Children's creativity: a study from the child's own point of view
DOI:
https://doi.org/10.5007/1980-4512.2024.e97086Keywords:
Child Creativity , Socio-historical, Child Perception, Montessori MethodAbstract
Reflecting on children's creativity brings a new look at the theme, which puts into perspective a creativity closer to its environment and context. The study aimed to identify how children perceive the term creativity and their own creative process. To investigate creativity in this scenario is also to understand child development, especially from a cultural-historical perspective. The study involved 30 students, aged between 6 and 7 years old, from the 1st year of Elementary I, in a school with a Montessori approach, and this factor may influence the children's creativity in the environment. The result showed significant differences between students who already studied at the school, compared to new students, with more playful responses. The conceptions about creativity were diverse, showing a new look on the subject.
References
ALENCAR, Eunice Maria Lima Soriano. A gerência da criatividade. São Paulo: Makron, 1996.
ALENCAR, Eunice Maria Lima Soriano; FLEITH, Denise de Souza. Relationships between motivation, cognitive styles and perception of teaching practices for creativity. Estudos de Psicologia (Campinas), v. 33, n. 3, p. 503-513, 2016.
ALENCAR, Eunice Maria Lima Soriano; GALVÃO, Afonso. Condições favoráveis à criatividade nas ciências e nas artes. In: VIRGOLIM, A. M. R. (Ed.). Talento criativo: expressão em múltiplos contextos. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2007. p. 103-119.
AMABILE, Teresa. Within you, without you: The social psychology of creativity, and beyond. Em M. A. Runco & R. S. Albert (Eds.), Theories of creativity. Newbury Park, CA: Sage, 1990, p. 61-91.
AMABILE, Teresa. The social psychology of creativity. New York: Springer-Verlag, 1983.
AMABILE, Teresa. Growing up creative. Buffalo, NY: The Creative Education Foundation Press, 1989.
ALMEIDA, Maiara Luvizon Biancon de. Colaboração, um caminho para a criatividade infantil. 2021. Dissertação (Mestrado em Temas de Psicologia) – Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Universidade do Porto, Porto, 2021.
ANGOTTI, Maristela. Espaço de liberdade. In: Viver Mente e Cérebro: Coleção Memória da Pedagogia Montessori. São Paulo: Duetto Editorial, 2005. p. 54-65.
BRITO, Luciana Santos; CAVALCANTE, Luciana Matias. Inclusão escolar: uma análise a partir da pedagogia Montessoriana. Cuadernos de Educación y Desarrollo, v. 46, p. 1-21, 2014.
BORGES, Fabrícia Teixeira. Habilidades de pensamento criativo em professores de escolas tradicionais e inovadoras. 1997. Dissertação (Mestrado) – Instituto de Psicologia, Universidade de Brasília, Brasília, DF, 1997.
CASTRO, Júlia Soares Rosa de; FLEITH, Denise de Sousa. Criatividade escolar: relação entre tempo de experiência docente e tipo de escola. Revista Semestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE), v. 12, n. 1, p. 101-118, jan./jun. 2008.
CHEUNG, Fanny; HALPERN, Diane. Women at the top: powerful leaders define success as work+family in a culture of gender. American Psychologist, v. 65, p. 182-193, 2010.
CSIKSZENTMIHALYI, Mihaly. Creativity: Flow and the Psychology of Discovery and Inventions. New York: Harper/ Collins, 1996.
FLEITH, Denise de Sousa. Criatividade: novos conceitos e ideias, aplicabilidade à educação. Cadernos de Educação Especial, v.17, p.55-61, 2001.
FLEITH, Denise de Sousa; ALENCAR, Eunice Maria Lima Soriano. Escala sobre o clima de criatividade em sala de aula. Psicologia: Teoria e Pesquisa, v. 21, n° 01, 2005.
FRANÇA, Jadeilda Marques. Vivência pedagógica do método Montessori numa turma de 4º ano no ensino fundamental. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande, 2019.
HASIRCI, Deniz; DEMIRKAN, Halime. Creativity in learning environment: the case of two sixth grade artrooms. Journal of Creative Behavior, v. 37, p. 17-41, 2003.
HENNESSEY, Beth; AMABILE, Teresa. Creativity. Annual Review of Psychology, v. 61, p. 569-898, 2010.
KAUFMAN, James. Creativity 101. New York: Springer, 2009.
KRUMM, Gabriela; RUBILAR, Jael Vargas; LEMOS, Viviana; OROS, Laura. Percepción de la creatividad en niños, padres y pares: efectos en la producción creativa. Pensamiento Psicológico, v. 13, n. 2, p. 21-32, 2015.
KUPERS, Elisa; LEHMANN-WERMER, Andreas; McPHERSON, Gary; VAN GEERT, Paul. Children's creativity: a theoretical framework and systematic review. Review of Educational Research, v. 89, n. 1, p. 93-124, 2019.
LUBART, Todd. Psicologia da criatividade. Porto Alegre: ArtMed, 2007.
