Altruistic behavior in children aged two to five years

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2019v21n39p149

Abstract

The altruistic behavior, studied under different labels is a behavior of moral nature essential for the human relations maintenance, is associated with adequate socioemotional development and is a potential inhibitor of antisocial behavior. This is extremely relevant, especially in childhood since most moral behaviors begin at this stage. This study aimed to investigate the verbal report of children aged from 2 to 5 years in the face of problem situations that have brought opportunities for the altruistic behaviors expression. Additionally, the perception of parents and teachers about the child's possible choices was investigated. The results showed that more than half of the children indicated altruistic responses appropriate to the problem situation in question. This indicates that from an early age children are sensitive to the need of the others, and make it possible to reflect on the various ways in which parents and teachers as reference figures can plan opportunities for the effective exercise of altruism.

Author Biographies

Suellen Vilalva, Faculdades FACEL e HERRERO.

Psicóloga graduada pela Faculdade Evangélica do Paraná (FEPAR), com mestrado em Educação pela Universidade Federal do Paraná (UFPR) na linha de pesquisa em Cognição, Aprendizagem e Desenvolvimento Humano, e especialização em Psicopedagogia Institucional e Clínica (em andamento) pela Universidade Cândido Mendes (UCAM). Atua como psicóloga na área clínica, educacional e social. Desenvolve trabalhos essencialmente de acordo com as seguintes temáticas: prevenção ao abuso sexual infantil com foco na aquisição de repertório autoprotetivo, comportamento moral, em especial altruísmo infantil, acompanhamento nutricional, práticas educativas e habilidades sociais.

Suzane Schmidlin Lohr, Universidade Federal do Paraná - UFPR

Possui graduação em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (1980), mestrado em Psicologia Clínica pela Universidade de São Paulo (1992), doutorado em Psicologia Clínica pela Universidade de São Paulo (1998) e pós-doutorado em Psicologia clínica pela Universidade de São Paulo com estágio na Universidade de Lisboa (2017). Coordenou o curso de Psicologia da UFPR e o curso de Psicologia da Universidade Positivo. Orientou trabalhos no mestrado em Psicologia e no mestrado em educação da UFPR. Foi vice-chefe do departamento de teorias e fundamentos da educação da UFPR. Aposentou na UFPR como professora associada. Atua em consultório particular e em cursos de pós-graduação em nível de especialização . Tem experiência na área de Psicologia em clínica, saúde e educação e atua principalmente nos seguintes temas: habilidades sociais, educação, prevenção psicológica, terapia comportamental e interação pais-filhos.

References

ALLEN-ARAVE, Wesley; GURVEN, Michael; HILL, Kim. Reciprocal altruism, rather than kin selection, maintains nepotistic food transfers on an ache reservation. Evolution and Human Behavior. [S.I]. sep. 2008, v. 29, n. 5, p. 305–318.

BLAKE, Peter R; RAND, David G. Currency value moderates equity preference among young children. Evolution and Human Behavior. [S.I]. mai. 2010, v. 31, p. 210–218.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado Federal, 1988.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: Câmara dos Deputados, 1996.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília, 2009.

SPEARMAN, Charles. The proof and measurement of association between two things. Am J Psychol, 1904, 15: 72–101.

CHEN, Yongxiang; ZHU, Liqi; CHEN, Zhe. Family income affects children's altruistic behavior in the dictator game. Plos ONE. [S.I]. nov. 2013, v. 8, n. 11, p. 1-8.

CHERNYAK, Nadia; KUSHNIR, Tamar. Giving preschoolers choice increases sharing behavior. Psychological Science. Massachusetts. aug. 2013, n. 24, v. 10, p. 1971-1979.

COMTE-SPONVILLE, André. Pequeno tratado das grandes virtudes. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

DE BACKER, Charlotte. et al. "Our" food versus "my" food. Investigating the relation between childhood shared food practices and adult prosocial behavior in Belgium. Appetite. [S.I]. jan. 2015, n. 84, s/v. p. 54–60. Jan. 2015.

DESSEN, Maria Auxiliadora; POLONIA, Ana da Costa. A família e a escola como contextos de desenvolvimento humano. Paidéia (Ribeirão Preto). apr. 2007. Ribeirão Preto, v. 17, n. 36, p. 21-32.

DEVRIES, Retha; ZAN, Beth. A ética na educação infantil: um ambiente sócio-moral na escola. 1. ed. Porto Alegre: Artmed, 1998.

DE WAAL, Frans. Eu Primata: porque somos como somos. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

EISENBERG, Nanci; SPINRAD, Tracy. Multidimensionality of prosocial behavior. Rethinking the conceptualization and development of prosocial behavior. In: PADILLA-WALKER, Laura M e CARLO, Gustavo. Prosocial development: a multidimensional approach. New York: Oxford University Press. 2014. pp.17-42.

FALCONE, Eliane Mary de Oliveira. et al. Inventário de empatia (I.E): desenvolvimento e validação de uma medida brasileira. Avaliação Psicológica. Porto Alegre, dez. 2008, v.7, n. 3, p.321-334.

