Childhood and the right to play: from the didatization of the playful to the free expression of children
DOI:
https://doi.org/10.5007/1980-4512.2017v19n36p445Abstract
This article is part of the theoretical studies carried out by the group of researchers participating in the project "Study of the profile of toy library in Brazilian Municipal Schools of Early Childhood Education". It is a bibliographical and documentary research, based on the legal guidelines on childhood (BRAZIL, 1990, BRAZIL, 2005, BRAZIL, 2005) and literature on children's education (SANTOS, 2000, POSTMAN, 2002; DAHLBERG; MOSS; PENCE, 2003; FRIEDMAN, 2005; KRAMER, 2007), among others.The study observed the childhood and the right to play. The analysis made it possible to understand that at the same time that the conception of childhood was modified in the legal documents recognizing it as a historical, social and citizen subject, the right to play also assumed new meanings such as that of essentiality in children's expressions. However, it is possible to consider that this expression. does not always find free space in the school, resulting in challenges and search for formative processes that allow the understanding of the place of play in the school, not only as a pedagogical activity, but as a free expression and language of the child Learns and develops.References
ABBAGNANO, Nicola. Dicionário de Filosofia. 5. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
BAZÍLIO, Luiz Cavalieri; KRAMER, Sonia. Infância, Educação e Direitos Humanos. São Paulo: Cortez, 2003.
BETTELHEIM, Bruno. Uma vida para seu filho: pais bons o bastante. 25 ed. Rio de Janeiro: Editora Campos, 1989.
BRASIL. Relatório Consolidado ao Comitê sobre os Direitos da Criança. Brasília, DF, 2003.
BRASIL. Brasil Criança Urgente: a Lei 8069/90. 2. ed. São Paulo: Columbus, 1990. (Coleção Pedagogia Social, v. 3).
______. Constituição Federal da República Brasileira de 1988. Curitiba: Imprensa Oficial do Paraná, 2005a.
______. Lei complementar. 8.069/90, de 13 de julho de 1990. Estatuto da Criança e do Adolescente. In: PESSOA, Fernanda. Legislação Educacional 3 em 1. São Paulo: RCN, 2005b.
BUJES, Maria Isabel Edelweiss. Que infância é essa? In: 23ª Reunião Anual da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPEd), 2000, Caxambu (MG). CD-ROM da 23ª Reunião Anual da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPEd). Rio de Janeiro (RJ): Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPEd), 2002. p. 1-15.
BUJES, Maria Isabel Edelweiss. Alguns apontamentos sobre as relações infância/poder numa perspectiva foucaultiana. In: REUNIÃO ANUAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM EDUCAÇÃO, 26., 2003, Poços de Caldas, MG. Anais... Rio de Janeiro: ANPEd, 2003. p. 1-13. (CD-ROM).
______. Que infância é essa? In: REUNIÃO ANUAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM EDUCAÇÃO - ANPEd, 23., 2000, Caxambu, MG. Anais... Rio de Janeiro: ANPEd, 2000. p. 1-15. (CD-ROM).
CANDAU, Vera Maria F. (org.). Sociedade, educação e cultura(s). Petrópolis: Vozes, 2003.
DAHLBERG, Gunilla; MOSS, Peter; PENCE, Alan. Qualidade na Educação da Primeira Infância: perspectivas pós-modernas. Porto Alegre: Artmed, 2003. 263p.
DE MASI, Domenico de. O Ócio criativo. 8. ed. Rio de Janeiro: Sextante, 2000.
DINIZ, Maria Helena. Curso de direito civil brasileiro. 7 ed. v.1. São Paulo: Saraiva, 2001.
FARIA, Camila Renault Pradez. Educação como Direito Fundamental: sua estrutura política e econômica em face das novas regras constitucionais e legais. In: PEREIRA, Tânia da Silva (org.). O Melhor Interesse da Criança: um debate interdisciplinar. Rio de Janeiro: Renovar, 2000. p.209-52.
FRIEDMAN, Adriana. O que é infância? Revista Pátio Educação Infantil. Porto Alegre: ARTMED, ano II, n.6, p.10-3, dez.2004/mar.2005.