LUBART, Todd. Cross-cultural perspectives on creativity. In: KAUFMAN, C.; STERNBERG, R. J. (Eds.). The Cambridge handbook of creativity. New York: Cambridge University Press, 2010. p. 265-278.
MALUF, Maria Regina; MOZZER, Gabriela Nunes de Sousa. Operações com signos em crianças de 5 a 7 anos. Psicologia: Teoria e Pesquisa, Brasília, v. 16, 2000.
MEINTJES, Hannetjie; GROSSER, Mary. Creative thinking in prospective teachers: the status quo and the impact of contextual factors. South African Journal of Education, v. 30, p. 361-386, 2010.
MEIRA, Ana Maria. Benjamin, os brinquedos e a infância contemporânea. Psicologia e Sociedade, v.15, p. 74-87, 2003.
McCOY, Janetta Mitchell; EVANS, Gary. The potential role of the physical environment in fostering creativity. Creativity Research Journal, v. 14, p. 409-426, 2002.
MONTESSORI, Maria. Mente absorvente. Portugal: Portugália, 1985.
MONTESSORI, Maria. A criança. São Paulo: Círculo do Livro, 1965.
MONTESSORI JÚNIOR, Mário. Educação para o desenvolvimento humano: para entender Montessori. Rio de Janeiro: Obrape, 1990.
MOZZER, Geisa Nunes de Souza; BORGES, Fabrícia Teixeira. A criatividade infantil na perspectiva de Lev Vigotski. Revista Inter Ação, v. 33, p. 297–316, 2008.
NAKANO, Tatiana de Cássia; PINA, Tássia Abrão; ZAIA, Priscila; RODRIGUES, Letícia Molina; SILVA, Talita Fernanda; CAMPOS, Carolina Rosa. Desempenho criativo de crianças e adolescentes das cinco regiões do Brasil. Revista Psicologia: Teoria e Prática, 16, p. 125-142, 2014.
PRADO, Renata Muniz; FLEITH, Denise de Sousa.; GONÇALVES, Fernanda do Carmo. O desenvolvimento do talento em uma perspectiva feminina. Psicologia: Ciência e Profissão, Brasília, v. 31, n. 01, 2011.
PEDROZA, Regina Lúcia Sucupira. A psicologia na formação do professor: uma pesquisa sobre o desenvolvimento pessoal de professores do ensino fundamental. Tese de doutorado. Universidade de Brasília, 2003.
REIS, Ana Paula Poças Zambelli dos. Representação feminina em um programa de atendimento às altas habilidades/superdotação. Dissertação (mestrado). Universidade Católica de Brasília, Brasília, 2008.
RUNCO, Mark. Personal Creativity: definition and develomental issues. In: Creativity from childhood through adulthood: the developmental issues. Jossey-bass Publishers, 1996.
SAWYER, Keith. Explaining creativity. New York: Oxford University Press, 2012.
SILVA, Bianca Arnaud. A pedagogia Montessori no âmbito da inclusão: experiência de professores na educação infantil. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de São Paulo, Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Guarulhos, 2021.
STERNBERG, Robert; KAUFMAN, James. Constraints on creativity: obvious and not so obvious. In: KAUFMAN, J. C.; STERNBERG, R. J. (Ed.). The Cambridge Handbook of Creativity. New York: Cambridge University Press, 2010. p. 467-482.
PISKE, Fernanda Hellen Ribeiro; STOLTZ, Tania. Criatividade na abordagem sociointeracionista e na Pedagogia Waldorf. Educar em Revista, Curitiba, v. 37, 2021.
VIRGOLIM, Ângela Magda Rodrigues; FLEITH, Denise de Sousa; NEVES-PEREIRA, Mônica Souza. Toc, toc... plim, plim!: lidando com as emoções, brincando com o pensamento através da criatividade. Campinas: Papirus, 1999.
VYGOTSKY, Lev Semionovitch. A imaginação e a arte na infância. Lisboa: Relógio D´Água, 2009.
VYGOTSKY, Lev Semionovitch. O desenvolvimento psicológico na infância. São Paulo: Martins Fontes, 1998a.
VYGOTSKY, Lev Semionovitch. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1998b.
WEINER, Robert Paul. Creativity and beyond. Albany, NY: State University of New York Press, 2000.
TEIXEIRA, Deibia Sousa Rodrigues. Lucas, PRESENTE! Por uma inclusão escolar das crianças com Transtorno do Espectro do Autismo que ultrapasse o prescrito nas políticas públicas. 2019. Dissertação (Mestrado) – Universidade de Brasília, Brasília, DF, 2019.
Downloads
Published
Issue
Section
License
As pessoas autoras cedem à revista Zero-a-Seis os direitos exclusivos de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution (CC BY) 4.0 International. Esta licença permite que terceiros remixem, adaptem e criem a partir do trabalho publicado, atribuindo o devido crédito de autoria e publicação inicial neste periódico.
As pessoas autoras têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada neste periódico (ex.: publicar em repositório institucional, em site pessoal, publicar uma tradução, ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial neste periódico.