FLOURI, Eirini; SARMADI, Zahra. Prosocial behavior and childhood trajectories of internalizing and externalizing problems: the role of neighborhood and school contexts. Developmental Psychology. England. nov. 2015, v.52, n.2, p.253.

GOMIDE, Paula Inez Cunha. Comportamento moral: uma proposta para o desenvolvimento das virtudes. Curitiba: Juruá, 2010.

GONÇALVES, Luana da Silva; BOTTOLI, Cristiane. Paternidade: a construção do desejo paterno. Barbarói. Santa Cruz do Sul. dez. 2016, s/v, n. 4, p. 185-204.

HOFFMAN, Edward; SILVEIRA, Renata Franco da; POLYDORO, Juliana Izabel. Altruísmo no Brasil: um estudo exploratório. Mudanças – Psicologia da Saúde. São Paulo, dez. 2010, v.18, v.1-2, p. 36-46.

JACKSON, Melanie; TISAK, Marie S. Is prosocial behaviour a good thing? Developmental changes in children’s evaluations of helping, sharing, cooperating, and comforting. British Journal of Developmental Psychology. England. dez. 2010, v.19, n. 3, p. 349-367.

KAPLAN, Hillard; GURVEN, Michael. The natural history of human food sharing and cooperation. A review and a new multi-individual approach to the negotiation of norms. In GINTIS, Herbert; BOWLES, Samuel; BOYD, Robert; FEHR, Ernst. Moral sentiments and material interests. The foundations of cooperation in economic life. London, UK: The MIT Press, 2005. pp. 75–113.

KRUEGER, Robert F; HICKS, Brian. M; MCGUE, Matt. Altruism and antissocial behavior: Independentt tendencies, unique personality correlates, distinct etiologies. Psychology Science. [S.I]. set. 2001, v.12, n. 5, p.397-402.

LEIMGRUBER, Kristin L. et al. Young children are more generous when others are aware of their actions. Plos ONE. Connecticut. Out.2012, v.7, n. 10, p. 1-8.

LENCASTRE, Marina Prieto Afonso. Bondade, altruísmo e cooperação. Considerações evolutivas para a educação e a ética ambiental. Revista Lusófona de Educação. Porto. ago. 2010, v.15, n.15, p. 113-124.

LORDELO, Eulina da Rocha; CARVALHO, Ana Maria Almeida. Comportamento de cuidado entre crianças: uma revisão. Psicologia, Teoria e Pesquisa. São Paulo. 1989, v. 5, n. 1, p. 1-19.

MARTIN-RAUGH, Michelle P; KELL, Harrison J; MOTOWIDLO, Sthepan J. Prosocial knowledge mediates effects of agreeableness and emotional intelligence on prosocial behavior. Personality and Individual Differences. [S.I]. fev.2016. v. 90, s/n, p. 41-49.

NEWTON, Emili. K. et al. Do sensitive parents foster kind children, or vice versa? Bidirectional influences between children’s prosocial behavior and parental sensitivity. Developmental Psychology. [S.I]. jun. 2014, v.50, n. 6, p.1808-1816.

PONTES, Antonio Carlos Fonseca. Ensino da correlação de postos no ensino médio. In: 19º Simpósio Nacional de Probabilidade e Estatística, 26 a 30 jul. 2010. Disponível em: < https://goo.gl/aeB5qB>.

RESENDE, Marília Mesquita; PORTO, Juliana Barreiros. Escala de Identidade Moral: evidências de validade para o contexto brasileiro. Psico-USF. Itatiba. abr. 2017, v. 22, n. 1, p. 75-85.

RUSHTON, Jhon Philippe; CHRISJOHN, Roland D; FEKKEN, G. Cynthia. The altruistic personality and the self-report altruism scale. Personality and Individual Differences. Canadá. mar. 1981, v.2, n. 4, p. 293-302.

SABBAG, Gabriela Mello. Práticas educativas maternas e comportamento pró-social infantil. Florianopólis. 2017. 227 f. Tese (Doutorado em Psicologia) Universidade Federal de Santa Catarina.

SAMPAIO, Angelo Augusto Silva; OTTONI, Eduardo Benedicto; BENVENUTI, Marcelo Frota Lobato. A Análise do Comportamento no contexto do estudo evolucionista do comportamento social e da cultura. Estudos de Psicologia (Natal). Natal. set. 2015, v. 20, n. 3, p. 127-138.

SCHLINGER, Henry D Jr. A Behavior Analytic View of Child Development. Nova York: Plenum Press, 1995.

SCHMIDT, Marco F H; SOMMERVILLE, Jessica A. Fairness expectations and altruistic sharing in 15-month-old human infants. Plos ONE. [S.I]. Out.2011 v.6, n. 10, p. 1-7.

WARNEKEN, Felix; TOMASELLO, Michael. The roots of human altruism. British Journal of Psichology. [S.I]. mai. 2011, v.100, n. 3, p. 455-471.

ZAHN-WAXLER, Carolyn. et al. Development of concern for others. Developmental Psychology. [S.I]. jan.1992, v. 28, n. 1, p. 126-136.

Published

2019-03-27