“Like or not like”: the listening, participation, negotiation and consent of children from a community primary school at the dump
DOI:
https://doi.org/10.5007/1980-4512.2025.e100013Keywords:
Free and Informed Consent Form, Ethics, Ethnography with children, Early Childhood EducationAbstract
The paper aims to report the ethical reflections and experiences produced in an ethnography with children, aged between 3 years and 5 years and 11 months, who go to the Community Primary School, located within the territorial area of the Municipal Sanitary Landfill, in the Northern Coast of Rio Grande do Sul, emically represented as dump, during the presentation procedure of the Free and Informed Consent Form. Methodologically, we chose the ethnography with children and adopted fieldnotes as instrument. The reflexivity was constructed based on a literature review of recent productions in the field of Childhood Social Studies. The findings show the need to reflect upon the children’s ways of participating and listening, especially in terms of making contributions to the Consent Form and the texts of the studies.
References
AGOSTINHO, Kátia Adair. Formas de participação das crianças na educação infantil. 2010. 334 f. Tese (Doutorado em Estudo da Criança) – Instituto de Educação, Universidade do Minho, Braga, 2010. Disponível em: https://repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/11195/1/Tese.pdf. Acesso em: 22 abr. 2024.
ALDERSON, Priscilla. As crianças como pesquisadoras: os efeitos dos direitos de participação sobre a metodologia de pesquisa. Educação & Sociedade, Campinas, v. 26, n. 91, p. 419-442, maio/ago. 2005. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0101-73302005000200007. Acesso em: 22 abr. 2024.
ANGROSINO, Michael. Etnografia e observação participante. Porto Alegre: Artmed, 2009.
BRASIL. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde (CNS). Resolução n.º 466, de 12 de dezembro de 2012. Dispõe sobre diretrizes e normas regulamentadoras de pesquisas envolvendo seres humanos. Brasília, DF: CNS, 2012. Disponível em: https://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2012/Reso466.pdf. Acesso em: 22 abr. 2024.
BRASIL. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde (CNS). Resolução n.º 510, de 7 de abril de 2016. Dispõe sobre as normas aplicáveis a pesquisas em Ciências Humanas e Sociais. Brasília, DF: CNS, 2016. Disponível em: https://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2016/Reso510.pdf. Acesso em: 22 abr. 2024.
BUSS-SIMÃO, Márcia. Relações sociais em um contexto de educação infantil: um olhar sobre a dimensão corporal na perspectiva de crianças pequenas. 2012. 312 f. Tese (Doutorado em Educação) – Centro de Ciências da Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2012. Disponível em: https://www.pmf.sc.gov.br/arquivos/arquivos/pdf/29_11_2012_8.48.06.9d5726f0ea4be58bd5fdef3b7c24e82a.pdf. Acesso em: 22 abr. 2024.
BUSS-SIMÃO, Márcia. Assentimento no decurso da observação participante nas pesquisas com crianças: acionando o radar ético. Em R. S. de Carvalho (Org.). Percursos investigativos em pesquisas com (sobre/para) crianças na educação infantil. Porto Alegre: CirKula, 2022. p. 57-83.
BUSS-SIMÃO, Márcia; AGOSTINHO, Lucilene Morais. “Você tá filmando a gente, né?”: escuta e participação na pesquisa. Linhas Críticas, Brasília, v. 29, p. 1-21, jan./dez. 2023. Disponível em: https://doi.org/10.26512/lc29202350547. Acesso em: 22 abr. 2024.
CANCLINI, Néstor García. Cultura y Comunicación: entre lo global y local. La Plata: Ediciones Periodismo y Comunicación, 1997.
CARROLL, Lewis. Alice no país das maravilhas. Porto Alegre: L&PM, 1998.
CARVALHO, Rodrigo Saballa de (org.). Percursos investigativos em pesquisas com (sobre/para) crianças na educação infantil. Porto Alegre: CirKula, 2022.
CARVALHO, Rodrigo Saballa de; SANTOS, Nathalia Scheuermann dos; MACHADO, Sandro. Pauta ético-metodológica em discussões sobre pesquisa com (sobre/para) crianças na educação infantil. In: CARVALHO, Rodrigo Saballa de (org.). Percursos investigativos em pesquisas com (sobre/para) crianças na educação infantil. Porto Alegre: CirKula, 2022. p. 25-56.
CARVALHO, Rodrigo Saballa de; SANTOS, Nathalia Scheuermann dos; TEBALDI, Lisiane Rossatto. Ética na pesquisa com crianças: investimentos teóricos, reflexões e desafios em investigações na educação infantil. Revista Diálogo Educacional, Porto Alegre, v. 23, n. 76, p. 18-46, jan./mar. 2023. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/256492/001165336.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 22 abr. 2024.
COHN, Clarice. Antropologia da criança. São Paulo: Zahar, 2005.
CORSARO, Willian Arnold. Entrada no campo, aceitação e natureza da participação nos estudos etnográficos com crianças pequenas. Educação & Sociedade, Campinas, v. 26, n. 91, p. 443-464, ago. 2005. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0101-73302005000200008. Acesso em: 22 abr. 2024.
DORNELLES, Leni Vieira; FERNANDES, Natalia. Estudos da criança e pesquisa com crianças: nuances luso-brasileiras acerca dos desafios éticos e metodológicos. Currículo sem Fronteiras, Porto Alegre, v. 15, n. 1, p. 65-78, jan./abr. 2015. Disponível em: https://repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/39721/1/dornelles-fernandes.pdf. Acesso em: 22 abr. 2024.
FERREIRA, Maria Dylma da Silva. Vozes infantis, elos de coletividade: a criança da favela no seu contexto sociocultural. 1998. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal Fluminense, Rio de Janeiro, 1998.
