comportamento Motor - Labicom

Dalker Roberto Walter, Universidade Estadual de Maringá. Curso de Educação Física. Maringá, PR. Brasil

Graduado em Educacao Fisica pela Universidade Estadual de Maringa

Published

2012-06-20

Issue

Section

Original Articles