Considerations on the Principle of Good Discursive Construction in Libras in inclusive classrooms and the Balanced Power Cable Model
DOI:
https://doi.org/10.5007/1981-1322.2024.e101092Keywords:
Mathematics, Death, Libras Interpreter, LanguageAbstract
This text aims to discuss what actions of the mathematics teacher and the Libras interpreter are capable of enhancing communicative processes with deaf students in inclusive classrooms. In this sense, we present a theoretical perspective that we believe to be fruitful for thinking and analyzing these issues, not only in mathematics classes, but in any curricular component. This is what we call the Principle of Good Discursive Construction in Libras in inclusive classrooms and the Balanced Power Cable Model. We hope that the considerations presented here, when drawing attention to language issues, can glimpse new perspectives and directions in the understanding of educational processes in general and, in particular, those mediated by the educational interpreter.
References
Ampessan, J. P.; Guimarães, J. S. P.; Luchi, M. (2013). Intérpretes educacionais de Libras: orientações para a prática profissional. Secretaria de Estado da Educação. Fundação Catarinense de Educação Especial. Florianópolis: DIOESC.
Campello, A. R. e S. (2008). Aspectos da visualidade na educação de surdos. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis.
Carrillo, J., Climent, N., Contreras, L.C., & Muñoz-Catalán, M.C. (2013). Determining Specialized Knowledge for Mathematics Teaching. En B. Ubuz, C. Haser, & M.A. Mariotti (Eds.), Proceedings of the VIII Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME 8) (pp. 2985-2994). Antalya, Turquía: Middle East Technical University, Ankara.
Carrillo, J., Climent, N., Montes, M., Contreras-González, L., Flores-Medrano, E., Escudero-Ávila, D., & Muñoz- Catalán, M. (2018). The mathematics teacher's specialised knowledge (MTSK) model. Research in Mathematics Education, 20(3), 236-253.
Carvalho, D. C. T. de. (2017). Calculibras: construindo um glossário de Matemática em Libras na Web. Dissertação (Mestrado em Diversidade e Inclusão) - Programa de pós-graduação em Diversidade e Inclusão, Universidade Federal Fluminense. Niterói.
Costa, W. C. L. da., Silveira, M. R. A. da. (2020). O Modelo Referencial da Linguagem na aprendizagem matemática de alunos surdos. Educação Matemática Pesquisa, 22(1), p. 490-511.
Foucault, M. (2009). A arqueologia do saber. Rio de janeiro: Forense Universitária.
Gile, D. (1995). Basic Concepts and Models for Interpreter and Translator Training. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins.
Iles, B.; Oliveira, T. M., Santos, R. M. dos., Lemos, J. R. (Orgs.) (2019). Manual de Libras para ciências: a célula e o corpo humano. Teresina: EDUFPI, 2019.
Lacerda, C. B.F. de. (2000). O intérprete de língua de sinais no contexto de uma sala de aula de alunos ouvintes: problematizando a questão. In: Lacerda, C. B. F. de, Góes, M. C. R. de. (org.). Surdez: processo educativo e subjetividade. São Paulo: Lovise, p.51-84.
Lacerda, C. B.F. de. (2013). O intérprete educacional de língua de sinais no Ensino Fundamental: refletindo sobre limites e possibilidades. In: Lodi, A. C. B. et al. (org.) Letramento e minorias. 6.ed. Porto Alegre: Mediação, p.120-128.
Lima, S. S. (2018). Conhecimento especializado de professores de Física: Uma proposta de modelo teórico. (Dissertação de Mestrado). Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso, Cuiabá, Brasil.
Luís, M., & Carrillo, J. (2020). O modelo do conhecimento especializado do professor de Biologia (btsk). Revista de Ensino de Ciências e Matemática, 11(7), 19-36.
Machado, R. B. (2022). Irene vista de dentro, outra vez. Ou, sobre um aprendizer e um ensinar-traduzir [matemática]. Revista Eletrônica de Educação Matemática - REVEMAT, Florianópolis, v. 17, p. 01-20.
Machado, R. B., Oliveira, J. S. de. (2023). A importância da construção discursiva por parte do professor [de matemática] para a atuação do intérprete de Libras em salas de aula inclusivas. REVEMAT, Florianópolis, 18(1), p. 01-28.
Nogueira, C. M. I., Borges, F. A.; Frizzarini, S. T. (2013). Os surdos e a inclusão: uma análise pela via do ensino de matemática nos anos iniciais do ensino fundamental. In: Encontro Nacional de Educação Matemática, Anais... p. 1-15, Curitiba: SBEM.
Oliveira, J. S. de; Machado, R. B. (2023). A aula é de matemática! E agora? A importância do conhecimento extralinguístico para uma boa construção discursiva por parte do intérprete educacional, Cadernos de Tradução, Florianópolis, 43(1), p. 01-32.
Palheta, D. F. (2022). Formação em matemática para intérpretes de Libras: uma análise temática do I FormaGepam. Dissertação (Mestrado em Educação Científica e Tecnológica) – Universidade Federal de Santa Catarina, Santa Catarina.
Perlin, G. T. T. O ser e o estar sendo SURDO: alteridade, diferença e identidade. (2003). 156 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Rio Grande do Sul.
Perlin, G., Strobel, K. (2014). História cultural dos surdos: desafio contemporâneo. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, Edição Especial n. 2, p. 17-31.
Pöchhacker F., Shlesinger M. (2022). (ed.). The Interpreting Studies Reader. New York: Routledge.
Porto, N. dos S. G. (2014). A atuação dos TILS no processo de construção de sinais na área de conhecimento das ciências exatas– qualificando o ensino dos surdos. Caderno de Letras, Pelotas, nº 22, p. 201-220.
Quadros, R. M. (2003). Situando as diferenças implicadas na educação de surdos: inclusão/exclusão. Ponto de Vista, Florianópolis, n.05, p. 81-111.
Roque, T. (2012). História da Matemática: Uma visão crítica, desfazendo mitos e lendas. Rio de Janeiro: Zahar.
Roy, C. (2000). Interpreting as a Discourse Process. New York: Oxford University Press.
Skliar, C. (2010). Os estudos surdos em educação: problematizando a normalidade. In: Skliar, C (Org.). A Surdez: um olhar sobre as diferenças. 4. ed., p. 7-32. Porto Alegre: Mediação.
Soares, S. T. (2019). Conhecimento especializado de professores de Química – CTSK: Proposta de modelo teórico. (Dissertação de Mestrado). Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso, Brasil.
Veiga-neto, A. (2003). Foucault & a Educação. Belo Horizonte: Autêntica.
Viana, F. R., Barreto, M. C. (2011). A construção de conceitos matemáticos na educação de alunos surdos: o papel dos jogos na aprendizagem. Horizontes, v. 29, n.1, p. 17-25.
Wittgenstein, L. (2014). Investigações filosóficas. 9. ed. Petrópolis, RJ: Vozes; Bragança Paulista, SP: Ed. Universitária São Francisco.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Rosilene Beatriz Machado, Janine Soares de Oliveira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors hold the copyright and grant the journal the right for their articles' first publication, being their works simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY), which allows the sharing of such works with its authorship acknowledged and its initial publication in this journal.
Authors are allowed to enter into separate additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or as a book chapter, with an acknowledgment of its initial publication in this journal).