What education from zero to six years? Legislative perspectives and new cultural challenges for Italian educational services
DOI:
https://doi.org/10.5007/1980-4512.2017v19n36p166Abstract
The paper presents and analyzes the new perspective from the "Integrated Education and Education System from birth to six years” defined by Law 107/2015 and Decree No.65 of 2017. Early Childhood education for toddler 0-3 and 3-6 pre school Childhood are an integrated system in which, starting with a new vision of the child from zero to six years, the theme of educational continuity and a pedagogical culture shared between “nursery” and pre school will be of particular importance. The new law opens up important educational perspectives in the perspective of zero-six, but also raises new challenges, particularly regarding coordination and training processes of professional educators and teachers.
References
BOVE, Chiara; BRAGA, Piera; MANTOVANI, Susanna. Videoricerca e formazione. Un approccio interculturale. In BOBBIO, Andrea, TRAVERSO, Andrea (a cura di). Contributi per una pedagogia dell’infanzia. Teorie, modelli, ricerche. Bologna: Edizioni ETS, 2016. Pp. 147-173
CAGLIARI, Paola. Costruire un curricolo 0/6: un’occasione per definire significati e concetti trasversali. In LICHENE, Claudia (a cura di). Conoscere lo 0-6. Bergamo: Zeroseiup edizioni, 2017. pp. 13-23
EMILIANI, Francesca. La realtà delle piccole cose. Psicologia del quotidiano. Bologna: Il Mulino, 2008. (tem versão em português)
FREIRE, Paulo. La pedagogia degli oppressi. Torino: EGA, 2002 (tem versão em português)
INFANTINO, Agnese (a cura di) Pratiche educative nei servizi per l’infanzia. Milano: Franco Angeli, 2014
REDDY, Vasudevi. Cosa passa per la testa di un bambino. Emozioni e scoperta della mente. Milano: Raffaello Cortina editore, 2010
ROGOFF, Barbara. La natura culturale dello sviluppo. Milano: Raffaello Cortina Editore, 2004. (tem versão em português)
Legge 15 luglio 2015 n. 107 “Riforma del sistema nazionale di istruzione e formazione e delega per il riordino delle disposizioni legislative vigenti”, Gazzetta Ufficiale , serie generale, n. 162
Indicazioni Nazionali per il curricolo della scuola dell’infanzia e del primo ciclo d’istruzione, Settembre 2012
Decreto Legislativo 13 aprile 2017 n. 65, Gazzetta Ufficiale n. 112 del 16.05.2017, Supplemento Ordinario n.23
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os direitos autorais referentes aos artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
![Licença Creative Commons](https://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
Este trabalho está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.