Down to earth: what questions arise at intercultural borders? Concerns of a migrant researcher
DOI:
https://doi.org/10.5007/1980-4512.2025.e100860Keywords:
Transnational research, Childhood studies, Interculturality, MigrationAbstract
This essay brings reflections of a researcher in the field of childhood studies regarding his experience in a transnational context, discussing the difficulties faced in intercultural encounters and the hierarchical logics that mark the Global South and North. It is an invitation to reflect on the challenges of transnational research and to problematize the construction of networks that investigate childhoods and children from their engagement and singularities.
References
BAKHTIN, Mikhail. O freudismo: um esboço crítico. São Paulo: Perspectiva, 2004.
BAKHTIN, Mikhail M. Para uma filosofia do ato responsável. 2. ed. São Carlos: Pedro & João, 2012.
INFANTINO, Agnese. Cultura dell’infanzia e servizi educativi: persistenze e innovazione. In: CAGGIO, Francesco; INFANTINO, Agnese (org.). Con bambini e famiglie: Un’esplorazione in luoghi d’infanzia. Milano: Edizioni Junior, 2008. p. 171-199.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2006.
LOPES, Jader Janer M. Um dinossauro faminto, um adulto e uma criança: o espaço e as geografias do viver. In: MORO, Catarina; BALDEZ, Etienne (org.). EnLacES no debate sobre Infância e Educação Infantil. Curitiba: NEPIE/UFPR, 2020. p. 221-246.
LOPES, Jader Janer M. Terreno baldio: um livro sobre balbuciar e criançar os espaços para desacostumar geografias: por uma teoria sobre a espacialização da vida de bebês e crianças. São Carlos: Pedro & João, 2021.
LOPES, Jader Janer M.; PAULA, Sara Rodrigues V. de. Quando uma palavra toca a outra: topogênese e ensaios sobre a espacialização da vida de bebês e crianças e o direito a (outra) cidade. O desacostumar em formas de becos. Civitas: revista de ciências sociais, Porto Alegre, v. 23, n. 1, p. e42145, 2023.
LORENZINI, Stefania. Multiculturalità: l’eterogenità culturale dei contesti di vita sociale. Fattori che la producono e la incrementano. In: BOLOGNESI, Ivana;LORENZINI, Stefania (org.). Pedagogia interculturale: pregiudizi, razzismi, impegno educativo. Bologna: Bononia University Press, 2017. p. 31-77.
MELLINO, Miguel. Estudos pós-coloniais e o emprego da categoria racial nas pesquisas europeias: uma entrevista com Miguel Mellino. [Entrevista cedida a] Flávio Santiago. ETD: educação temática digital, v. 20, n. 2, p. 570-578, 2018. DOI: https://doi.org/10.20396/etd.v20i2.8651375.
MOURA, Maria Isabel de; MIOTELLO, Valdemir. A escuta da palavra alheia. In: RODRIGUES, Rosângela Hammes; PEREIRA, Rodrigo Acosta. (org.). Estudos dialógicos da linguagem e pesquisa em linguística aplicada. São Carlos: Pedro & João, 2016. p. 129-140.
SANTIAGO, Flávio; ANACLETO DE SOUZA, Márcia Lúcia; GOULART DE FARIA, Ana Lúcia. Pedagogia da infância no Brasil e na Itália: a criança em contextos interculturais marcados historicamente pelo racismo. EccoS: revista científica, São Paulo, n. 51, p. e13481, 2019. DOI: https://doi.org/10.5585/eccos.n51.13481.
SILVA, Clara. Intercultura e cura educativa nel nido e nella scuola dell’infanzia. Milano: Edizioni Junior, 2011.
TOGNETTI, Gloria. I servizi educativi per l’infanzia. Contesti di relazione tra identità e diversità. In: SILVA, Clara (org.). Educazione e cura dell’infanzia nell’Unione Europea. Pisa: Edizioni ETS, 2016. p. 281-290.
VYGOTSKI, Lev S. Pensamento e Linguagem. Tradução de Jefferson Luiz Camargo. São Paulo: Martins Fontes, 2006.
VYGOTSKI, Lev S. Obras escogidas IV: psicologia infantil. Madrid: Machado Libros, 2018.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Flávio Santiago

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
As pessoas autoras cedem à revista Zero-a-Seis os direitos exclusivos de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution (CC BY) 4.0 International. Esta licença permite que terceiros remixem, adaptem e criem a partir do trabalho publicado, atribuindo o devido crédito de autoria e publicação inicial neste periódico.
As pessoas autoras têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada neste periódico (ex.: publicar em repositório institucional, em site pessoal, publicar uma tradução, ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial neste periódico.
