Feminism, peer culture, gender and race: a reflection on being a black girl

Authors

  • Raíssa Francisco Santos Faculdade de Educação da Universidade de Campinas - UNICAMP
  • Edna Rodrigues Araújo Rossetto Faculdade de Educação da Universidade de Campinas (UNICAMP)

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2018v20n37p157

Abstract

The objective of this article is to discuss studies on the production of children's cultures, highlighting the importance of the role of black girls in pre-school and show how affected they are by racist and sexist relationships in pre-school, legitimized by the capitalist system. From the studies of Kimberly Crenshaw (1989), Helena Hirata (2014), Angela Davis (1982), Lélia Gonzales (1984) and Fernandes (1989) we will provide the historical scope for the subject as inter-relations and processes of the interaction between power relations and categories such as class, race, gender and identity. Racial struggle, a class struggle, and gender equality must all come together in the struggle for the transformation of society.

Author Biographies

Raíssa Francisco Santos, Faculdade de Educação da Universidade de Campinas - UNICAMP

Mestranda membra do Grupo de Estudos e Pesquisas em Diferenciação Sociocultural/GEPEDISC - linha culturas infantis do PPG da Faculdade de Educação da Unicamp

Edna Rodrigues Araújo Rossetto, Faculdade de Educação da Universidade de Campinas (UNICAMP)

Doutora pelo PPG da Faculdade de Educação da Unicamp e membra do Grupo de Estudos e Pesquisas em Diferenciação Sociocultural/GPEDISC - linha culturas infantis

References

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Published

2018-05-21