Mathematics in heuristic play: a research in day care

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2024.e94062

Keywords:

Heuristic play, Day Care, Mathematics education, Mathematics

Abstract

This work aims to i) identify children's actions/mathematical ideas in the heuristic play of 10 children aged between 13 and 24 months in a day care context and ii) reflect on the role of the adult-educator and heuristic play in the emergence of mathematical ideas in the early years. Adopting a qualitative, interpretative and exploratory approach, this study was based on observation through videographic recording. The results identified children's actions (doing) that reveal mathematical ideas (knowing) in terms of shapes, positions, direction and distance. In this learning process which is heuristic play, the adult-educator observed and listened to the children, modeled behaviors and provided information about the location of objects, accompanying them in their free play. These evidence leads us to infer the heuristic play as a proposal for exploration that enhances the emergence of mathematical ideas and to reflect on the importance of the adult-educator in mathematics education in the early years.

Author Biography

Isabel Dias, Polytechnic Institute of Leiria

Docente do Departamento de Comunicação, Educação e Psicologia da Escola Superior de Educação e Ciências Sociais do Instituto Politécnico de Leiria (IPL) - Portugal. Psicóloga. Reconhecida pela Ordem dos Psicólogos Portugueses com a Especialidade Geral em Psicologia da Educação e com a Especialidade Avançada em Psicologia do Desporto. Membro Integrado do Centro de Investigação em Qualidade de Vida (CIEQV) - Instituto Politécnico de Santarém e Instituto Politécnico de Leiria - Portugal. Membro Colaborador do Centro de Centro de Estudos em Educação e Inovação (Ci&DEI) - Instituto Politécnico de Viseu, Instituto Politécnico de Leiria e Instituto Politécnico da Guarda - Portugal.

References

ALSINA, Ángel. Matemáticas intuitivas e informales de 0 a 3 años. Narcea: Madrid, 2015.

ALSINA, Ángel; BERCIANO, Ainhoa. Una aproximación a las acciones matemáticas de niños de 1 a 3 años. In MACÍAS, Juan Antonio; JIMÉNEZ, Antonio; GONZÁLEZ, Jose Luis; SÁNCHEZ, María Teresa; HERNÁNDEZ, Pedro; FERNÁNDEZ, Catalina; RUIZ, Francisco; FERNÁNDEZ, Teresa; BERCIANO, Ainhoa (Eds.), Investigación en Educación Matemática XX. Málaga: SEIEM, p. 137-146, 2016.

BARBOSA, Paulo; GUÉRIOS, Ettiène; ALENCAR, Edvonete. Educação matemática, brincadeiras e corpo em movimento: interfaces na educação infantil. Comunicações Piracicaba, v. 29, n. 2, p. 43-59, maio-ago. 2022.

BECKER, Fernanda; WIEBUSCH, Andressa. O jogo heurístico na educação infantil: um relato de experiência com crianças de uma escola municipal. Zero-a-Seis, v.24, n. 46, p. 1498-1517, 2022.

BJÖRKLUND, Camilla. Toddlers’ Opportunities to Learn Mathematics. International Journal of Early Childhood, v. 40, 1, p.81–95, 2008.

CARRUTHERS, Elizabeth. Mathematical teaching in nursery schools in England: a way forwar for mathematical pretend play and democratic pedagogies. Review of Science, Mathematics and ICT Education, v. 14, n. 2, p. 25-41, 2020.

CLEMENTS, Douglas; SARAMA, Julie. Learning and teaching early math: the learning trajectories approach. 3.ed. London: Routledge, 2021.

CLEMENTS, Douglas; SARAMA, Julie. Young child’s mathematical mind. Scholastic Parent & Child, v.14, n. 2, p. 30-37, 2006.

COOKE, Audrey. Making the most of packing away: identifying mathematical opportunities for very young preverbal children. Mathematics Education Research Journal, p. 1-12, 2021.

COUTINHO, Clara. Metodologia de Investigação em Ciências Sociais e Humanas: teoria e prática. Coimbra: Edições Almedina, 2014.

DIAS, Isabel. Ideias matemáticas em contexto de creche: evidências da prática. Educação e Matemática, 143, p.30-32, 2017.

DIAS, Isabel; KOWALSKI, Isabel. Estratégia formativa a partir da abordagem por competências em educação de infância – uma experiência no Grupo Projeto Creche. Revista Eventos Pedagógicos, v. 9, n. 3, p. 1218-1243, 2018.

FRANZÉN, Karin. Under-threes’ mathematical learning – teachers’ perspectives. Early Years, v. 34, n. 3, p. 241–254, 2014.

FRANZÉN, Karin. Under threes’ mathematical learning. European Early Childhood Education Research Journal, v. 23, n. 1, p. 43-54, 2015.

GOLDSCHIED, Elinor; JACKSON, Sonia. Educação de 0 a 3 Anos: o atendimento em creche. Porto Alegre: Artmed, 2006.

HERNÁNDEZ, Carlos; LÓPEZ, Gonzalo; GARCIA, Mónica. Matemáticas com dos años: buscando teorias para interpretar la actividad infantil Y las práticas docentes. Tendencias Pedagógicas, v. 26, p. 89-108, 2015.

MACDONALD, Amy. Mathematics education beliefs and practices of Under 3s educators in Australia. European Early Childhood Education Research Journal, v. 28, n. 5, p. 758–769, 2020.

MAJEM, Tere; ÒDENA, Pepa. Descobrir brincando. São Paulo: Autores Associados, 2010.

MEANEY, Tamsin. Locating learning of toddlers in the individual/society and mind/body divides. Nordic Studies in Mathematics Education, v. 21, n. 4, p. 5–28, 2016.

NOVAIS, Samara; FRANCO, Simone. Brincar heurístico: aprendizagem lúdica, livre e significativa na educação infantil. Revista Panorâmica, v. 36, p. 1-16, 2022.

OLIVEIRA, Alessandra. Modelos pedagógicos explícitos e a construção de uma pedagogia para bebês e crianças bem pequenas baseada no brincar. Revista Interinstitucional Artes de Educar, v. 6, n. 2, p. 532-555, 2020.

OLIVEIRA, Maria. Como fazer pesquisa qualitativa. 7.ed. Petrópolis: Vozes, 2018.

VALLE, Márcia; PENITENTE, Rogéria; NASCIMENTO, Tânia. O brincar heurístico com bebês e crianças bem pequenas durante o período de pandemia da COVID-19. Kiri-kerê: Pesquisa em Ensino, v. 12, p. 257-276, 2022.

Published

2024-08-08