The civilization process for childhood and the right to play in children’s education: some reflections

Authors

  • Nair Correia Salgado de Azevedo Curso de Licenciatura em Pedagogia, Universidade do Oeste Paulista (UNOESTE)
  • José Milton de Lima Departamento de Educação, Faculdade de Ciências e Tecnologia (FCT), Universidade Estadual Paulista (Unesp)

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2017v19n36p428

Abstract

The theft of playful practices and disciplining through the body in many institutions of early childhood education are more than sporadic actions – they become something that is within normalcy. The main objectives of this article are: to promote a discussion and reflection on the disciplinarization of childhood through the control of children, either by spatial distribution, by teachers' behavior or by the persistence of historical paradigms that insist that the presence of play against learning and child development. Also, it seeks to alert and defend the importance of the playful in the training of children, refuting pressures, mainly external to the institutions of Early Childhood Education, which secondarily. It is based on the conception of children as subjects of rights – among them, the one of playing, secured by many legal documents that aim at the protection of the childhood. However, it should be noted that many institutions of early childhood education, which are under pressure from the neoliberal logic of national and international policies, are more concerned with the preparation of work than with the rights of children. In this sense, it is necessary that all who act directly with the children do not give up access to the play activity, since it is a child's right that needs to be guaranteed in the context of Early Childhood Education.

Author Biographies

Nair Correia Salgado de Azevedo, Curso de Licenciatura em Pedagogia, Universidade do Oeste Paulista (UNOESTE)

Doutora e Mestre em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação da "Universidade Estadual Paulista" - UNESP - Presidente Prudente/SP. Possui graduação em Educação Física - Licenciatura pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2007), Licenciatura em Pedagogia - Faculdades Entre Rios do Piauí (2013). É docente do Curso de Licenciatura em Pedagogia da Universidade do Oeste Paulista - UNOESTE em Presidente Prudente/SP. Tem experiência na Educação Básica em que trabalhou no Ensino Fundamental I na prefeitura municipal de Presidente Prudente/SP e Educação Infantil (público e privado) em Presidente Prudente/SP entre os anos de 1997 e 2015.

José Milton de Lima, Departamento de Educação, Faculdade de Ciências e Tecnologia (FCT), Universidade Estadual Paulista (Unesp)

Doutor e Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da "Faculdade de Ciências e Tecnologia" - FCT/UNESP de Marília. Possui graduação em Educação Física - Licenciatura Plena pelo Instituto Municipal de Ensino Superior e em Pedagogia pela Universidade do Oeste Paulista (UNOESTE). É docente do Departamento de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Ciências e Tecnologia - UNESP - Campus de Presidente Prudente. Tem experiência na área de Educação e Educação Física, com ênfase na Educação Infantil e séries iniciais do Ensino Fundamental.

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Published

2017-12-18