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Writing as a human practice: from the retroactive effect to the enunciative effect of the intervention proposal of ENEM essay in the teaching and learning of writing

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8420.2020v21n2p189

Abstract

This work, based on a dialogue between the Applied Linguistics - precisely the studies about linguistic assessment - and the Enunciation Linguistics - precisely the Émile Benveniste’s enunciative theorization -, aims to answer the following questions: 1st) which retroactive effect can the Competency 5 assessed in ENEM essay have about the teaching and learning of writing in high school? 2nd) which enunciative effect can this competency have about the constitution of the text as a space for full expression of student’s singularity as a subject of language? For this purpose, four enunciative excerpts extracted from texts that reached score 1000 in ENEM editions of 2017 and 2018 were analyzed. The results of the analysis conducted to the following answers: 1st) competency 5 assessed in ENEM essay can have, as a retroactive effect in high school education, the teaching and learning of a strict text model, characterized bymemorization of expressions and repetition of ideas related to agents, actions, means, and social effects of intervention proposals developed in student textual productions; 2nd) this competency can still have, as an enunciative effect in the student’s writing, the crystallization of significant relationships that generate a reification of the text, undermining it as a space for a full expression of student’s singularity as a subject of language.

Author Biographies

Giovane Fernandes Oliveira, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS).

Doutorando em Estudos da Linguagem, vinculado à linha de pesquisa "Análises Textuais, Discursivas e Enunciativas", do Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Graduado em Licenciatura em Letras - Língua Portuguesa, Língua Francesa e suas Literaturas pela mesma instituição (2016). Realizou um semestre de mobilidade acadêmica na Université de Rouen (França), onde cursou disciplinas na graduação em Sciences du Langage - Français Langue Étrangère e no mestrado em Sciences du Langage - Diffusion du Français (2015). Seus interesses de pesquisa circunscrevem-se a três campos do saber: 1) Epistemologia da Linguística e História das Ideias Linguísticas, com foco nos legados de Ferdinand de Saussure, Émile Benveniste e Michel Pêcheux; 2) Aquisição da Linguagem, com foco na aquisição da fala e da escrita em língua materna a partir da perspectiva enunciativa benvenistiana; 3) Estudos do Letramento, com foco em leitura, produção textual e oralidade letrada nos letramentos escolar e acadêmico. Membro da Associação Brasileira de Linguística (ABRALIN). Integrante do projeto de pesquisa "A (re)invenção de discursos na aquisição e no processo de ensino-aprendizagem de língua materna: uma abordagem enunciativa", coordenado pela Profa. Dra. Carmem Luci da Costa Silva. Organizador do site "Estudos enunciativos", página de divulgação científica que busca dar a conhecer as pesquisas desenvolvidas na UFRGS a partir da teoria da linguagem benvenistiana. Suas experiências profissionais circunscrevem-se a duas áreas de atuação: 1) docência em Língua Portuguesa, com ênfase em ensino e avaliação de textos dissertativo-argumentativos em contexto de preparação para vestibulares e o ENEM; 2) revisão e assessoria linguística na elaboração de textos técnico-científicos.

Carolina Knack, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS).

Professora Adjunta de Língua Portuguesa do Departamento de Letras Clássicas e Vernáculas do Instituto de Letras da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Doutora em Estudos da Linguagem, pela linha de pesquisa Análises Textuais, Discursivas e Enunciativas do Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Mestre pela mesma linha de pesquisa (UFRGS).

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Published

2020-12-10 — Updated on 2021-01-26

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