Experiences with arts in Child Education: teaching provocation(s)
DOI:
https://doi.org/10.5007/1980-4512.2024.e98604Keywords:
Early Childhood Education, Arts, Teaching Provocations, Feelings, EmotionsAbstract
We problematize some experiences with arts in a Child Education class (children aged 5 to 6), as of teaching provocations. Teaching actions and provocations are described, produced in an experience, involving aesthetic experiences, with some approximation of the triangular approach: a) contextualization and critical reading: talk and hearing about the children’s interests; b) Reading the book: video: “Swan Lake”; ballerinas’ images; c) Artistic practice: rounds of conversation; choreography organization; dance moves videos; dance presentation. It can be concluded that the experiences involving the arts through teaching provocations, produced meaningful moments for the children, enabling imagination, appreciation, dialogue, fantasy, and the exploration of feelings and emotions.
References
BARBIERI, Stela. Interações: Onde está a arte na infância? São Paulo: Blucher, 2012.
BARBOSA, Ana Mae; CUNHA, Fernanda. Pereira. (Orgs). A Abordagem triangular no ensino das artes e culturas visuais. São Paulo: Cortez, 2010.
BONDÍA, Jorge Larossa. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, [S. l.], p. 20-28, 2002.
BRASIL. Conselho Nacional de Saúde. Resolução nº 510, de 7 de abril de 2016. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 24 maio. 2016.
BREDARIOLLI, Rita. Choque e formação: sobre a origem de uma proposta para o ensino da arte. In: BARBOSA, Ana Mae; CUNHA, Fernanda P. (Orgs.). A Abordagem triangular no ensino das artes e culturas visuais. São Paulo: Cortez, p. 27-42, 2010.
CORSARO, Willian. Sociologia da Infância. São Paulo: Artmed, 2011.
DEWEY, John. A arte como experiência. São Paulo. Martins Fonte, 2010.
GANDINI, Leilla; HILL, Lynn, CADWELL, Louise; SCHWALL; Charles. O papel dos ateliês na educação infantil: a inspiração de Reggio Emilia. Porto Alegre: Penso, 2012.
HOLM, Anna Marie. Fazer e pensar arte. Publicado pelo Museu de Arte Moderna de São Paulo, 2005.
HOYUELOS, Alfredo. A estética no pensamento e na obra de Loris Malaguzzi. São Paulo: Phorte Editora, 2020.
INFANTINO, Agnese; ZUCCOLI, Franca. A arte e as crianças: caminhos a explorar, linguagens a experimentar e um mundo todo à espera de ser descoberto. In: CANCIAN, Viviane Ache; GALLINA, Simone Freitas da Silva.; WESCHENFELDER, Noeli Valentina. (Org). Pedagogia das infâncias, crianças e docências na educação infantil. Santa Maria: UFSM, Centro de Educação, p.179-191, 2016.
Kramer Sonia. Autoria e autorização: questões éticas na pesquisa com crianças. Cadernos de Pesquisa, [S. l.], n. 116, jul., 2002.
LÜDKE, Menga; André, Marli. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. Em Aberto, Brasília, v. 5, n. 31, 1986.
MARQUES, Isabel. Corpos e dança na educação infantil. In: GOBBI, Monica Appezzato; PINAZZA, Márcia Aparecida. (Orgs.) Infâncias e suas linguagens. São Paulo: Cortez, p. 73-93, 2014.
PERISSÉ, Gabriel. Estética & Educação. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.
PILLAR, Analice Dutra, Leitura e releitura. In: PILLAR, Analice Dutra (Org.) A educação do olhar no ensino das artes. Porto Alegre: Mediação, p. 9-21, 2001.
READ, Herbert. A educação pela arte. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2013.
RODARI, Gianni. Gramática da fantasia. São Paulo: Summus, 1982.
SILVA, Jarlisse Nina Beserra da et al. A utilização de imagens na educação infantil e os estereótipos de gênero. Cuadernos de Educación y Desarrollo, [S. l.], v. 15, n. 8, p. 7560-7583, 2023.
VECCHI, Vea. Arte e criatividade em Reggio Emilia: explorando o papel e potencial do ateliê na educação da primeira infância. São Paulo: Phorte, 2017.
Downloads
Published
Issue
Section
License
As pessoas autoras cedem à revista Zero-a-Seis os direitos exclusivos de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution (CC BY) 4.0 International. Esta licença permite que terceiros remixem, adaptem e criem a partir do trabalho publicado, atribuindo o devido crédito de autoria e publicação inicial neste periódico.
As pessoas autoras têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada neste periódico (ex.: publicar em repositório institucional, em site pessoal, publicar uma tradução, ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial neste periódico.