FONSECA, Claudia. O anonimato e o texto antropológico: dilemas éticos e políticos da etnografia “em casa”. In: SCHUCH, Patrice; VIEIRA, Miriam Steffen; PETERS, Roberta (org.). Experiências, dilemas e desafios do fazer etnográfico contemporâneo. Porto Alegre: UFRGS, 2010. p. 205-227.
FONSECA, Tatiana Renzo. “Eu prefiro ser pequena…porque eu sou pequena!”: relações de idade entre meninas e meninos na educação infantil. 2021. 195 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2021. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48137/tde-29112021-122512/publico/TATIANA_RENZO_FONSECA_rev.pdf. Acesso em: 22 abr. 2024.
FRANCISCO, Deise Juliana; AZEVÊDO, Edjane Mikaelly Silva de; FERREIRA, Adilson Rocha. O termo de assentimento livre e esclarecido em uma pesquisa com robótica educacional: reflexões de um percurso. Revista Humanidades e Inovação, Palmas, v. 8, n. 4, p. 334-343, 2021. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/2791. Acesso em: 22 abr. 2024.
GEERTZ, Clifford. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 1989.
KRAMER, Sonia. Autoria e autorização: questões éticas na pesquisa com crianças. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 116, p. 41-59, jul. 2002. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0100-15742002000200003. Acesso em: 22 abr. 2024.
KREMER, Claines. “Quem é grande é quem sabe alguma coisa, mas quem é pequeno e que sabe coisa nova todo dia”: as versões das crianças sobre o aprender na escola. 2019. 149 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2019. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/202369/001107789.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 22 abr. 2024.
MACHADO, Sandro; CARVALHO, Rodrigo Saballa de. Notas de campo: percursos éticos e metodológicos em uma pesquisa com crianças na educação infantil. Revista Humanidades e Inovação, Palmas, v. 7, n. 28, p. 159-175, 2020. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/2039. Acesso em: 22 abr. 2024.
MALINOWSKI, Bronislaw. Os argonautas do pacífico ocidental: um relato do empreendimento e da aventura dos nativos nos arquipélagos de Nova Guiné melanésia. São Paulo: Cultural, 1978.
MIRANDA, Juliana de Oliveira Freitas et al. Construção e aplicação de um termo de assentimento: relato de experiência. Texto Contexto Enfermagem, Florianópolis, v. 26, n. 3, e2460016, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0104-07072017002460016. Acesso em: 22 abr. 2024.
OLIVEIRA, Roberto Cardoso de. O trabalho do Antropólogo: olhar, ouvir, escrever. Revista de Antropologia, São Paulo, Brasil, v. 39, n. 1, p. 13–37, 1996. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/ra/article/view/111579. Acesso em: 2 maio. 2024.
PASTORE, Marina Di Napoli. Pesquisa com crianças moçambicanas: ética, construção e relações. Áltera: Revista de Antropologia, João Pessoa, v. 2, n. 13, p. 245-266, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/altera/article/view/59784/35675. Acesso em: 22 abr. 2024.
PEREIRA, Rita Marisa Ribes. Pesquisa com crianças. In: PEREIRA, Rita Marisa Ribes; MACEDO, Nélia Mara Rezende (org.). Infância em pesquisa. Rio de Janeiro: Nau, 2012. p. 59-86.
PEREIRA, Rogério Santos. Multiletramentos, tecnologias digitais e os lugares do corpo na educação. 2014. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-graduação em Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2014. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/123332. Acesso em: 3 set. 2024.
PEREIRA, Rita Marisa Ribes. Por uma ética da responsividade: exposição de princípios para a pesquisa com crianças. Currículo sem Fronteiras, Porto Alegre, v. 15, n. 1, p. 50-64, jan./abr. 2015. Disponível em: http://www.curriculosemfronteiras.org/vol15iss1articles/pereira.pdf. Acesso em: 22 abr. 2024.
PEREIRA, Rita Ribes; GOMES, Lisandra Ogg; SILVA, Conceição Firmina Seixas. A infância no fio da navalha: construção teórica como agir ético. Educação Temática Digital, Campinas, v. 20, n. 3, p. 761-780, jul./set. 2018. Disponível em: https://www.ciespi.org.br/media/files/fcea049a8ec4d511ecbe6e5141d3afd01c/f9916270f651e11edbe6e5141d3afd01c/a-infancia-no-fio-da-navalha.pdf. Acesso em: 22 abr. 2024.
SANTOS, Luciano. Da competência no fazer à responsabilização no agir: ética e pesquisa em Ciências Humanas. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 12, n. 1, p. 244-256, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.12i1.0013. Acesso em: 22 abr. 2024.
VASCONCELOS, Queila Almeida. Crianças bem pequenas no cotidiano da escola. 2015. 149 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2015. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/131061/000979945.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 22 abr. 2024.
WERTHEIN, Jorge; ARGUMEDO, Manuel. Educação e participação. Rio de Janeiro: Philobiblion, 1985.
WINKIN, Yves. A nova comunicação: da teoria ao trabalho de campo. Campinas: Papirus, 1998.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Vanessa Silva Bernardes, Eduardo Rangel Ingrassia, Leandro Forell

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
As pessoas autoras cedem à revista Zero-a-Seis os direitos exclusivos de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution (CC BY) 4.0 International. Esta licença permite que terceiros remixem, adaptem e criem a partir do trabalho publicado, atribuindo o devido crédito de autoria e publicação inicial neste periódico.
As pessoas autoras têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada neste periódico (ex.: publicar em repositório institucional, em site pessoal, publicar uma tradução, ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial neste periódico.
