The understanding of family relationships by children in play situations in the context of early childhood education
DOI:
https://doi.org/10.5007/1980-4512.2017v19n35p69Abstract
http://dx.doi.org/10.5007/1980-4512.2017v19n35p69
This paper discusses the understandings of family relationships that children express in play situations with peers of the same age in the context of early childhood education. This discussion takes place from the review of some episodes of play studied in Renata da Costa Maynart's masters research defended in 2010, which sought to understand the importance of the play to the constitution of the child's identity from Henri Wallon's perspective. The review of the research data, based on an extension of theoretical references, brings new elements that highlight the complex process of signification that occurs in the culture of pairs in the context of early childhood education. Considering play as a privileged space for the investigation of meaning-making processes, the selected episodes reveal that the process of understanding family relationships occurs in the interplay of individual ways of acting, thinking and feeling, and the system of beliefs and theories of the symbolic-cultural world, which necessarily occurs through social interactions with the other.
References
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília: MEC/SEB, 2010.
BRUNER, J. Actos de significação. Tradução Sandra Costa. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997. Originalmente publicado em 1990.
CARVALHO, A. M. A. & PEDROSA, M. I. Cultura no grupo de brinquedo. Estudos de Psicologia. Natal, 7: 1, p. 181-188, 2002.
COELHO, M. T. F. & PEDROSA, M. I. Faz-de-conta: construção e compartilhamento de
significados. In: OLIVEIRA, Z. M. R. (Org.) A criança e seu desenvolvimento: perspectivas para se discutir a educação infantil. São Paulo: Cortez, 2012.
CORSARO, W. Reprodução Interpretativa e cultura de Pares. In: Fernanda Müller, Ana Maria Almeida Carvalho (orgs.)Teoria e Prática na pesquisa com crianças: diálogos com Willian Corsaro. São Paulo: Cortez, 2009.
CORSARO, W. Sociologia da infância. Tradução de Lia Gabriele Regius Reis. Porto Alegre: Artmed, 2011.
MÜLLER, F. Entrevista com Willian Corsaro. Educação & Sociedade, ISSN 0101-7330, vol.28 no.98 Campinas Jan./Apr. 2007.
OLIVEIRA, Z. M. R. Jogos de papéis: um olhar para as brincadeiras infantis. São Paulo: Cortez, 2011.
WALLON, H. Psicologia e educação da infância. In: ______. Psicologia e educação da infância. Tradução Ana Rabaça. Lisboa: Estampa, Lda., p. 9-21, 1975.
WALLON, H. O brincar. In: ______. A evolução psicológica da criança. Tradução Claudia Berliner; revisão técnica Izabel Galvão. São Paulo: Martins Fontes, p. 54-70, 2007.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os direitos autorais referentes aos artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Este trabalho está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.