KRAMER, Sônia. Infância e sociedade: o conceito de infância. In: KRAMER, Sônia. A Política do pré-escolar no Brasil: a arte do disfarce. São Paulo: Cortez, 2003, p.15-47.
_______. A infância e sua singularidade. In: BEAUCHAMP, Jeanete; PAGEL, Denise; NASCIMENTO, Aricélia Ribeiro do (Orgs.). Ensino fundamental de nove anos: orientações para a inclusão da criança de seis anos de idade. Brasília: Ministério da Educação; Secretaria de Educação Básica, 2007. p. 13-24. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/Ensfund/ensifund9anobasefinal.pdf>. Acesso em: 21 set. 2016.
______. Infância e sociedade: o conceito de infância. In: ______. A Política do pré-escolar no Brasil: a arte do disfarce. São Paulo: Cortez, 1987. p. 15-47.
LARROSA, Jorge. Pedagogia Profana: danças, piruetas e mascaradas. 4. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.
MARTINS, Paula Cristina. Sobre a Convenção dos Direitos da Criança: da psicologia dos direitos aos direitos da psicologia. In: Revista Infância e Juventude, n.3, p.61-70, jul./set.1999.
MACHADO, Marina Marcondes. A poética do brincar. São Paulo: Loyola, 1998.
MACHADO, Martha de Toledo. A proteção constitucional de Crianças e Adolescentes e os Direitos Humanos. Barueri, SP: Manole, 2003.
MOYLES, Janet R. Introdução. In: MOYLES, Janet R. A excelência do brincar. Porto Alegre: Artmed, 2006.
ONU. Convenção Internacional dos Direitos da Criança de 1989. Adotada em Assembléia Geral das Nações Unidas em 20 de novembro de 1989. Disponível em: <http://www.unicef.org/brazil/dir_cri3.htm>. Acesso em: 06 outubro 2007.
______. Declaração sobre os Direitos da Criança de Genebra. Aprovada em 26 de Setembro de 1924 pela Sociedade das Nações.
______. Declaração dos Direitos da Criança de 1959. Adotada pela Assembléia das Nações Unidas de 20 de novembro de 1959 e ratificada pelo Brasil. Disponível em: <http://www.unicef.org/brazil/decl_dir.htm>. Acesso em: 6 out. 2016.
ONU. Declaração dos Direitos da Criança de 1959. Adotada pela Assembléia das Nações <http://www.unicef.org/brazil/decl_dir.htm>. Acesso em: 06 outubro 2007
POSTMAN, Neil. O desaparecimento da infância. Rio de Janeiro: Graphia, 2002. 190p.
SACRISTÁN, José Gimeno. O aluno como invenção. Porto Alegre: Artmed, 2005.
SANTOS, Marco Antonio Cabral dos. Criança e criminalidade no início do século. In: PRIORE, Mary Del (org). História das Crianças no Brasil. 2 ed. São Paulo:Contexto, 2000. p.210-30.
SOARES. Natália Fernandes. Direitos da criança: utopia ou realidade. In: Revista Infância e Juventude, Lisboa, n.4, out./dez. 1997. p. 101-26.
VERCELONE, Paolo. Comentário ao art. 3 do ECA. In: CURY, Munir (coord). Estatuto da Criança e do Adolescente comentado: comentários jurídicos e sociais. 3 ed. São Paulo: Malheiros Editores, 2000, p. 17-20.
WAJSKOP, Gisela. Brincar na pré-escola. 6 ed. São Paulo: Cortez, 2005. Coleção Questões da Nossa Época, v. 48. 119p.
ZUCHETTI, Dinora Tereza; MOURA, Eliana Perez Gonçalves de. Educação integral. Uma questão de direitos humanos? In: Revista Ensaio: avaliação, políticas Educacionais. Rio de Janeiro, v.25, n. 94, p. 257-276, jan./mar. 2017.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os direitos autorais referentes aos artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
![Licença Creative Commons](https://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
Este trabalho está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.