Childcare and education of toddlers in a collective context: building the experience of Early Childhood Education Support Assistants through the interaction with toddlers and Lead Teachers

Authors

  • Laís Caroline Andrade Bitencourt Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
  • Isabel de Oliveira e Silva Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2017v19n36p379

Abstract

This paper intends to analyze how Early Childhood Education Support Assistants build experience through the interaction with toddlers and lead teachers, during childcare and education activities, in a collective context. Among the complexity of actions that constitute the activities with toddlers in the nursery, we highlight the childcare practices. Focusing on such practices is justified: a) because childcare is at the heart of the definition of Early Childhood Education; b) when it comes to toddlers, childcare practices have an even greater centrality; and c) since providing support to the teachers constitute the attribution of the Assistants, focusing on these practices allows us to understand the senses they have acquired. The method of research development and the instrument for recording the data used were, respectively, the participant observation and the field diary. The results allow us to identify elements of the relationship between Early Childhood Education Teachers and their Support Assistants, that influence the comprehension about the indissociability between the practices of childcare and education of toddlers in a collective context.

Author Biographies

Laís Caroline Andrade Bitencourt, Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

Doutoranda em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Mestra em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade Federal da Bahia (UFBA). Graduada em Pedagogia pela Universidade Católica de Salvador (UCSal).

Isabel de Oliveira e Silva, Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

Possui pós-doutorado na área de Ciências Humanas pela Universidade de São Paulo (USP). Possui graduação em Pedagogia e mestrado e doutorado em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), onde atualmente é professora associada.

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Published

2017-12-18