Good Daycare Act – KiQuTG: the quest for quality daycare in Germany
DOI:
https://doi.org/10.5007/1980-4512.2025.e108241Keywords:
Early childhood education, Daycare centers, Quality, Public policiesAbstract
This report presents the experience and investment in daycare quality in the German context, based on the Good Daycare Law and subsequent federal legislation that amended and updated it twice. The law aims to further develop the quality of formal education, teaching, and care in early childhood and implement measures to reduce family daycare fees throughout the country. The text initially describes the Good Daycare Law and then details its objectives. For its implementation, the law outlines a "toolkit" consisting of ten Action Areas and measures to improve quality and reduce family fees. Since its implementation in 2019, each state has chosen its priorities among the ten Action Areas, taking into account its regional needs for developing the quality of education, care, and support in daycare centers and reducing family contributions to the fees. The law also provides for the publication of annual reports by the federal government to monitor and evaluate the implementation of the law in the states.
References
BUNDESMINISTERIUM für Familie, Senioren, Frauen und Jugend. Frühe Bildung gemeinsam weiterentwickeln: Das GUTE KITA GESETZ. Juli 2020. Link de acesso: https://www.bmfsfj.de/resource/blob/141660/06d3127cd5f80e5b9fde1772db180ab2/gute-kita-gesetz-fruehe-bildung-gemeinsam-weiterentwickeln-data.pdf
BUNDESMINISTERIUM für Familie, Senioren, Frauen und Jugend. Bericht der Bundesregierung zur Evaluation des Gesetzes zur Weiterentwicklung der Qualität und zur Verbesserung der Teilhabe in Tageseinrichtungen und in der Kindertagespflege (KiQuTG). Berlin. p. 1-316. September 2021. Link de acesso: https://www.bmfsfj.de/resource/blob/185910/39abf1c6fdb62f323d60444713633e4d/erster-evaluationsbericht-der-bundesregierung-zum-gute-kita-gesetz-data.pdf
BUNDESMINISTERIUM für Familie, Senioren, Frauen und Jugend. Gute-KiTa-Bericht 2021. Berlin. p. 1-800. Dezember 2021. Link de acesso: https://www.bmfsfj.de/resource/blob/190854/22bb3ba945871deccab3ede6803fd420/gute-kita-bericht-2021-data.pdf
BUNDESMINISTERIUM für Familie, Senioren, Frauen und Jugend. Monitoringbericht zum KiQuTG 2022. Berlin. p. 1-758. Januar 2023. Link de acesso: https://www.bmfsfj.de/resource/blob/208536/e09e054e185731d16a93f15d94783dbd/monitoringbericht-zum-kiqutg-2022-data.pdf
BUNDESMINISTERIUM für Familie, Senioren, Frauen und Jugend. Monitoringbericht zum KiQuTG 2023. Berlin. p. 1-910. Januar 2024. Link de acesso: https://www.bmfsfj.de/resource/blob/235362/67fa706e1f37d30cefe7c0d101e06092/monitoringbericht-zum-kiqutg-2023-data.pdf
BUNDESREGIERUNG. Bericht der Bundesregierung zur Evaluation des Gesetzes zur Weiterentwicklung der Qualität und zur Verbesserung der Teilhabe in Tageseinrichtungen und in der Kindertagespflege. Berlin. p. 1-149. September 2021. Link de acesso: https://dserver.bundestag.de/btd/19/326/1932640.pdf
BUNDESREGIERUNG. Zweiter Bericht der Bundesregierung zur Evaluation des Gesetzes zur Weiterentwicklung der Qualität und zur Verbesserung der Teilhabe in Tageseinrichtungen und in der Kindertagespflege. Berlin. p. 1-442. Juli 2023. Link de acesso: https://dserver.bundestag.de/btd/19/326/1932640.pdf
BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Nacionais de Qualidade para a Educação Infantil: Versão para Consulta Nacional. Brasília: Ministério da Educação, 2024a.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica. Parecer CNE/CEB n. 2, de 4 de julho de 2024. Diretrizes Operacionais Nacionais de Qualidade da Educação Infantil. Brasília: Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica, 2024b.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica. Resolução CNE/CEB n. 1, de 17 de outubro de 2024. Institui as diretrizes operacionais de qualidade e equidade para a Educação Infantil. Brasília: Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica, 2024c.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Qualidade e equidade na Educação Infantil: Princípios, normatização e políticas públicas. Brasília: Ministério da Educação, 2024d.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Márcia Buss-Simão, Ragnar Hoenig

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
As pessoas autoras cedem à revista Zero-a-Seis os direitos exclusivos de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution (CC BY) 4.0 International. Esta licença permite que terceiros remixem, adaptem e criem a partir do trabalho publicado, atribuindo o devido crédito de autoria e publicação inicial neste periódico.
As pessoas autoras têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada neste periódico (ex.: publicar em repositório institucional, em site pessoal, publicar uma tradução, ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial neste periódico.
