The Same-sex Marriage in the U.S Supreme Court: un insight based on the dialogue between Honneth and Fraser

Authors

  • Maria Eugenia Bunchaft Professora do Pograma de Pós-Graduação em Direito da UNISINOS

DOI:

https://doi.org/10.5007/2177-7055.2016v37n74p233

Abstract

http://dx.doi.org/10.5007/2177-7055.2016v37n74p233

This work aims to assay the majority decision in the trial of the case Obergefell v. Hodges in light of the theoretical framework developed by Axel Honneth and Nancy Fraser and its impact on the interpretation and criticism of proactive attitudes of the judiciary. It is argued that the vote of Justice Kennedy includes a set of implicit discourse that not only establish the subordination status of homosexual unmarried couples – often so criticized by Fraser – but essentializes the gay identity. It uses the analytic induction method and the analysis of critical feminist discourse. Moreover, it also uses the indirect documentation.

Author Biography

Maria Eugenia Bunchaft, Professora do Pograma de Pós-Graduação em Direito da UNISINOS

Maria Eugenia Bunchaft é professora do Programa de Pós-Graduação em Direito da UNISINOS e de Direito Constitucional na Graduação em Direito da UFSC, doutora e mestre em Direito pela PUC-Rio, coordenadora do projeto de pesquisa "Judicialização, Constitucionalismo Democrático e direitos fundamentais de minorias LGBT: uma reflexão à luz dos contextos brasileiro e norteamericano", aprovado pelo CNPq (referente à Chamada Universal/MCTI/CNPq n. 14/2014), e coordenadora de um segundo projeto aprovado pela FAPERGS (relativo ao edital Pesquisador Gaúcho 2014) intitulado "Judicialização, Deliberação e Minorias LGBT uma reflexão sobre os contextos brasileiro e norte-americano".

Published

2016-12-21

How to Cite

BUNCHAFT, Maria Eugenia. The Same-sex Marriage in the U.S Supreme Court: un insight based on the dialogue between Honneth and Fraser. Seqüência - Legal and Political Studies, Florianópolis, v. 37, n. 74, p. 233–268, 2016. DOI: 10.5007/2177-7055.2016v37n74p233. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/sequencia/article/view/2177-7055.2016v37n74p233. Acesso em: 6 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos