Other ways of wording: how is a thesis with children born?
DOI:
https://doi.org/10.5007/1980-4512.2024.e98154Keywords:
Research, Child, Ethic, FeedbackAbstract
To (dis)inform and unmold words accustomed to the harshness of science, we chose to narrate, as a literary genre, how a research thesis with children is born. It was a poetic exercise that made us perform with/in other languages. Choosing to narrate a doctoral thesis emerged as a proposal of feedback on the research to the children. Thus, we sought to share along the lines of this article, with support from Gonçalves (2018), ways of wording through a poetic-scientific essay. Thus, we moved along the path of first-person writing in which the narrator-character is the thesis itself, the object that becomes a person, in a script in which poetry and science are amalgamated. In the arrangements for scientific research up to the moment of its defense, we sought to present a narrative that concerns how a research thesis with children is born, and that mobilizes us to think about how to communicate a thesis to children, that is, presenting the results for the research collaborators.
References
BARROS, Manoel de. Meu quintal é maior que o mundo. 1ed. Rio de Janeiro: Objetiva, 2015.
CARERI, Francesco. Walkscapes: o caminhar como prática estética. 1ed. São Paulo: Editora G. Gilli, 2013.
CARVALHO, Rodrigo Saballa de; SANTOS, Nathalia Scheuermann dos; MACHADO, Sandro. Pauta ético-metodológica em discussões sobre pesquisa com (sobre/para) crianças na Educação Infantil. In: CARVALHO, Rodrigo Saballa de. Percursos investigativos em pesquisas com (sobre/para) crianças na Educação Infantil. Porto Alegre: Cirkula, 2022. p.25-56.
CUNHA, Maria Isabel da. CONTA-ME AGORA! as narrativas como alternativas pedagógicas na pesquisa e no ensino. Fac. Educ. São Paulo, v.23, n.1/2, p.185-195, jan/dez. 1997.
CHAUÍ, Marilena de Souza. Apresentação: os trabalhos da memória. In: BOSI, Ecléa. Memória e Sociedade: lembranças de velhos. São Paulo: EDUSP, 1987.
FARIA, Ana Lúcia Goulart de; SALVA, Sueli; PINHEIRO, Leandro Rogério; PIRES, Lucas Alexandre. A pesquisa com/sobre/para crianças - descolonizando o olhar e a escuta: uma conversa com Ana Lúcia Goulart de Faria. Educação, [S. l.], v. 47, n. 1, p. e62/ 1–25, 2022. DOI: 10.5902/1984644470256. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/70256. Acesso em: 2 jan. 2024.
FERRAZ, Eucanaã. Posfácio: Água de beber: Água viva. In: LISPECTOR, Clarice. Água viva. Rio de Janeiro: Rocco Digital, 2020. Edição do Kindle.
GONÇALVES, Jean Carlos. Um assalto em São Luís/MA e outros fatos sobre mim: reflexões bakhtinianas sobre a formação estética do professor. Revista de Educação, Ciência e Cultura, Canoas, v. 23, n. 2, p. 159-170, 2018.
JAMES, Allison; JENKS, Chris; PROUT, Alan. O Corpo e a Infância. In: KOHAN, Walter Omar; KENNEDY, David (org). Filosofia e Infância: Possibilidades de um encontro. Petrópolis, Vozes, 1999. p.207-239.
LAROSSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, n.19, jan/abri, 2002. https://doi.org/10.1590/S1413-24782002000100003.
LE BRETON, David. Antropologia dos sentidos. Petrópolis: Vozes, 2016.
LE BRETON, David. Antropologia das emoções. Petrópolis: Vozes, 2019.
ORLANDI, Eni Puccinelli. Parkour: corpo e espaço reescrevem o sujeito. Línguas e Instrumentos Linguísticos, n.34, p.75-87, jul./dez., 2014.
PALLASMAA, Juhani. Os olhos da pele: a arquitetura e os sentidos. Porto Alegre: Bookman, 2012.
PALLASMAA, Juhani. Habitar. São Paulo: Gustavo Gili, 2017. Edição Kindle.
PAULA, Déborah Helenise Lemes de. Percursos de movimento no espaço da casa: narrativas do corpo criança. Tese (Doutorado). Programa de Pós-graduação em Educação, Universidade Federal do Paraná, 2023. 222f.
SANTIN, Silvino. O corpo simplesmente corpo. Movimento, v.7, nº15, p.57-73, 2001. DOI: 10.22456/1982-8918.2623.
SANTIN, Silvino. Educação Física: uma abordagem filosófica da corporeidade. 2ed. Ijuí: Unijuí, 2003.
SARMENTO, Manuel Jacinto. As culturas da infância nas encruzilhadas da 2ª modernidade. In: SARMENTO, Manuel Jacinto; CERISARA, Ana Beatriz. Crianças e miúdos: perspectivas sociopedagógicas da infância e educação. Porto, Portugal: Edições ASA, 2004.
SARMENTO, Manuel Jacinto. Gerações e alteridade: interrogações a partir da sociologia da infância. Educação & Sociedade. Campinas, São Paulo, v. 26, n. 91, p. 361-378, mai./ago. 2005. DOI: 10.1590/S0101-73302005000200003.
SCRAMINGNON, Gabriela. A pesquisa também é das crianças: o retorno ao campo como resposta responsável In: KRAMER, Sonia; PENA, Alexandra; TOLEDO, Maria Leonor P.B.; BARBOSA, Silvia Néli Falcão. Ética: Pesquisa e práticas com crianças na educação infantil. Campinas: Papirus, 2020. p.64-90. Edição Kindle.
Downloads
Published
Issue
Section
License
As pessoas autoras cedem à revista Zero-a-Seis os direitos exclusivos de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution (CC BY) 4.0 International. Esta licença permite que terceiros remixem, adaptem e criem a partir do trabalho publicado, atribuindo o devido crédito de autoria e publicação inicial neste periódico.
As pessoas autoras têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada neste periódico (ex.: publicar em repositório institucional, em site pessoal, publicar uma tradução, ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial neste periódico.