Children's games as a social experience of knowledge elaboration about the phisical world in the early childhood education
DOI:
https://doi.org/10.5007/1980-4512.2018v20n38p469Abstract
With the goal to understand the articulations among play in the children social
experiences and the knowledge elaboration about the physical world, we report an experience,
starting in an action-research, in the Early Childhood Education context witch twenty-three
children and its teacher, of level IV at a Municipal Center for Early Childhood Education, at Natal
city, RN. Based on theoretical understandings about playing, the objectives set forth in the
Brazilian National Curriculum Guidelines for Early Childhood Education and educational
research practices, we developed two didactic sequences that involved playing and
investigative experiences about the rain cycle and the gravity. The interpretations allowed us to
conclude that: children have developed thought by making decisions, testing hypotheses and
systematizing, with different languages, their understandings of the natural phenomena that
appeared in their games; the Early Childhood Education is a space for the production of the knowledge that enriches the characteristics of childhood, while enabling to the teacher to become a researcher of their educational practices.
References
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/ldb.pdf>. Acesso em 06 set. 2015.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil. Secretaria de Educação Básica. Brasília : MEC, SEB, 2010.
CAMPOS, Maria Cristina Cunha; NIGRO, Rogério Gonçalves. Didática das Ciências: o ensino aprendizagem como
investigação. São Paulo: FTD, 1999.
CAMPOS, Maria Cristina Cunha; NIGRO, Rogério Gonçalves. O ensino-aprendizagem como investigação. São Paulo, FTD, 2009.
CAPECCHI, Maria Candida Varone de Morais. Problematização no ensino de Ciências. In: CARVALHO, Anna Maria Pessoa de. (Org.). Ensino de ciências por investigação: condições para implementação em sala de aula. São Paulo: Cengage Learning. 2013, p.21-39.
CARVALHO, Anna Maria Pessoa de. Las practices experimentales en el proceso de enculturación cientifica. In: GATICA, Mario Quintanilla; ADÚRIZ-BRAVO, Agustin (Ed). Enseñar ciencias en el Nuevo milenio: retos e propuestas. Santiago: Universidade católica de Chile, 2006.
CARVALHO, Anna Maria Pessoa de, et al. Ensino por Investigação: condições para implementação em sala de aula.São Paulo: Cengage Learning, 2013.
DELIZOICOV, Demétrio.; ANGOTTI, José André; PERNAMBUCO, Marta Maria. Ensino de Ciências: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2003.
DORNELLES, Leni Vieira. Na escola infantil todo mundo brinca se você brinca. In CRAIDY, Carmem; KAERCHER, Gládis Elise da Silva. Educação Infantil: pra que te quero? Porto Alegre: Artmed, 2001. p. 101-108.
FREIRE, Paulo. Educação e mudança. 24ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra. 2001.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 50ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011.
FRITZEN, Maristela Pereira. O olhar da etnografia no fazer pesquisa qualitativa: algumas reflexões teórico-metodológicas. In: FRITZEN, Maristela Pereira; LUCENA, Maria Inêz Probst. O olhar da etnografia em contextos educacionais: interpretando práticas de linguagem. Blumenau: Edifurb, 2012. p.55-72.
KISHIMOTO, Tizuko Morchida. O jogo e a educação infantil. Perspectiva, Florianópolis, v. 12, n. 22, p. 105-128, jan. 1994. ISSN 2175-795X. Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/10745/10260>. Acesso em 20 abr. 2017.
LIMA, Maria Emília Caixeta de Castro; LOUREIRO, Mairy Barbosa. Trilha para Ensinar Ciências para Crianças. Belo Horizonte, MG: Fino Traço, 2013.
MACEDO, Roberto Sidnei. A Etnopesquisa Crítica e Multirreferencial nas Ciências Humanas e na Educação. Salvador: EDUFBA, 2004.
MARTINS, André Ferrer Pinto. Palavras, textos & contextos. In: PAVÃO, Antônio Carlos (Coord.). Coleção Explorando o Ensino: Ciências: ensino fundamental. v. 18. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2010, p. 11-24.
SCHIEL, Dietrich; ORLANDI, Angelina Sofia. Ensino de Ciências por investigação. Centro de Divulgação Científica e Cultural. USP, 2009. Disponível em http://www.cdcc.usp.br/maomassa/Livros/livro09/livro09Documentos/livro_enscien09.pdf. Acesso em 19 nov.2015.
THIOLLENT, Michel. Metodologia da Pesquisa-ação. 18.ed. São Paulo: Cortez; 2011.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os direitos autorais referentes aos artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
![Licença Creative Commons](https://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
Este trabalho está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.