Gender Dialogues in Education: Considerations about The Project Law Maria Da Penha Goes to Schools
DOI:
https://doi.org/10.1590/1806-9584-2020v28n260485Abstract
Domestic and family violence against women is configured as a complex and multi factorial social phenomenon. Their forms of expression and (in)visibilities are marked by a patriarchal culture that crosses as gender inequalities as inherent in the historical development of humanity. The eradication of this form of violation of Human Rights permeats to the need to prevent its various faces. The present study aims to present the “Law Maria da Penha Goes to Schools” Project an discuss its effects in dealing with these violations. Take this issue to the school environment is justified because it is one of the main socialization, responsible for training and critical citizen. It is concluded that the workshops have been fertile space for dialogue and construction of new ways of thinking about gender relations, contributing to a more equitable society.Downloads
References
ALBERNAZ, Lady Selma Ferreira; LONGHI, Márcia. “Para Compreender Gênero: uma ponte para relações igualitárias entre homens e mulheres”. In: SCOTT, Parry; LEWIS, Liana; QUADROS, Marion Teodósio de (Orgs.). Gênero, diversidade e desigualdades na educação: interpretações e reflexões para formação docente. Recife: EDUFPE, 2009. p. 75-96.
BANDEIRA, Katherine Lages Contasti; AMORIM, Elba Ravane Alves de. De Olhos Abertos Contra A Violência. Curso de capacitação dos profissionais especializados e da rede de atendimento à mulher em situação de violência em Caruaru-PE, 2013.
BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. 3. ed. Lisboa: Edições 70, 2007.
BARRETO, Raqueline Farias; SILVA, Josué Barreto. “Educação em Direitos Humanos em uma perspectiva de gênero na escola”. Revista de Educação Pública, Rio de Janeiro, v. 15, n. 21, p. 07-15, out. 2015. Disponível em http://educacaopublica.cederj.edu.br/revista/artigos/educacao-em-direitoshumanos-em-uma-perspectiva-de-genero-na-escola. Acesso em 08/04/2017.
BOURDIEU, Pierre. A Dominação Masculina. 9. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2010.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil, 1988. Brasília, 1988. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm.
BRASIL. Convenção Interamericana para prevenir, punir e erradicar a violência contra a mulher, 1994. Belém do Pará, 09/06/1994. Disponível em http://www.cidh.org/Basicos/Portugues/m.Belem.do.Para.htm.
BRASIL. Decreto nº 4.377, de 13 de setembro de 2002. Promulga a Convenção sobre a Eliminação de Todas as Formas de Discriminação contra a Mulher, de 1979 [...]. Brasília, 2002. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto/2002/D4377.htm.
BRASIL. Plano Nacional de Educação em Direitos Humanos. Comitê Nacional de Educação em Direitos Humanos. Brasília: Secretaria Especial dos Direitos Humanos, Ministério da Educação, Ministério da Justiça, UNESCO, 2007.
BRASIL. Lei 11.340, de 07 de agosto de 2006, que dispõe sobre mecanismos para coibir a violência doméstica e familiar contra a mulher. Brasília: Câmara dos Deputados, Edições Câmara, 2006a.
BRASIL. Plano Nacional de Políticas para as Mulheres, 2005. Brasília: Presidência da República; Secretaria Especial de Políticas para as Mulheres, 2006b. Disponível em http://www.observatoriodegenero.gov.br/eixo/politicas-publicas/pnpm/i-pnpm/I%20PNPM_versao%20compacta.pdf.
BRASIL. PRESIDÊNCIA DA REPÚBLICA. SECRETARIA DE POLÍTICAS PARA AS MULHERES. Plano Nacional de Políticas para as Mulheres. Brasília: Secretaria de Políticas para as Mulheres, 2013.
CONSELHO FEDERAL DE PSICOLOGIA. Referências Técnicas para Atuação de Psicólogas(os) em Programas de Atenção à Mulher em Situação de Violência. Brasília: Conselho Federal de Psicologia, 2012.
