Masculinities as social practices: a look at boys in early childhood education and their "deviant" actions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2024.e93901

Keywords:

Early Childhood Education, Boys, Gender, Masculinities, Sociology of Childhood

Abstract

This article presents an excerpt from a Master's research project in Education, carried out with a group of 15 children - 10 boys and 5 girls, aged between four and five, in which masculinities were investigated as social practices from the perspective of boys in Early Childhood Education and brings together reports and records of episodes in which the boys transgress gender boundaries and live a masculinity that differs from the hegemonically known and socially imposed standards, making choices that, for many, can be considered deviant. Using theoretical references from the Sociology of Childhood and a qualitative methodology that used participant observation, the study shows that there are social practices that stabilize and destabilize relations and that boys are trapped in the stereotypes and casts that the binary view carries. Some of them, however, take deviant positions and live a healthier masculinity.

Author Biographies

Danielle Atta, University of Brasília

Mestrado em Educação pela Universidade de Brasília (linha de pesquisa: Gênero e Educação Infantil). Graduação em História e Pedagogia e pós-graduação em Políticas Públicas, Infância, Juventude e Diversidade (CEAM/UNB) e em Educação Infantil. Participou do curso EPDS - Educação Pobreza e Desigualdade Social (UNB). Atuou como professora na Educação Infantil - 2 período, Ensino Fundamental - anos iniciais - 4 e 5 ano; Ensino Fundamental - anos finais - 6 ao 9 ano; Ensino Médio - nas áreas de Filosofia e História na Secretaria de Educação do Distrito Federal (SEEDF). Atualmente ocupa o cargo de Pedagoga - Orientadora Educacional também na Secretaria de Educação do DF e exerce a função de vice-diretora do CEF 03 de Sobradinho desde 2023.

Monique Aparecida Voltarelli, University of Brasília

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal de Uberlândia -MG (2008), mestrado em Educação pela Universidade Federal de São Carlos -SP (2013), e doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo (FEUSP, 2017), com período sanduíche na Universidad Complutense de Madrid. É Professora Adjunta da Faculdade de Educação da Universidade de Brasília (UnB) e pesquisadora do Grupo de Estudos e Pesquisa Sociologia da Infância e Educação Infantil (GEPSI) da Faculdade de Educação da USP e do Grupo Interdisciplinar de Pesquisa sobre a Infância (GIPI) na Faculdade de Educação da UnB. Atua principalmente com os seguintes temas: infância, crianças, estudos sociais da infância, sociologia da infância, campo científico, América do Sul, e educação infantil.

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Published

2024-08-08