The atrical scribblings in babies' gestures: a Bakhtinian study
DOI:
https://doi.org/10.5007/1980-4512.2019v21n39p3Abstract
This article presents some bakthinian ideas about the constitution of language, especially the gesture, coupled with the communicative experiences that babies can experience in educational spaces, with an emphasis on theatrical games. Two episodes are presented in which the babies express, through the gestures, some of the innate possibilities of the theatrical language present in the infantile context, either through the discoveries realized from the movement of the own body and the effects that this produces in contact with the light, either through the manipulation of materials and / or toys in a make-believe play. They are playful moments, of games and discoveries that allow the development of theatrical scrawl, that is, the first theatrical expressions of the babies.References
ALESSI, Viviane Maria. As linguagens dos bebês na Educação Infantil: diálogos do Círculo de Bakhtin com Henri Wallon. 142 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2017.
BAKHTIN, Mikhail Mikhailovitch; VOLÓCHINOV, Valentin Nikolaevich. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico da linguagem. Tradução de: LAHUD, Michel; VIEIRA, Yara Frateschini. São Paulo: Hucitec, 2009.
BARBOSA, Maria Carmen Silveira. FOCHI, Paulo Sergio. O teatro e os bebes: trajetórias possíveis para uma pedagogia com crianças pequenas. Espaços da escola. Editora Unijuí, ano 21, n. 69, jan.jun. 2011, p. 29-38.
BOAL, Augusto. Quando nasce um bebê: o pensamento sensível e o pensamento simbólico no teatro do Oprimido.Sala Preta, São Paulo, n.6, 2006.
CASTRO, Gilberto. Bakhtin e a análise do discurso. In: PAULA, Luciane; STAFUZZA, Grenissa (Orgs.). Da análise do discurso no Brasil à análise do discurso do Brasil: três épocas histórico-analíticas. Uberlândia: EDUFU, 2010. p. 89-118.
CURITIBA. Prefeitura Municipal. Secretaria Municipal da Educação. Caderno Pedagógico: Arte. Curitiba, 2011.
FRABETTI, Roberto. A arte na formação de professores de crianças de todas as idades: o teatro é um conto vivo. Pro-Posições, Campinas, v. 22, n. 2 (65), p. 39-50, maio/ago. 2011.p. 189-195.
GERALDI, João Wanderley. Introdução: o mundo não nos é dado, mas construído. In: VOLÓCHINOV, Valentin Nikolaevich. A construção da enunciação e outros ensaios. São Carlos: Pedro & João Editores, 2013.
MACHADO, Marina Marcondes. Teatralidade na tenra idade, ou bolacha recheada na cena contemporânea. Lamparina. Revista de Ensino de teatro. Vol. 1, n. 02/2011, EBA/UFMG. p. 56-64
PAVIS, Patrice. Dicionário de Teatro. Tradução de J. Guinsburg e Maria Lúcia Pereira. São Paulo: Perspectiva, 2005.
SERRONI, José Carlos. Cenografia brasileira: notas de um cenógrafo. São Paulo: SENAC, 2013.
SILVA, Ana Luiza Palhano Campos. A cenografia na sala de aula: apontamento para uma prática pedagógica no ensino fundamental. Revista Moringa - Artes do Espetáculo, João Pessoa, UFPB, v. 6 n. 2, jul/dez 2015, p. 95-108.
VOLÓCHINOV, Valentin Nikolaevich. A construção da enunciação e outros ensaios. Organização, tradução e notas de: GERALDI, João Wanderley. São Carlos: Pedro & João Editores, 2013.
WALLON, Henri. Do ato ao pensamento: ensaio de psicologia comparada. Petrópolis: Vozes, 2008.
WALLON, Henri. A evolução psicológica da criança. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os direitos autorais referentes aos artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Este trabalho está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.