Presence of statistics in mathematics undergraduate programs in the state of Minas Gerais

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1981-1322.2024.e96804

Keywords:

Statistics Education, License in Mathematics, Basic Education

Abstract

Given the importance of Statistics Education within the Brazilian curriculum for basic education, the undergraduate mathematics programs must prepare future teachers of Mathematics for such educational practices. In this article, we endeavor to address the following inquiries: are Mathematics teachers sufficiently prepared to cultivate statistical literacy in their students? Additionally, are the undergraduate mathematics programs prepared to foster and stimulate statistical thinking among the future mathematics teachers? To accomplish this objective, we aim to explore the manner in which statistical content is incorporated into the curriculum of mathematics undergraduate programs in the state of Minas Gerais, given that such an investigation appears to be unprecedented in this region. We use quantitative documentary research through Course Pedagogical Plans and curricula, examining disciplines related to statistics. We used information available on the Ministry of Education and on education institutions websites, obtaining a sample with a total of 100 programs. We analyzed the number of disciplines and courses offered, periods that they are offered, and class hours allocated to four distinct categories: conceptual statistics, combinatorial analysis, others, and statistics education. Furthermore, we conducted a comparison between public and private educational institutions and between distance and in-person courses. The findings reveal to a limited presence of such subjects, particularly those with an educational focus, emphasizing a necessity for program adjustments to align with the recommendations of the Brazilian curriculum proposals.

References

Bezerra, L., & Gitirana, V. (2013). Formação estatística dos licenciandos em matemática no Brasil. Probabilidade Condicionada: Revista de didáctica de la Estadística, (1), 335-342. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?código=4770343.

Borba, R. E., Monteiro, C. E., Guimarães, G. L., Coutinho, C., & Kataoka, V. Y. (2011). Educação Estatística No Ensino Básico: Currículo, Pesquisa E Prática Em Sala De Aula. Em Teia| Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, 2(2). doi: 10.36397/emteia.v2i2.2153.

Brasil (1997). Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN): matemática. Brasília, DF.

Brasil (2017). Base Nacional Comum Curricular. Ministério da Educação. Brasília, DF.

Cazorla, I. M. (2009). O ensino de estatística no Brasil. Sociedade Brasileira de Educação Matemática. Recuperado de http://www.sbem.com.br/gt_12/arquivos/cazorla.htm.

Damin, W.; Junior, G. S.; Pereira, R. S. G. (2016). Educação Estatística e os Currículos das Licenciaturas em Matemática. Vivências, v. 12, n. 22, p. 263-273.

Damin, W., dos Santos, G., & Pereira, R. (2019). Constituição dos Saberes da Formação Profissional no Curso de Licenciatura em Matemática para o ensino de Estatística. REVEMAT: Revista Eletrônica de matemática, 14, 1-21. doi: 105007/1981-1322.2019.e62793.

DES (1989). Mathematics in the National Curriculum. HMSO: London.

Domingues, R., & Goulart, A. (2020). Reflexões sobre a educação estatística na licenciatura em matemática: análise dos projetos pedagógicos de curso do IFSP. REVEMAT: Revista Eletrônica de matemática, 15(2), 1-21. doi: 10.5007/1981-1322.2020.e74640.

Gal, I. (2002). Adult statistical literacy: Meanings, components, responsibilities, International Statistical Review, 70(1), 1-25. doi: 10.2307/1403713.

Groth, R. E. (2007). Toward a Conceptualization of Statistical Knowledge for Teaching Randall E. Groth. Journal for Research in Mathematics Education, 38(5), 427-437. doi: 10.2307/30034960.

Lopes, C. A. E. (2004). Literacia estatística e o INAF 2002. M. C. F. R. Fonseca. (Org.), Letramento no Brasil: habilidades matemáticas. São Paulo: Editora Global, 187-197.

Lopes, C. E. (2008). O ensino da estatística e da probabilidade na educação básica e a formação dos professores. Cadernos Cedes, 28, 57-73. doi: 0.1590/S0101-32622008000100005.

Lopes, C. E. (2013). Educação estatística no curso de licenciatura em matemática. Bolema: Boletim de Educação Matemática, 27(47), 901-915. doi: 10.1590/S0103- 636X2013000400010.

Martins, M. E., & Ponte, J. P. D. (2011). Organização e tratamento de dados. Lisboa: DGIDC.

NCTM, The National Council of Teachers of Mathematics, Inc (1980). An Agenda for Action: Recommendations for School Mathematics of the 1980s, Reston, VA. ISBN 0-87353-166-3.

Rodrigues, M. U., & Silva, L. D. (2019). Disciplina de Estatística na matriz curricular dos cursos de licenciatura em Matemática no Brasil. REVEMAT: Revista Eletrônica de matemática, 14, 1-21. doi: 10.5007/1981-1322.2019.e62829.

Rodrigues, B., & Ponte, J. P. (2022). A literacia estatística de licenciados em matemática. REVEMAT: Revista Eletrônica de matemática, 1-24. doi: 10.5007/1981-1322.2022.e80744.

Serrazina, M. de L. (2014). O Professor que Ensina Matemática e a sua Formação: uma experiência em Portugal. Educação & Realidade, 39(4). Recuperado de https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/45902.

Silva, M. A. (2011). A Presença da Estatística e da Probabilidade no Currículo Prescrito de Cursos de Licenciatura em Matemática: uma análise do possível descompasso entre as orientações curriculares para a Educação Básica e a formação inicial do professor de Matemática. Bolema-Boletim de Educação Matemática, 747-764. Recuperado de https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/5292

Published

2024-11-08

Issue

Section

Artigos