Traditional Warao games: an ethnographic study with indigenous Venezuelans in Outeiro, Belém-PA
DOI:
https://doi.org/10.5007/1980-4512.2024.e101247Keywords:
Traditional Games, Culture, Indigenous, WaraoAbstract
This article aims to highlight aspects of an ethnographic immersion experience with indigenous people of the Warao ethnic group who live in the Prosperidade Community, in the Outeiro district of Belém do Pará. The main aim was to understand the importance of their ludic practices as an affirmation of their culture, in the school environment and in the community. By identifying the various concepts and meanings present in the ludic culture of these people, especially through traditional Warao games, the study showed that these practices are important for knowledge, appreciation, transmission of culture and preservation of customs and traditions that are part of the identity of the Warao indigenous people.
References
ALENCAR, Joelma Cristina Parente Monteiro. Protocolo de consulta prévia do Povo Warao em Belém/PA. (Org.). Belém: EDUEPA, 2020. Disponível em: https://rca.org.br/wp-content/uploads/2020/07/2020-Protocolo-de-Consulta-Warao.pdf. Acesso em: 08 fev. 2021.
ACNUR. Perfil de Indígenas Venezuelanos Warao no Estado do Pará, julho de 2020. Disponível em: https://www.acnur.org/portugues/wp-content/uploads/2020/07/ACNUR-Brasil-Perfil-de-Ind%C3%ADgenas-Venezuelanos-Warao-no-Estado-do-Par%C3%A1-Julho-2020-FINAL-1.pdf. Acesso em: 08 fev. 2021.
ACNUR. Os Warao no Brasil: contribuições da antropologia para a proteção de indígenas refugiados e migrantes, 2021. Disponível em: https://www.acnur.org/portugues/wp-content/uploads/2021/04/WEB-Os-Warao-no-Brasil.pdf. Acesso em: 10 jan. 2022.
ÁVALOS, Julio. Derechos y cultura indígena: Guayana siglo XXI. Exploración sobre el caso del Pueblo Warao. Universidad Católica Andrés Bello-Guayana, 2002.
BROUGÉRE, Gilles. Brinquedo e cultura. São Paulo: Cortez, 1997.
BROUGÉRE, Gilles. Brinquedo e Cultura. Trad. Gisela Wajskop. 4 ed. São Paulo, Cortez, 2001.
CAPDEVILLE, Júlia. Llegar, estar y salir: da Venezuela ao Brasil. 2021. Dissertação (Mestrado em Antropologia Social) Instituto de Ciências Sociais, Universidade de Brasília, Brasília, 2021.
COELHO, Lidiane Pereira; MESQUITA, Diana Pereira Coelho de. Língua, cultura e identidade: conceitos intrínsecos e interdependentes. Entre Letras, Araguaína/TO, v. 4, n. 1, p. 24-34, jan./jul. 2013.
HUIZINGA, Johan. Homo ludens: o jogo como elemento da cultura. 4.ed. São Paulo: Perspectiva, 1993.
KISHIMOTO, Tizuko Morchida. Jogos tradicionais infantis: o jogo, a criança e a educação. Petrópolis, RJ: Vozes, 1993.
KNOLL, Graziela Frainer. O jogo como agir de linguagem: da ludicidade à construção de valores sociais. Nonada: Letras em Revista, Porto Alegre, vol. 1, n. 28, p. 77-92, mai. 2017.
LARAIA, Roque de Barros. Cultura: um conceito antropológico. Rio de Janeiro, Jorge Zahar Editor, 1993.
LIMA, José Milton de. O jogo como recurso pedagógico no contexto educacional. São Paulo: Cultura acadêmica: Universidade Estadual Paulista, 2008.
LIMA, José Milton de; APARECIDA, Larissa. Brinquedo: elemento cultural e promotor de humanização. Teoria e Prática da Educação, v. 14, n. 1, p. 65-78, jan. 2012.
LUCENA, Jamerson Bezerra. Estamos llegando amigo: um estudo de caso sobre mobilidade, solidariedade e fluxos culturais por um grupo indígena Warao em João Pessoa. 2021. TCC (Graduação) Curso de Ciências Sociais, Departamento de Ciências Sociais, Universidade Federal da Paraíba, Paraíba, 2021.
