Pedagogical practices and articulations in child rearing: contributions to the development process of a child with autism

Authors

  • Alexandre Freitas Marchiori Prefeitura Municipal de Vitória (PMV)
  • Carla de Almeida Aguiar França Prefeitura Municipal de Vitória (PMV)

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2018v20n38p488

Abstract

The present article is based on the recognition of the integrality of the subject and the necessity of a pedagogical work that amplifies the formative possibilities of the child in the child rearing. The object of study is the autism and the possibilities of development of Suely in the relation with the pairs and adults of the Municipal Child Rearing Center (MCRC). The methodology corresponds to a case study, used to follow the pedagogical practices in a MCRC of the city of Vitória, developed with a class of Group 4/5, children from 04 to 05 years. The subject of the research corresponds to a student diagnosed clinically with autism. The research period comprised 10 months (March to December) of the year 2016. As Vygotsky (2005, 2006, 2007) proposes, the formation of identity permeates social relations, are present in interactions with each other, in the appropriation of culture and In language development. The objectives of the research sought to outline pedagogical work perspectives to aid in the development process of a child with autism, attended in early childhood education. The work carried out during 2016 sought to break with possible limitations arising from Autism Spectrum Disorder (ASD), in a preventive and proactive approach. The learning that can be highlighted in the formation of Suely was the development of oral language, since it enables the subject to interact with others and to appropriate signs and produce new meanings, appropriation of the uses of reading and writing, Social interaction, artistic expression and aesthetics and autonomy in the choices needed in the daily life of the institution.

Author Biographies

Alexandre Freitas Marchiori, Prefeitura Municipal de Vitória (PMV)

Professor Mestre em Educação, professor de Educação física na Educação Infanil de Vitória.

Carla de Almeida Aguiar França, Prefeitura Municipal de Vitória (PMV)

Professora especialista em Educação Especial.

References

ARAÚJO, lvaro Cabral; LOTUFO NETO, Francisco. A Nova Classificação Americana Para os Transtornos Mentais – o DSM-5. Revista Brasileira de Terapia Comportamental e Cognitiva, Vol. XVI, n. 1, p. 67 – 82, 2014.

BALDARES, Maria Jesús V.; OROZCO, Wendy N. Autismo infantil. Revista Cúpula, 26, 2, p. 44-58, 2012.

BAPTISTA, Claudio Roberto; BOSA, Cleonice. Autismo e educação: atuais desafios. In: BAPTISTA, Claudio Roberto; BOSA, Cleonice (org.). Autismo e Educação: reflexões e propostas de intervenção. Porto Alegre: Artmed, 2002.

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curricular Nacional para a Educação Infantil – DCNEI. Brasília: MEC, 2010.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. Sâo Paulo: Atlas, 1995.

MARTINS, Ligia M. O desenvolvimento do psiquismo e a educação escolar: contribuições à luz da psicologia histórico-cultural e da pedagogia histórico-crítica. Campinas, SP: Autores Associados, 2013.

NEVES, Anderson Jonas das; ANTONELLI, Carolina de Santi; DA SILVA, Mariana Girotto Carvalho; CAPELLINI, Vera Lúcia Messias Fialho. Escolarização formal e dimensões curriculares para alunos com autismo: o estado da Arte da produção acadêmica brasileira. Educação em Revista|Belo Horizonte|v.30|n.02|p.43-70|Abril-Junho 2014.

ORRÚ, Sílvia Ester. Contribuições da abordagem histórico-cultural na educação de alunos autistas. Revista Humanidades Médicas, SEP-Dic, vol. 10, n. 3, 2010.

PADILHA, Anna Maria Lunardi. Possibilidades de histórias ao contrário, ou, como desencaminhar o aluno da classe especial. 3. ed. rev. e ampl. São Paulo: Plexus, 2004.

PAIVA JUNIOR. Casos de autismo sobem para 1 a cada 68 crianças. Revista Autismo, 03/2014. Disponível em: http://www.revistaautismo.com.br/noticias/casos-de-autismo-sobem-para-1-a-cada-68-criancas. Acesso em: 31/12/2015.

PALLARÈS, Josep Artigas; PAULA, Isabel. El autismo 70 años después de Leo Kanner y Hans Asperger. Rev. Asoc. Esp. Neuropsiq., n. 32 (115), p. 567-587, 2012.

PASQUALINI, Juliana Campregher. O papel do professor e do ensino a Educação Infantil: a perspectiva de Vigotski, Leontiev e Elkonin. In: DUARTE, Newton; MARTINS, Lígia Márcia (orgs.). Formação de professores: limites contemporâneos e alternativas. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010.

RIVIÈRE, Angel. O desenvolvimento e a educação da criança autista. (Org.) COLL, C.; PALACIOS, J.; MARCHESI, A. Desenvolvimento psicológico e educação: necessidades educativas especiais e aprendizagem escolar. Porto Alegre: Artes Médicas, 1995.

VASQUES, Carla K. Alice na biblioteca mágica: uma leitura sobre o diagnóstico e a escolarização de crianças com autismo e psicose infantil. Tese de doutorado. UFRGS/PPGE, Porto Alegre: 2008.

VENTURA, Magda Maria. O Estudo de Caso como Modalidade de Pesquisa. Revista SOCERJ. 20(5), set./out., p. 383-386, 2007.

VYGOTSKY, Lev S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores; organizadores Michael Cole... [et al.]. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

VYGOTSKY, Lev S. Pensamento e linguagem. Trad. Jefferson Luiz Camargo. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

VYGOTSKY, Lev S.; LURIA, A.R.; LEONTIEV, A.N. Linguagem, Desenvolvimento e Aprendizagem. 10ª ed. São Paulo: Ícone, 2006.

Published

2018-10-23