Weavers of their stories, embroideers of memories: review of the book “O fio de Filomena”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2024.e100567

Keywords:

Childhood Narrative, Beginnings Reading, Education

Abstract

Through the work O fio de Filomena by Michele Giacomitti this writing proposes to interrogate childhood as a temporal force that broadens the horizon, an enigmatic presence throughout human life, which inaugurates beginnings in the experience of learning as if it were the first time. The reflection commences with the beginnings inaugurated by the author and psychologist Michele Giacomitti, with the initiative to bring to life the unique story of Filomena, by weaving the narrative between a mother and a daughter. The invention of this relationship allows Michele to embroider other meanings not only in understanding young children in psychological clinics but also in the beginnings inaugurated in motherhood. We propose to suspend chronological time to inhabit an intense duration in the present moment, a non-numerable temporality, a childhood as a condition of human experience. The childhood that remains in us enhances beginnings in the experience of weaving a thread that leads to the unpredictability of encountering the other.

Author Biographies

Carina Ferreira dos Santos, University of Santa Cruz do Sul

Mestra em Educação pela Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC), Departamento de Ciências, Humanidades e Educação, Santa Cruz do Sul-RS, Brasil.

Ângela Cogo Fronckowiak, University of Santa Cruz do Sul

Ângela Cogo Fronckowiak é professora adjunta e pesquisadora da Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC), RS, Brasil. Atua como professora permanente no Programa de Pós-Graduação em Letras, área de concentração Leitura, linha de pesquisa: Estudos de Mediação em Leitura, como colaboradora no Programa de Pós-Graduação em Educação, linha de pesquisa: Linguagem, Experiência Intercultural e Educação, na graduação e na extensão. Possui Doutorado em Educação (2013) pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), área de concentração Estudos das Infâncias, Mestrado em Letras, área de concentração Teoria da Literatura (1997) pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) e graduação em Letras, habilitação em Português e respectivas Literaturas (1994) pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Foi coordenadora (2000-2002; 2014-2017) e subcoordenadora (2018-2019) do Curso de Letras da UNISC, coordenando, também, o subprojeto Letras Português do PIBID-UNISC (2010-2018). Recebeu o Prêmio Açorianos de Literatura - Categoria Ensaio de Literatura, Secretaria Municipal de Cultura de Porto Alegre (2007). Integra como lider o grupo de pesquisa Estudos Poéticos: Educação e Linguagem CNPq. Coordena a atividade permanente de extensão Encontros com a Poesia https://www.unisc.br/site/poesia/index.html. É membro do GT Leitura e Literatura Infantil e Juvenil da ANPOLL, do Grupo de Pesquisa RELER - Grupo Interinstitucional de Pesquisa em Leitura (PUC - Rio). Participou de duas obras que receberam o 50 Prêmio Altamente Recomendável FNLIJ - Categoria Teórico - Produção 2023 (2024) Tem experiência, principalmente, com os temas: letramento literário - mediação leitora - leitura e infância - experiência poética - imaginação criadora e vocalização poética.

References

BACHELARD, Gaston. A poética do devaneio. Tradução de Antônio de Pádua Danesi. 5. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1988.

BACHELARD, Gaston. Fragmentos de uma poética do fogo. Tradução de Norma Telles. São Paulo: Brasiliense, 1990.

BACHELARD, Gaston. A poética do espaço. Tradução de Antonio de Pádua Danesi. São Paulo: Martins Fontes, 1993.

BARROS, Manoel. Memórias inventadas: a infância. São Paulo: Planeta, 2003.

BRUNIERE, Lady. Lady Bruniere Illustrator and Pattern Designer. Disponível em: https://ladybruniere.com/about-me. Acesso em: 4 nov. 2024.

COLASANTI, Marina. Como se fizesse um cavalo. São Paulo: Pulo do Gato, 2012.

GIACOMITTI, Michele. O fio de Filomena. Curitiba: InVerso, 2021.

KOHAN, Walter. Lugares da infância: filosofia. Rio de Janeiro: DP&A, 2004.

LARROSA, Jorge. Pedagogia profana: danças, piruetas e mascaradas. 6. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2019.

MERLEAU-PONTY, Maurice. Signos. Tradução Maria Ermantina Pereira. São Paulo, Martins Fontes, 1991.

Published

2024-12-18