The concept of experience in Walter Benjamin: elements to think about education in childhood

Authors

  • Juliana Schumacker Lessa Universidade Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2016v18n33p108

Abstract

This article is the result of a theoretical study on the concept of experience, discussed, analyzed and re ected while conducting special seminar and a monthly study reunion in a research group. The discussions are situated in the core center of re ec- tion, about the experience of childhood in modernity in the interlocution with Walter Benjamin. Firstly the text is dedicated to  nd how the notion of experience is situated in the interior  eld of childhood education, with a particular emphasis on educative proposals. In a second instance, I present how childhood and history ideas are concei- ved in a materialistic and historic perspective of Benjamin, for a latter penetration into the re ection on the concept of experience of the author, considering the connection between childhood and the history notions in understanding this concept, especially, on the re ection about the experience in contemporary childhood.

Author Biography

Juliana Schumacker Lessa, Universidade Federal de Santa Catarina

Programa de Pós-Graduação em Educação

Centro de Ciências da Educação

Universidade Federal de Santa Catarina

References

BENJAMIN, W. Charles Baudelaire: um lírico no auge do capitalismo (Obras Escolhidas v. III). São Paulo: Editora Brasiliense, 1989.

______. Re exões sobre a criança, o brinquedo e a educação. São Paulo: Duas Cidades; Ed. 34, 2002.

______. Libro de los pasajes. Madrid: Ediciones Akal, 2005.

______. Magia e técnica, arte e política: ensaio sobre literatura e história da cultura (Obras Es- colhidas v. I). São Paulo: Brasiliense, 2012.

______. Infância berlinense: 1900. In: BENJAMIN, W. Rua de mão única. Infância berlinen- se: 1900. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013, pp. 67-116.

______. A hora das crianças: narrativas radiofônicas. Rio de Janeiro: NAU Editora, 2015.

BRASIL. Minist rio da Educa ão. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes curriculares nacio- nais para a educação infantil. Brasília: MEC, SEB, 2010.

FARIA, Ana Lúcia Goulart de. Da escola materna à escola da infância: a pré-escola na Itália hoje. Cadernos CEDES, v. 15, p. 63-67, 1995.

KRAMER, Sônia; GUIMARÃES, Daniela. Nos espa os e objetos das creches, concep ões de educa ão e pr ticas com crian as de 0 a 3 anos. In: KRAMER, Sônia (Org.). Retratos de um de- sa o: crianças e adultos na educação infantil. São Paulo: Ática, 2009, pp. 82-94.

KRAMER, Sônia. Pesquisando a infância e educa ão: um encontro com Walter Benjamin. In: KRAMER, Sônia; LEITE, Maria Isabel. (Orgs.). Infância: os e desa os da pesquisa. Campinas /SP: Papirus, 1996, pp. 13-38.

LÖWY, Michael. A loso a da história de Walter Benjamin. Estudos Avançados, v. 16 (45),2002, pp. 199-206.

TIEDEMANN, Rolf. Introducción del editor. In: BENJAMIN, W. Libro de los pasajes. Ma- drid: Ediciones Akal, 2005, pp. 9-33.

VÍDEO - “ e passages of Walter Benjamin”. A documentary lm. 55min. 2014. WECHS- LER, Judith (escritora, diretora e produtora); O ́CONOR, Erika Volchan (editora). Publicado na plataforma online de vídeos YouTube em 24 de fev. de 2014. Disponível em: https://www.youtu- be.com/watch?v=rsbzzMRdIBg. Acessado em 3 de set. de 2015.

Published

2016-03-31