The understanding of family relationships by children in play situations in the context of early childhood education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2017v19n35p69

Abstract

http://dx.doi.org/10.5007/1980-4512.2017v19n35p69

This paper discusses the understandings of family relationships that children express in play situations with peers of the same age in the context of early childhood education. This discussion takes place from the review of some episodes of play studied in Renata da Costa Maynart's masters research defended in 2010, which sought to understand the importance of the play to the constitution of the child's identity from Henri Wallon's perspective. The review of the research data, based on an extension of theoretical references, brings new elements that highlight the complex process of signification that occurs in the culture of pairs in the context of early childhood education. Considering play as a privileged space for the investigation of meaning-making processes, the selected episodes reveal that the process of understanding family relationships occurs in the interplay of individual ways of acting, thinking and feeling, and the system of beliefs and theories of the symbolic-cultural world, which necessarily occurs through social interactions with the other.

Author Biographies

Lenira Haddad, Universidade Federal de Alagoas

Possui graduação em Psicologia pela Universidade de São Paulo (1979), mestrado em Psicologia Escolar pelo Instituto de Psicologia da USP (1989), doutorado em Educação pela Faculdade de Educação da USP (1997) e pós-doutorado em Psicologia Social no Laboratório de Psicologia Social da Universidade Aix-Marseille, França (2011). É professora-associada da Universidade Federal de Alagoas, pesquisadora associada da Fundação Carlos Chagas, membro do conselho consultivo da Revista Pátio Educação Infantil e líder do Grupo de Pesquisa “Educação Infantil e Desenvolvimento Humano”, vinculado ao Programa de Pós-graduação em Educação da UFAL.

Renata da Costa Maynart, Universidade Federal de Alagoas

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal de Alagoas. Mestra em Educação pela mesma Universidade. Professora-Assistente da Universidade Federal de Alagoas, Campus Arapiraca. Membro do Grupo de Pesquisa Educação Infantil e Desenvolvimento Humano - UFAL.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília: MEC/SEB, 2010.

BRUNER, J. Actos de significação. Tradução Sandra Costa. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997. Originalmente publicado em 1990.

CARVALHO, A. M. A. & PEDROSA, M. I. Cultura no grupo de brinquedo. Estudos de Psicologia. Natal, 7: 1, p. 181-188, 2002.

COELHO, M. T. F. & PEDROSA, M. I. Faz-de-conta: construção e compartilhamento de

significados. In: OLIVEIRA, Z. M. R. (Org.) A criança e seu desenvolvimento: perspectivas para se discutir a educação infantil. São Paulo: Cortez, 2012.

CORSARO, W. Reprodução Interpretativa e cultura de Pares. In: Fernanda Müller, Ana Maria Almeida Carvalho (orgs.)Teoria e Prática na pesquisa com crianças: diálogos com Willian Corsaro. São Paulo: Cortez, 2009.

CORSARO, W. Sociologia da infância. Tradução de Lia Gabriele Regius Reis. Porto Alegre: Artmed, 2011.

MÜLLER, F. Entrevista com Willian Corsaro. Educação & Sociedade, ISSN 0101-7330, vol.28 no.98 Campinas Jan./Apr. 2007.

OLIVEIRA, Z. M. R. Jogos de papéis: um olhar para as brincadeiras infantis. São Paulo: Cortez, 2011.

WALLON, H. Psicologia e educação da infância. In: ______. Psicologia e educação da infância. Tradução Ana Rabaça. Lisboa: Estampa, Lda., p. 9-21, 1975.

WALLON, H. O brincar. In: ______. A evolução psicológica da criança. Tradução Claudia Berliner; revisão técnica Izabel Galvão. São Paulo: Martins Fontes, p. 54-70, 2007.

Published

2017-05-29