MATTOS, Carmem Lúcia Guimarães de. A abordagem etnográfica na investigação científica. In: MATTOS, Carmem Lúcia Guimarães de; CASTRO, Paula Almeida de. (Orgs.). Etnografia e educação: conceitos e usos. Campina Grande: EDUEPB, 201, p. 49-83.
MAUSS, Marcel. As técnicas corporais. In: MAUSS, Marcel. Sociologia e Antropologia. Trad. Mauro W. B. de Almeida. São Paulo, EPU/EDUSP, 1974.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. Ciência, técnica e arte: o desafio da pesquisa social. In: MINAYO, Maria Cecília de Souza (org). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 2000.
MOUTINHO, Pedro. Parecer técnico Nº 10/2017 – SP/MANAUS/SEAP. Ministério Público Federal (MPF), 2017.
NIKIC, Jadranka. Traditional Games in the Kindergarten. In: IVIC, Ivan; MARJANOVIC, Aleksandra. (Eds.). Traditional games and children of today. Belgrade: OMEP, 1986. p. 133-137.
PAREDES, Jesus Desiderio Nunez et al. Educação escolar indígena Warao: práticas e desafios de uma pedagogia decolonial na Amazônia paraense. Caderno 4 campos. Nº 2, 2019, p. 49-71.
QUEIROZ, Danielle Teixeira et al. Observação participante na pesquisa qualitativa: conceitos e aplicações na área da saúde. Revista Enfermagem UERJ, Rio de Janeiro, v. 15, n. 2, p. 276-283, 2007.
ROCHA, Ana Luiza Carvalho da; ECKERT, Cornelia. Etnografia: saberes e práticas. In: PINTO, Céli Regina Jardim; GUAZZELLI, César Augusto Barcellos. (Org.). Ciências Humanas: pesquisa e método. Porto Alegre: Editora da Universidade, 2008.
ROJAS, Jucimara. Jogos, brinquedos e brincadeiras: a linguagem lúdica formativa na cultura da criança. Campo Grande: UFMS, 2007.
SILVA, Sidney da; TORELLY, Marcelo (organizadores). Diagnóstico e avaliação da migração indígena da Venezuela para Manaus, Amazonas. Brasília: Organização Internacional para as Migrações (OIM), Agência das Nações Unidas para as Migrações, 2018.
SIMMEL, Georg. A sociabilidade. Exemplo de sociologia pura ou formal. In: Questões fundamentais da sociologia: sujeito e sociedade. Tradução de Pedro Caldas. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2006.
SØRHAUG, Christian. Holding House in Crazy Waters: An exploration of householding practices among the Warao, Orinoco Delta, Venezuela. 2012. Tese (Doutorado em Antropologia) Faculdade de Ciências Sociais, Universidade de Oslo, Oslo, 2012.
VALADARES, Licia. “Os dez mandamentos da observação participante” (Resenha de FOOTE WHYTE, William. Sociedade de Esquina: a estrutura social de uma área urbana pobre e degradada). Revista Brasileira de Ciências Sociais, v. 22, n. 63, p. 153-155, 2007.
VAROTTO, Mirte Adriane; SILVA, Mauricio Roberto da. Brinquedo e indústria cultural: sentidos e significados atribuídos pelas crianças. In: Motrivivência. Ano XVI n. 23, p. 169-190, 2004.
VIGOTSKI, Lev Semionovich. Obras Escogidas, Tomo III. Madrid: Editora Visor, 1995.
Downloads
Published
Issue
Section
License
As pessoas autoras cedem à revista Zero-a-Seis os direitos exclusivos de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution (CC BY) 4.0 International. Esta licença permite que terceiros remixem, adaptem e criem a partir do trabalho publicado, atribuindo o devido crédito de autoria e publicação inicial neste periódico.
As pessoas autoras têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada neste periódico (ex.: publicar em repositório institucional, em site pessoal, publicar uma tradução, ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial neste periódico.
