For a “childlike” words: Artistic and aesthetic experiences in literary festivals in the daily life of early childhood education
DOI:
https://doi.org/10.5007/1980-4512.2024.e100115Keywords:
Quotidian Studies, Children's Literature, Culture, Nature, ArtAbstract
The text presented here deals with educational experiences raised by a Literary Festival project that takes place annually in a UMEI (Municipal Unit of Early Childhood Education) in the municipality of Niterói. The reports brought are articulated with the research related to the studies of daily life, produced by teachers who problematize what is experienced in the daily life of the school, carrying out a research on the practice itself (Garcia, 2002a). The aim is to provoke reflections and discussions about the repertoires presented to children in early childhood education and the creative power of children that is presented in everyday school life. The Literary Festivals have been configured as a relevant space-time of collective learning, demonstrating that children's literature opens the floodgates to art, to the expansion of knowledge of the world, to sensitization and humanization in the relationships with nature, with the various cultural manifestations and with the community surrounding the school of childhoods.
References
BARROS, Manoel de. Livro sobre nada. Rio de Janeiro: Alfaguara, 2016.
BARROS, Manoel de. Poesia completa. São Paulo: Leya, 2010.
BENJAMIN, Walter. Magia e Técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. 3.ed. São Paulo: Brasiliense, 1987.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil/Secretaria de Educação Básica. – Brasília: MEC, SEB, 2010.
CERTEAU, Michel de. A invenção do Cotidiano: artes de fazer. Petrópolis: Editora Vozes, 1998.
CORSARO, William Arnold. Sociologia da Infância. Porto Alegre: Artmed, 2011.
CORSINO, Patrícia. Travessias da literatura na escola. 1ª Edição – Rio de Janeiro: 7 Letras, 2014.
DELEUZE, Gilles e GUATTARI, Félix. O que é a filosofia? Rio de Janeiro: Ed. 34,1997.
FERNANDES, Rosana; MENNA, José. Nó. In.: KOHAN, Walter Omar; XAVIER, Ingrid Müller. Abecedário de criação filosófica. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009. p. 174-178.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 21ª ed. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 2011.
GANDINI, Lella; FORMAN, George. As Cem Linguagens da Criança: a abordagem de Reggio Emilia na educação da primeira infância. Porto Alegre: Artmed, 1999. pp.59-104.
GARCIA, Regina Leite (org.). Crianças, essas conhecidas tão desconhecidas. Rio de Janeiro: DP&A, 2002a.
GARCIA, Regina Leite; ALVES, Nilda. Conversa sobre pesquisa. In: ESTEBAN, Maria Teresa; ZACCUR, Edwiges (orgs.). Professora-pesquisadora: uma práxis em construção. Rio de Janeiro: DP&A, 2002b.
GEERTZ, Clifford. A interpretação das culturas. LTC: Rio de Janeiro, 1989.
GERALDI, João Wanderley. A aula como acontecimento. São Carlos: Pedro & João Editores, 2010.
JOSSO, Marie-Christine. Experiências de vida e formação. São Paulo: Cortez, 2004.
HOLM, Anna Marie. Eco-arte com crianças. São Paulo: Ateliê Carambola, 2015.
LOPEZ, Maria Emília. Um mundo aberto: cultura e primeira infância. São Paulo: Instituto Emilia, 2018.
MALAGUZZI, Loris. Ao contrário, as cem existem. In. HOYUELOS, Alfredo. A estética no pensamento e na obra pedagógica de Lóris Malaguzzi. São Paulo: Phorte, 2020.
QVORTRUP, Jens. Nove teses sobre a infância como um fenômeno social. Revista Pro-Posições [online]. 2011, vol.22, n.1.
ROCHA, Eloisa Acires Candal. Por que ouvir as crianças? Algumas questões para um debate científico multidisciplinar. In: CRUZ, S.H.V. (Org.). A criança fala: a escuta de crianças em pesquisas. São Paulo: Cortez, 2008.
ROSA, Sonia. O mar de Angela. 2ª Edição. São Paulo: Editora DCL, 2005.
RINALDI, Carla. Diálogos com Reggio Emilia: escutar, investigar e aprender. São Paulo: Paz e Terra, 2012.
SARMENTO, Manuel Jacinto.; GOUVEA, Maria Cristina Soares de. (Orgs.). Estudos da infância: educação e práticas sociais. Petrópolis: Vozes, 2008. pp. 17 – 140.
SKLIAR, Carlos. Elogio à conversa (em forma de convite à leitura). In.: RIBEIRO, Tiago; SOUZA, Rafael de; SAMPAIO, Carmen Sanches (Org.) Conversa como metodologia de pesquisa: por que não? Rio de Janeiro: Ayvu, 2018, pp. 11-13.
TIRIBA, Léa. Aprender e ensinar a democracia. In: TIRIBA, Léa. Educação Infantil como Direito e Alegria: em busca de pedagogias ecológicas, populares e libertárias. Rio de Janeiro; São Paulo: Paz e Terra, 2018, pp. 255-271.
TODOROV, Tzvetan. A literatura em perigo. 2. ed. Trad. Caio Meira. Rio de Janeiro: DIFEL, 2009.
VECCHI, Vea. Estética e Aprendizagem (prólogo). In. HOYUELOS, Alfredo. A estética no pensamento e na obra pedagógica de Lóris Malaguzzi. São Paulo: Phorte, 2020.
VIGOTSKI, Lev Semionovitch. Imaginação e criação na infância: ensaio psicológico livro para professores. São Paulo: Expressão Popular, 2018.
Downloads
Published
Issue
Section
License
As pessoas autoras cedem à revista Zero-a-Seis os direitos exclusivos de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution (CC BY) 4.0 International. Esta licença permite que terceiros remixem, adaptem e criem a partir do trabalho publicado, atribuindo o devido crédito de autoria e publicação inicial neste periódico.
As pessoas autoras têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada neste periódico (ex.: publicar em repositório institucional, em site pessoal, publicar uma tradução, ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial neste periódico.