COSTA, Amanda Samara do Nascimento; PASTOR, Valeriana Porto. “Projeto de Extensão Gênero e Educação: um olhar sobre o contexto escolar”. In: XVIII ENCONTRO NACIONAL DA ABRAPSO: psicologia social e os atuais desafios ético-políticos no Brasil, XVIII, 2015, Fortaleza, ABRAPSO. Anais... Fortaleza: Universidade Federal do Ceará/ABRAPSO, 2015. p. 538. Disponível em http://www.encontro2015.abrapso.org.br. Acesso em 24/03/2017.
DELPHY, Christine. “Patriarcado (teorias do)”. In: HIRATA, Helena; LABORIE, Françoise; LE DOARÉ, Hélène; SENOTIER, Danièle (Orgs.). Dicionário Crítico do Feminismo. São Paulo: EDUNESP, 2009. p. 173-178.
DIÁRIO OFICIAL DO MUNICÍPIO DE CARUARU. Decreto nº 035, de 17 de março de 2016. Institui o programa Maria da Penha vai às Escolas. Caruaru, 2016.
FORPROEX. FÓRUM DE PRÓ-REITORES DE EXTENSÃO DAS UNIVERSIDADES PÚBLICAS BRASILEIRAS. Política Nacional de Extensão Universitária. Manaus-AM, 2012. Disponível em http://www.renex.org.br/documentos/2012-07-13-Politica-Nacional-de-Extensao.pdf. Acesso em 23/02/2015.
GIL, Antônio Carlos. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 5. ed. São Paulo: Atlas, 1999.
GOVERNO DO ESTADO DE PERNAMBUCO. Plano Estadual para Prevenir, Punir e Erradicar a Violência Contra as Mulheres. Recife: Secretaria da Mulher, 2008.
LOURO, Guacira Lopes. Gênero, Sexualidade e Educação: uma perspectiva pós-estruturalista. Petrópolis: Vozes, 1997.
MAHFOUD, Miguel. “Plantão Psicológico na Escola: uma experiência”. In: MORATO, Henriette Tognetti Penha (Org.). Aconselhamento Psicológico Centrado na Pessoa: novos desafios. São Paulo: Casa do Psicólogo, 1999. p. 75-85.
NEIVA, Kathia M. C. Intervenção Psicossocial: aspectos teóricos, metodológicos e experiências práticas. São Paulo: Vetor, 2010.
NÚCLEO DE PESQUISA EM GÊNERO E MASCULINIDADES DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE PERNAMBUCO. Gênero nas escolas: Duas décadas de ações pelo fim do preconceito no Brasil. Recife: GEMA/UFPE, 2016. Disponível em http://gema-ufpe.blogspot.com.br/2016/07/lancamento-da-cartilhagenero-nas.html. Acesso em 09/04/2017.
ONU. Declaração Universal dos Direitos Humanos, 1948. Paris, 1948. Disponível em https://nacoesunidas.org/wp-content/uploads/2018/10/DUDH.pdf.
ONU MULHERES. Mapa da violência 2015, 2016. Disponível em http://www.onumulheres.org.br/wpcontent/uploads/2016/04/MapaViolencia_2015_mulheres.pdf.
SAFFIOTI, Heleieth I. B. Gênero, patriarcado, violência. São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2004.
SANTOS, Cecília MacDowell; IZUMINO, Wânia Pasinato. “Violência Contra as Mulheres e Violência de Gênero: notas sobre estudos feministas no Brasil”. Estudios Interdisciplinários de America Latina y El Caribe, Universidade de Tel Aviv, v. 16, n. 01, p. 147-164, 2005. Disponível em http://www.nevusp.org/downloads/down083.pdf. Acesso em 19/12/2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Revista Estudos Feministas is under the Creative Commons International 4.0 Attribution License (CC BY 4.0), that allows sharing the work with recognition of authorship and initial publication in this journal.
The license allows:
Sharing (copying and redistributing the material in any support or format) and/or adapting (remixing, transforming, and creating from the material) for any purpose, even if commercial.
The licensor cannot revoke these rights provided the terms of the license are respected. The terms are the following:
Attribution – you should give the appropriate credit, provide a link to the license and indicate if changes were made. This can be done in several ways without suggesting that the licensor has approved of the use.
Without additional restrictions – You cannot apply legal terms or technological measures that prevent others from doing something allowed by the license.