Critical Whiteness Studies and International Relations: disputing narratives and challenging epidermalized structures of power in teaching, research and extension

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2177-7055.2023.e92064

Keywords:

Critical Whiteness Studies, International Relations, Racism, Teaching, research and extension

Abstract

This paper aims to demonstrate that Critical Whiteness Studies (CWS) may provide useful tools for interpreting epidermalized relations of power in the international system and for challenging the racial dynamics that cut across the teaching, research and extension dimensions in the field of International Relations. This study shows that CWS have potential to support the implementation of Law 11.645/2008, which requires the inclusion, in a cross-curricular manner, of education regarding ethnic-racial relations in higher education curricula in Brazil. 

In this paper, I provide an introduction to the field of CWS, drawing primarily from the Brazilian afro-feminist contribution in pretuguês of Cida Bento, with her concept of narcissistic pacts of whiteness. Methodologically, this article makes use of a decolonial approach, based on bibliographic and documental research techniques. This paper stresses the importance of naming and historicizing the power of whiteness, to understand how it hegemonizes itself in space and time, and through which means it does so. It is a novel and original study, which innovates by introducing Black epistemologies and stating their applicability as regards teaching, research and extension, opening paths to destabilize the colonial support beams of the IR field.

Author Biography

Karine de Souza Silva, Universidade Federal de Santa Catarina

Professora dos Programas de Pós-Graduação em Direito e em Relações Internacionais Universidade Federal de Santa Catarina. Pesquisadora Produtividade em Pesquisa PQ CNPq. Realizou Pós-Doutorado na Katholieke Universiteit Leuven e na Université Libre de Bruxelles, Bélgica. Doutora em Direito Internacional pela Universidade Federal de Santa Catarina. Professora visitante da Universidade Técnica de Moçambique, da Middlebery University, nos Estados Unidos, Universidade do Minho, em Portugal, da Universidade de Pisa, na Itália, da Université Libre de Bruxelles, na Bélgica, e da Universidad de Valladolid, Espanha. É coordenadora do "EIRENÈ - Centro de Pesquisas e práticas Decoloniais e Pós-coloniais aplicadas às Relações Internacionais e ao Direito Internacional", e do projeto de extensão "Núcleo de Apoio a Imigrantes e Refugiados" (NAIR/Eirenè/UFSC). É professora da Cátedra Sérgio Vieira de Mello da Agência das Nações Unidas para Refugiados.

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Published

2023-08-28

How to Cite

SILVA, Karine de Souza. Critical Whiteness Studies and International Relations: disputing narratives and challenging epidermalized structures of power in teaching, research and extension . Seqüência - Legal and Political Studies, Florianópolis, v. 44, n. 93, p. 1–47, 2023. DOI: 10.5007/2177-7055.2023.e92064. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/sequencia/article/view/92064. Acesso em: 3 jul. 2024.