Racism and representativeness of the black child in children's literature: reflections on the project of extension and culture "BUILDING ONE’S OWN HISTORY”
DOI:
https://doi.org/10.5007/1980-4512.2019v21n39p170Abstract
The books, "Eu posso ser ... o que eu quiser ser" and "Clube da Alegria," are the fruits of the extension project, BUILDING ONE’S OWN HISTORY: racism and representativeness of the black child in children's literature, with the promotion of the Program of Scholarships to Support Culture and Art - PROCARTE, whose registration number is 026.2.035-2017. The first book, tells the story of a black child who wanted to be a princess, but who in the face of the image and idealized behaviors of this figure, historically charged with stereotypes, is distressed to realize that his dream does not "fit" into the myth. The story was designed to be worked in a school of early childhood education, in this case, the CMEI of Bela Vista, located in a peripheral district of the city of Diamantina. The story was presented and told to the children of the five years of this institution, who, based on the questions asked by the main character of the book, were instigated to build their own story.
References
BRASIL. Diretrizes curriculares nacionais para a Educação das Relações Étnico-Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana. Conselho Nacional de Educação/Conselho Pleno. Brasília: 2004.
COELHO, Nelly Novaes. Literatura infantil: teoria, análise, didática. São Paulo: Moderna, 2000.
COSSON, Rildo. Círculos de leitura e letramento literário. São Paulo: Contexto, 2014.
FANON, Frantz. Pele Negra Máscaras Brancas. Salvador: ADUFBA, 2008.
FÓRUM DE PRÓ-REITORES DE EXTENSÃO DAS UNIVERSIDADE PÚBLICAS BRASILEIRAS BRASIL. O Plano Nacional de Extensão Universitária. (Coleção Extensão Universitária;vol.1) Disponível em: <https://www.ufmg.br/proex/renex/documentos/Colecao-Extensao-Universitaria/01-Plano-Nacional-Extensao/Plano-nacional-de-extensa HYPERLINK "https://www.ufmg.br/proex/renex/documentos/Colecao-Extensao-Universitaria/01-Plano-Nacional-Extensao/Plano-nacional-de-extensao-universitaria-editado.pdf"o-universitaria-editado.pdf.> Acessado em: 05/08/2016.
MUNANGA, Kabengele (Org.). Apresentação. In: MUNANGA, Kabengele. Superando o racismo na escola. 2º Ed. revisada. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade. 2005 p.15-20.
ROGRIGUES, Poliana Resende Soares; AQUINO, Miriam de Albuquerque. A (in)visibilidade da pessoa negra na literatura infantil: (Im)possibilidades de afirmação da identidade afrodescendente na escola. III Seminário Nacional de Estudos Culturais Afro-Brasileiros: literatura, negritude e política. Cadernos Imbondeiro: João Pessoa. vol.1, n.1. 2010, ISSN 2316-2937.
SCHWARCZ, Lilia Moritz. O Espetáculo das Raças: Cientistas, Instituições e Questão Racial no Brasil 1870 – 1930. São Paulo: Companhia das Letras, 1993.
SCHWARCZ, Lilia Moritz. Nem Preto Nem Branco, Muito Pelo Contrário: Cor e raça na sociabilidade brasileira. São Paulo: Claro Enigma, 2012.
SILVA, Ana Celia da. A Desconstrução da Discriminação no Livro Didático. In: MUNANGA, Kabengele (Org.). Superando o racismo na escola. 2º Ed. revisada. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade. 2005 p.21-38.
ZILBERMAN, Regina. O Papel Da Literatura Na Escola, Via Atlântica. São Paulo. jun. 2009, s/v. n 14, 12-22.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os direitos autorais referentes aos artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
![Licença Creative Commons](https://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
Este trabalho está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.