Childhood and cultural diversity: a reflection on the movie "Babies"”

Authors

  • Ana Carolina Rocha Carneiro Universidade do Vale do Itajaí - Univali

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2014n30p116

Abstract

The following text aims to promote a reflection on the cultural aspects of childhood development featured in the movie "Babies" (2010), in which the growth of four babies from different nationalities until they
complete one year of life is accompanied. The reflection counts on the childhood conceptions according to Campos (2008), Carvalho (2010), Christensen (2005), Corsaro (2009), Javeau (2005), Kohan (2003) and
Sarmento (2004), which were related to the aspects of the movie. This text is also constituted of two axis: each one corresponds to babies represented in a rural area - Bayar in Mongolia and Ponijao in Namibia -; and in an
urban space - Hattie in the United States and Mari in Japan. The movie is timeless, and it is a childhood portrait of multiple nationalities, in which the cultural diversity is part of the narrative, showing so common childhood
stimulations and habits, and yet, so different. Through it an exemplification of theoretical aspects seen in practice is available, as well as it remits us to an esthetics experience. “Babies” gives a lesson of children observation and
reveals how the cultural aspects and the context of these individuals should be taken into account when they are considered research subjects.

Author Biography

Ana Carolina Rocha Carneiro, Universidade do Vale do Itajaí - Univali

Mestranda em Educação no Programa de Pós Graduação em Educação (PPGE) da Universidade do Vale do Itajaí (Univali), Linha de Pesquisa Cultura, Tecnologia e Aprendizagem. Bolsista CAPES. Graduada em Comunicação Social com Habilitação em Jornalismo pela Universidade do Vale do Itajaí (Univali). Itajaí, Santa Catarina, Brasil.

References

BALMÈS, Thomas; CHABAT, Alain. Bébé(s). França, 2010. Disponível em: http://focusfeatures.com/babies. Acesso em 8 de outubro de 2013.

CAMPOS, M. M. Por que é importante ouvir a criança? A participação das crianças pequenas na pesquisa científica. In: CRUZ, S. H. V. A criança fala. A escuta de crianças em pesquisas. São Paulo: Cortez. 2008.

CARVALHO, M. J. L. Trajectos de vida, o outro lado da cidade: pobreza infantil, território e desvio. In: SARMENTO, M. J., VEIGA, F. (org.) A pobreza infantil. Realidades, desafios, propostas. Apartado: Húmus. 2010.

CASTELLI, Carolina Machado; MOTA, Maria Renata Alonso. A complexidade de ser bebê: reflexões acerca de sua visibilidade nas creches e nas pesquisas. Revista Zero-a-Seis, nº. 28, p. 46-65, UFSC, 2013. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/zeroseis/article/view/28013. Acesso em 14 de outubro de 2013.

CHRISTENSEN, P.; JAMES, A. Pesquisando as crianças e a Infância: culturas de comunicação. In: CHRISTENSEN, P.; ALLISON, J. Investigando com crianças: perspectivas e práticas. Porto: Escola Superior de Paula Franssinetti. 2005.

CORSARO, W. A. Reprodução interpretativa e cultura de pares. In: MULLER, F.; CARVALHO, A. M. A. Teoria e prática na pesquisa com crianças. Diálogos com William Corsaro. São Paulo: Cortez. 2009.

JAVEAU, C. Criança, infância(s), crianças: que objetivo dar a uma ciência social da infância? Educ. Soc., Campinas, vol. 26, n. 91, p. 379-389, Maio/Ago. 2005.

KOHAN, W. O. A infância escolarizada dos modernos. In: KOHAN, W. O. Infância: Entre educação e filosofia. Belo Horizonte: Autêntica. 2003.

LIMA, Patrícia de Moraes; NAZÁRIO, Roseli; SCHMITT, Rosineti Valdeci. A infância pelas lentes do cinema. XXIII Ciclo de Debates sobre Educação Infantil. Revista Zero-a-Seis, nº. 28, p. 91-95, UFSC, 2013. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/zeroseis/article/view/29921. Acesso em 14 de outubro de 2013.

SARMENTO, M. J. As Culturas da Infância nas encruzilhadas da 2ª modernidade. In: M. J. Sarmento, e A. B. Cerisara, (coord), Crianças e Miúdos. Perspectivas sociopedagógicas sobre infância e educação. Porto. Asa. (9-34). 2004.

Published

2014-08-26