Writing as a human practice: from the retroactive effect to the enunciative effect of the intervention proposal of ENEM essay in the teaching and learning of writing
DOI:
https://doi.org/10.5007/1984-8420.2020v21n2p189Abstract
This work, based on a dialogue between the Applied Linguistics - precisely the studies about linguistic assessment - and the Enunciation Linguistics - precisely the Émile Benveniste’s enunciative theorization -, aims to answer the following questions: 1st) which retroactive effect can the Competency 5 assessed in ENEM essay have about the teaching and learning of writing in high school? 2nd) which enunciative effect can this competency have about the constitution of the text as a space for full expression of student’s singularity as a subject of language? For this purpose, four enunciative excerpts extracted from texts that reached score 1000 in ENEM editions of 2017 and 2018 were analyzed. The results of the analysis conducted to the following answers: 1st) competency 5 assessed in ENEM essay can have, as a retroactive effect in high school education, the teaching and learning of a strict text model, characterized bymemorization of expressions and repetition of ideas related to agents, actions, means, and social effects of intervention proposals developed in student textual productions; 2nd) this competency can still have, as an enunciative effect in the student’s writing, the crystallization of significant relationships that generate a reification of the text, undermining it as a space for a full expression of student’s singularity as a subject of language.
References
BENVENISTE, É. Problemas de Linguística Geral I. 5. ed. Campinas, SP: Pontes, 2005.
BENVENISTE, É. Problemas de Linguística Geral II. 2. ed. Campinas, SP: Pontes, 2006.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Redação no Enem 2018: Cartilha do Participante. Brasília, 2018.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). A redação no Enem 2019: Cartilha do Participante. Brasília, 2019.
DESSONS, G. Émile Benveniste, l’invention du discours. Paris: Éditions in Press, 2006.
FLORES, V. N. Introdução à teoria enunciativa de Émile Benveniste. São Paulo: Parábola, 2013.
FLORES, V. N. Saussure e Benveniste no Brasil: quatro aulas na École Normale Supérieure. São Paulo: Parábola Editorial, 2017.
KNACK, C. A língua como prática humana: desdobramentos das relações entre língua e sociedade. Desenredo - Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade de Passo Fundo, v. 14, n. 3, p. 394-403, set./dez. 2018.
KNACK, C.; SILVA, C. L. da C.; OLIVEIRA, G. F. A potencialidade da teoria da linguagem benvenistiana para o estudo da relação língua-indivíduo-sociedade: o caso dos estrangeirismos no português brasileiro contemporâneo. Calidoscópio, v. 17, p. 513-527, 2019.
MOITA LOPES, L. P. da. Uma linguística aplicada mestiça e ideológica: interrogando o campo como linguista aplicado. In: MOITA LOPES, L. P. da. (Org.) Por uma linguística aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola Editorial, 2006.
OLIVEIRA, G. F.; CHITTOLINA, R. M. M. Do redigir ao revisar: uma reflexão enunciativa sobre a revisão textual e seus efeitos na escrita. In: LAU, H. D.; MICHALKIEWICZ, Z. A. (Orgs.). Pesquisar em tempos de resistência: a balbúrdia de quem faz Linguística Aplicada. 1ed.São Paulo: Pimenta Cultural, 2019, p. 246-290.
RIO GRANDE DO SUL. Secretária da Educação. Departamento Pedagógico. Referencial Curricular: Lições do Rio Grande. Linguagens, Códigos e suas Tecnologias, v. 1, Porto Alegre: SE/DP, 2009.
ROJO, R. H. R. Fazer linguística aplicada em perspectiva sócio-histórica: privação sofrida e leveza de pensamento. In: MOITA LOPES, L. P. da. (Org.) Por uma linguística aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola Editorial, 2006. .
ROJO, R. H. R. Letramentos múltiplos, escola e inclusão social. São Paulo: Parábola Editorial, 2014.
SCARAMUCCI, M. V. R. Efeito retroativo da avaliação no ensino/aprendizagem de línguas: o estado da arte. Trab. Ling. Aplic., Campinas, 43 (2), p. 203-226, Jul./Dez. 2004.
SCHLATTER, M. et al. Avaliação de desempenho e os conceitos de validade, confiabilidade e efeito retroativo. In: FLORES, V. N. et al. A redação no contexto do vestibular 2005: a avaliação em perspectiva. Porto Alegre: UFRGS, 2005.
TEIXEIRA, M. Um olhar enunciativo sobre o discurso. In: DI FANTI, M. G. C.; BARBISAN, L. B. Enunciação e discurso: tramas de sentido. São Paulo: Contexto, 2012.
VICENTINI, M. P. A redação no ENEM e a redação no 3º ano do ensino médio: efeitos retroativos nas práticas de ensino da escrita. Orientadora: Matilde V.R. Scaramucci. 2015. 264 f. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) – Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas/SP, 2015.
VICENTINI, M. P. Efeito retroativo da prova de redação do Enem nas percepções e atitudes de alunos do terceiro ano do ensino médio. Em aberto, Brasília, v.32, n.104, p. 103-115, jan./abr. 2019.
Downloads
Published
Versions
- 2021-01-26 (6)
- 2021-01-26 (5)
- 2021-01-26 (4)
- 2021-01-26 (3)
- 2021-01-26 (2)
- 2020-12-10 (1)
Issue
Section
License
Copyrights belong to the authors, who allow the Working Papers em Linguística journal to publish their work. Total or partial reproduction requires the Editorial Board's authorization. Names and adresses in this website are exclusively used for the journal's purposes and are not available for other purposes and/or third parties.
This publication is licensed under Creative Commons - Attribution-NonCommercial - 4.0 International.