Childhood and the right to play: from the didatization of the playful to the free expression of children

Authors

  • Raquel Franco Ferronato Curso de Pedagogia, Universidade do Norte do Paraná (UNOPAR)
  • Luciane Guimarães Batistella Bianchini Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu, Universidade do Norte do Paraná (UNOPAR)
  • Patrícia Alzira Proscêncio Curso de Pedagogia, Universidade do Norte do Paraná (UNOPAR)

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2017v19n36p445

Abstract

This article is part of the theoretical studies carried out by the group of researchers participating in the project "Study of the profile of toy library in Brazilian Municipal Schools of Early Childhood Education". It is a bibliographical and documentary research, based on the legal guidelines on childhood (BRAZIL, 1990, BRAZIL, 2005, BRAZIL, 2005) and literature on children's education (SANTOS, 2000, POSTMAN, 2002; DAHLBERG; MOSS; PENCE, 2003; FRIEDMAN, 2005; KRAMER, 2007), among others.The study observed the childhood and the right to play. The analysis made it possible to understand that at the same time that the conception of childhood was modified in the legal documents recognizing it as a historical, social and citizen subject, the right to play also assumed new meanings such as that of essentiality in children's expressions. However, it is possible to consider that this expression. does not always find free space in the school, resulting in challenges and search for formative processes that allow the understanding of the place of play in the school, not only as a pedagogical activity, but as a free expression and language of the child Learns and develops.

Author Biographies

Raquel Franco Ferronato, Curso de Pedagogia, Universidade do Norte do Paraná (UNOPAR)

Possui mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Londrina (UEL), onde também fez graduação em Direito. É graduada em Pedagogia pela Universidade do Norte do Paraná (UNOPAR), onde atualmente atua como professora do curso de Pedagogia, na modalidade ensino à distância.

Luciane Guimarães Batistella Bianchini, Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu, Universidade do Norte do Paraná (UNOPAR)

Fez pós-doutorado e doutorado em Educação pela Universidade Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP). Possui mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Londrina (UEL), onde também fez graduação em Pedagogia. Atualmente é docente titular do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu, na área de Metodologias para o Ensino de Linguagens e suas Tecnologias, na Universidade do Norte do Paraná (UNOPAR).

Patrícia Alzira Proscêncio, Curso de Pedagogia, Universidade do Norte do Paraná (UNOPAR)

Possui mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Londrina (UEL), onde também fez graduação em Geografia. É graduada em Pedagogia pela Universidade do Norte do Paraná (UNOPAR) e atualmente é docente do curso de Pedagogia, Educação Física e Artes Cênicas, modalidade de ensino à distância, na mesma instituição.

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Published

2017-12-18