Overview of Brazilian Scientific Production on Educational Robotics
DOI:
https://doi.org/10.5007/1981-1322.2025.e97881Keywords:
Educational robotics, Mapping in educational research, Panorama of scientific productionAbstract
The advancements in information technology have strongly impacted the dynamics of both scientific production and its dissemination. Given this scenario, the conduct of studies regarding the evolution and current state of scientific production across various fields of knowledge has become increasingly common. Identifying the main research trends in a field is essential in order to envision perspectives and agendas in which a particular study can position itself in relation to what has already been produced. This advancement is aimed not only at increasing the quantity of scientific output, but primarily at enhancing its quality, avoiding repetitive or disconnected studies from the most recent perspectives.Thus, the objective of our current article is to provide an outline of the panorama of scientific production in the field of Educational Robotics. To achieve this, we employed the catalog of theses and dissertations from CAPES (Brazilian Federal Agency for Support and Evaluation of Graduate Education) and the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD). By constructing this general overview, we were able to identify various pieces of information about these productions. This allowed us to pinpoint, among other things, which researchers have excelled in scientific production and which institutions and programs have demonstrated a cutting-edge position at the national level.
References
Aroca, R. V. Plataforma robótica de baixíssimo custo para robótica educacional. Tese (Doutorado em Engenharia Elétrica) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Natal, 2012. Orientador: Luiz Marcos Garcia Goncalves.
Bastos, A. A.; Cavalcanti, J. D. B. Um panorama da produção científica acerca da noção de relação ao saber (rapport au savoir) no período de 2015 a 2018. International Journal Education And Teaching (PDVL) ISSN 2595-2498, v. 1, n. 3, p. 127 - 152, 30 dez. 2018.
Biembengut, M. S. Mapeamento na pesquisa educacional. Ciência Moderna, 2008.
Campos, F. R. Currículo, Tecnologias E Robótica Na Educação Básica. (Dissertação de Doutorado). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2011.
Cavalcanti, J. D. B. A noção de relação ao saber: história e epistemologia; panorama do cenário francófono e mapeamento de sua utilização na literatura científica brasileira. Tese. Doutorado em Ensino das Ciências. Universidade Federal Rural de Pernambuco. Recife, 2015.
Cavalcanti, J. D. B.; Lima, A. P. A. B. A utilização da noção de relação ao saber (rapport au savoir) no contexto do Ensino de Matemática: mapeamento inicial de referências bibliográficas. Ciência & Educação (Bauru) [online]. v. 24, n. 4. 2018, Disponível em: https://doi.org/10.1590/1516-731320180040016. Acesso em: 08 nov. 2021.
Oliveira, E. S. Robótica Educacional e Raciocínio Proporcional: Uma discussão à luz da Teoria da Relação com o Saber. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Ciências e Matemática) Universidade Estadual da Paraíba, UEPB, 2015.
Papert, S. A Máquina das Crianças: Repensando a Escola na Era da Informática. Tradução de Sandra Costa. Porto Alegre: Artes Médicas, 1994.
Santos, R.C., Silva, M. D. F. da. A robótica educacional: entendendo conceitos. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, Ponta Grossa, v. 13, n. 3, p. 345-366, set./dez. 2020. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/10965. Acesso em: 03 Dez. 2021.
Silva, A. F. ROBOEDUC: Uma metodologia de aprendizado com robótica educacional. Tese (Doutorado em Engenharia Elétrica) - Universidade Federal Do Rio Grande Do Norte. Natal, 2009. Orientador: Luiz Marcos Garcia Goncalves.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Italo Luan Lopes Nunes, José Dilson Beserra Cavalcanti, Kátia Maria de Medeiros

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors hold the copyright and grant the journal the right for their articles' first publication, being their works simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY), which allows the sharing of such works with its authorship acknowledged and its initial publication in this journal.
Authors are allowed to enter into separate additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or as a book chapter, with an acknowledgment of its initial publication in this journal).