Stones in women’s shoes for distance education trails

Authors

  • Ana Paula Ferreira Graduada em Pedagogia (UEMG), Pós em História Contemporânea (PUC), mestrado em educação (UNIFAL)
  • Ana Maria Brochado Mendonça Chaves UEMG - Universidade do Estado de Minas Gerais https://orcid.org/0000-0001-9705-0482

DOI:

https://doi.org/10.1590/1806-9584-2023v31n183044

Keywords:

Gender, Capitalism, Patriarchy, Distance Education

Abstract

This article intends to reflect on women and their entry into Distance Education, which may (or may not) present itself as a possibility of access to higher education. In order to have a more complete understanding of the objective conditions of women in the world of capitalist work, the studies by Heleieth Saffioti (1976; 1984; 2015) and Silvia Federici (2017, 2021) will be evidenced under conceptual analysis, combining data from the Brazilian Institute of Geography and Statistics (IBGE). Thus, we seek to understand the entry of women into distance higher education, finally evaluating some elements of the pandemic scenario, the super intensification of household chores, care for family members and precarious work.

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Author Biographies

Ana Paula Ferreira, Graduada em Pedagogia (UEMG), Pós em História Contemporânea (PUC), mestrado em educação (UNIFAL)

Graduada em Pedagogia (UEMG), Pós em História Contemporânea (PUC), mestrado em educação (UNIFAL). Trabalhei como professora de educação infantil, professora de Ensino Fundamental, coordenadora de curso pré-vestibular comunitário, pedagoga de ensino profissional e hoje exerço o cargo de supervisora em escola da rede estadual de MG. Também sou militante do coletivo feminista Mulheres pela democracia.

Ana Maria Brochado Mendonça Chaves, UEMG - Universidade do Estado de Minas Gerais

Professora efetiva da Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG), Poços de Caldas, MG, Brasil. CEP: 37701-355 - ana.chaves@uem.br (e-mail institucional); anachaves3456@gmail.com (e-mail pessoal).

Licenciada em História (PUC - Minas), mestre em Ensino Superior (PUC- Campinas) e doutora em Educação (USP). Desenvolve projetos e cursos de extensão no campo da educação, atuou como Professora Adjunta IV na PUCMinas, entre 1999 e 2017 e é Membro de Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre a Educação Pública (NEPEP).

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Published

2023-07-12

How to Cite

Ferreira, A. P., & Brochado Mendonça Chaves, A. M. . (2023). Stones in women’s shoes for distance education trails. Revista Estudos Feministas, 31(1). https://doi.org/10.1590/1806-9584-2023v31n183044

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