The Pivoting Core of Voice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7968.2019v39nespp372

Abstract

Taking as a point of departure the way voice operates in recent political speeches in Brazil, this article aims to demonstrate how they are associated with historically remarkable characteristics that converge upon the notion of cordial man, considered here as a continuous pivoting of voice between the private and the public, amiability and violence, remaining the core of the operation of power in any given case. Such an operation is connected to a certain way of conceptualizing the voice of God and its political hypostasis, a founding mechanism of the colonial process. Brazilian poetry, however, has taken on this pivoting role in order to call attention to different ways in which voice operates, not only in the European tradition - the question of voice in Greece, for instance - but, going beyond the Jerusalem-Athens spectrum, to enhance and poetically translate the effects of the cannibal oral complex highlighted by Viveiros de Castro in reference to the Amerindian world, and the dynamics between Edimilson de Almeida Pereira’s “Orfe(x)u” and “Exunouveau”, regarding black and/or Afro-Brazilian literature. When there are variations in these different modes of existence of voice, a new dynamics of poetic space as distribution and dissent appears, in a way in which pivoting and variation enable the emergence of a renewed ethics and politics of voice, as well as the survival of the worlds that they put into play.

Author Biography

Roberto Zular, Universidade de São Paulo, São Paulo, São Paulo

Roberto Zular nasceu em São Paulo em 1971. Em 1993, gradua-se em direito e recebe o prêmio Projeto Nascente da Universidade de São Paulo, categoria poesia, com o livro Superfície, Transparência, Espelho. Em 2001, obtém o título de Doutor em Língua e Literatura Francesa pela mesma Universidade com a tese No limite do país fértil ? Os escritos de Paul Valéry entre 1894 e 1896. Desde 2002 é Prof. Dr. do Departamento de Teoria Literária e Literatura Comparada na Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas (USP). É autor dos livros Criação em processo ? Ensaios de Crítica Genética, Dois ao cubo ? alguma poesia francesa contemporânea e Escrever sobre escrever ? uma introdução crítica à crítica genética. Atualmente, como desdobramento do estudo da recepção de Paulo Valéry no Brasil, sua linha de pesquisa principal está ligada ao estudo da VOZ, especialmente a relação entre corpo e escrita e um outro modo de pensar as noções de historicidade e ritmo.

References

AUERBACH, Erich. A cicatriz de Ulisses. In: Auerbach, Erich. Mímesis: a representação da realidade na literatura Ocidental. São Paulo: Perspectiva, 1987.

CALASSO, Roberto. A Literatura e os deuses. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.

CESARINO, Pedro de Niemeyer. Corporalidades heterotópicas: montagens e desmontagens do humano nos mundos ameríndios e além. Revista Brasileira de Psicanálise, [S.L], v.50, n.2, (2016): 158-175.

DOLAR, Mladen. Política da voz. Literatura e sociedade, [S.L], v.19, (2014): 192-206.

DOMENECK, Ricardo. A cadela sem Logos. São Paulo: Cosac Naify; Rio de Janeiro: 7 Letras, 2007.

FALEIROS, Álvaro. Traduções canibais: uma poética xamância do traduzir. Ilha do Desterro: Cultura e Barbárie, 2019.

FREITAS, Angélica. Um útero é do tamanho de um punho. São Paulo: Cosac Naify, 2012.

GELL, Alfred. Arte e agência. Tradução Jamile Pinheiro Dias. São Paulo: Ubu, 2018.

HANSEN, Júlia de Carvalho. Ver o que o canto ensina a ver. Caderno de Leituras, [S.L] n.57. Chão da Feira. Disponível em: http://chaodafeira.com/wpcontent/uploads/2017/01/caderno_de_leituras_n.57.pdf . Acesso em: 15/09/2019

LIBRANDI-ROCHA, Marilia. Escutar a escrita: por uma teoria literária ameríndia. O eixo e a roda. Belo Horizone, v. 21, n. 2, 2012, p. 179-202.

MORAES, Eliane Robert. Poesia erótica brasileira. São Paulo: Ateliê, 2015.

PELBART, Peter Pál. Necropolítica tropical: fragmentos de um pesadelo em curso. São Paulo: N-1 Edições, 2018.

SÁ, Lúcia. Literaturas da Floresta – Textos amazônicos e cultura latino-americana. Rio de Janeiro: EdUerj, 2012.

VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. O mármore e a murta: sobre a inconstância da alma selvagem. In: VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. A inconstância da alma selvagem. São Paulo: Cosac & Naify, 2002. p. 183-264.

ZULAR, Roberto. Ficção como variação de contexto. In: HELMUT, Galle; PEREZ, Juliana; PEREIRA, Valeria (org.). Ficcionalidade. Uma prática cultural e seus contextos. São Paulo: FFLCH- USP/Fapesp, 2018. p. 377-398.

ZULAR, Roberto et al. Pour une autre historicité: la poésie brésilienne à partir des années 1970. Brésil(s), [s.l], 15. (2019): 1-21. Disponível em: http://journals. openedition.org/bresils/4348. Acesso em: 15 ago. 2019.

Published

2019-12-19

How to Cite

Zular, R. (2019). The Pivoting Core of Voice. Cadernos De Tradução, 39(esp), 372–402. https://doi.org/10.5007/2175-7968.2019v39nespp372