Sociology of childhood, children participation and peer culture: mapping academic production on the theme

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2019v21n39p31

Abstract

The main reason for this work was understand in Sociology of childhood, how the concepts of peer culture and children participation have been understood. We seek to understand which ways have been followed to understand the child as a social actor and the way they have been developing themselves as builders of their own culture and participating in their own life. For that it was used bibliographic research of foreign and Brazilian authors that talk about the subject and also having the website Scielo as an important data source. We analyse data and articles published between 1994 and 2016 and we understand that peer culture is a series of activity, routine, values produced by a group of children in interaction of other children and playing together, and children participation is only possible when relations between adults and children are set, able to promote or make it harder the children's participation. The highlight from the data source and analysed articles is that we need to change the conception of the adult as a superior and the child the inferior. It is also important that we create spaces where children can be part of decisions made in group.

Author Biographies

Flávia Franzini Dip, Universidade Estdual de Campinas

Formada em Pedagogia pela Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas

Gabriela Guarnieri de Campos Tebet, Universidade Estadual de Campinas

Gabriela Guarnieri de Campos Tebet  foi professora de creche de 2004 a 2014 em São Carlos/SP e desde então é professora da Faculdade de Educação da UNICAMP, vinculada aos grupos de pesquisa GPPES e DiS. Militante e docente da educação infantil,  interessa-se pelos bebês e pelas relações geracionais, étnico-raciais e de gênero, a partir de diálogos com a Filosofia da Diferença, com a Sociologia e com a Geografia. Orientou mais de 30 TCCs, BAS, e Iniciações Científicas desde que chegou à UNICAMP. Organizou  eventos de grande porte e participa de diversas comissões e projetos em parceria com a rede pública (dentre os quais, o PIBID, o Ciclo de Oficinas em Múltiplas Linguagens e o grupo de estudos BebÊEEducação). Foi coordenadora associada das Licenciaturas junto com a profa. Alexandrina Monteiro. É mãe do Matheus e nas horas vagas adora dançar, ir à praia ou à uma cachoeira.

References

ABRAMOWICZ, Anete. (Org.). Estudos da Infância no Brasil: encontros e memórias. São Carlos: Edufscar, 2015.

ABRAMOWICZ, Anete; OLIVEIRA, Fabiana de. A sociologia da infância no Brasil: uma área em construção. Revista do Centro de Educação, Santa Maria, v. 35, n. 01, p. 39-52, jan./abr. 2010.

BELLONI, Maria Luiza.Infância, mídias e educação: revisitando o conceito de socialização. Perspectiva, Florianópolis, v. 25, n. 1, 41-56, jan./jun. 2007.

CORSARO, William. Interpretative reproduction in children’s role play. Childhood, v. 1, p. 64-74, 1993.

CORSARO, William. A reprodução interpretativa no brincar ao “faz-de-conta” das crianças. Revista Educação, Sociedade e Culturas – Revista do Centro de Investigação e Intervenção Educativas da Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto, Portugal, n. 17, 2002. Disponível em: http://www.fpce.up.pt/ciie/revistaesc/ESC17/17-5.pdf Acesso em: 15 de abril, 2018.

CORSARO, William. We’re friends right? Inside kids’ culture. Washington: Joseph Henry Press, 2003. 249 p.

CORSARO, William. Peer culture. In: QVORTUP, Jens; CORSARO, William; HONIG, Michael-Sebastian. The Palgrave handbook of childhood studies. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2009. p. 301- 315.

CORSARO, William. Sociologia da infância. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2011.

DIP, Flavia. Sociologia da infância: o que tem sido dito sobre ela e seu impacto sobre o entendimento de protagonismo infantil e cultura de pares.2016. Trabalho de Conclusão de Curso – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2016.

DURKHEIM, Émile. Educação e Sociologia. 11. ed. São Paulo: Melhoramentos, 1978.

FARIA, Ana Lúcia Goulart de. A contribuição dos parques infantis de Mário de Andrade para a construção de uma pedagogia da educação infantil, Educação & Sociedade,v. 20, n. 69, p. 60-91, dez. 1999.

FERNANDES, Florestan. As “Trocinhas” do Bom Retiro: contribuições do estudo folclórico e sociológico da cultura e dos grupos infantis. Pro-Posições, v. 15, n. 1 (43), jan./abr. 2004.

GIDDENS, Anthony. Sociologia. 4. ed. Lisboa: FCG, 2004.

JAMES, Allison; PROUT, Alan. Constructing and reconstructing childhood: Contemporary issues in the sociological study of childhood. London and New York: Routledge Falmer, 2007 [1a ed. 1997].

JENKS, Chris. (Org.). The Sociology of childhood. Essential readings. Brookfield, VT: Gregg Revivals, 1982.

JENKS, Chris. Constituindo a criança. Educação, sociedade e culturas, v. 17, p. 185-216, 2002.

MARCHI, Rita de Cássia. O ofício de aluno e o ofício de criança: articulações entre a sociologia da educação e a sociologia da infância. Revista Portuguesa de Educação, Minho, v. 23, n. 1, p. 183-202, 2010.

MAUSS, Marcel. Três observações sobre a sociologia da infância. Pro-Posições, Campinas, v. 21, n. 3, p 237-244, 2010.

MOLLO-BOUVIER, Suzanne. Transformação dos modos de socialização das crianças: uma abordagem sociológica. Educação & Sociedade, v. 26, n. 91, p. 391-403, 2005.

NASCIMENTO, Maria Letícia Barros Pedroso (Coord.). Infância e Sociologia da Infância: entre a invisibilidade e a voz. Relatório de Pesquisa. São Paulo: FEUSP, 2013.

OPIE, Iona; OPIE, Peter. (Ed.) The Oxford Dictionary of Nursery Rhymes. Oxford: OUP, 1951.

PIRES, Sergio Fernandes S.; BRANCO, Angela Uchoa. Protagonismo infantil: co-construindo significados em meio às práticas sociais. Paidéia, v. 17, n. 38, p. 311-320, 2007.

PROUT, Alan. Reconsiderando a nova Sociologia da Infância. Cadernos de Pesquisa, São Paul,v. 40, n. 141, p. 729-750, set./dez. 2010.

QUINTEIRO, Jucirema. Sobre a emergência de uma sociologia da Infância: contribuições para o debate. Perspectiva, Florianópolis: v. 20, n. Especial, p. 137-162, jul./dez. 2002.

QVORTRUP, Jens. Nine theses about “childhood” as a social phenomenon. In: QVORTRUP, Jens. (Ed.). Childhood as a social phenomenon: lessons from an international project. EurosocialReport 47. Vienna: European Centre, 1993.

QVORTRUP, Jens. Childhood in Europe: a new field of social research. In: CHISHOLM, Lynne et al. (Org.). Growing up in Europe - contemporary horizons. Childhood and youth studies. Berlin: Walter de Gruyter, 1995.

QVORTRUP, Jens. Childhood and societal macrostructures. In: QVORTRUP, Jens. Working Paper 9. Child and youth culture. Odense University Printing Office, 1999.

QVORTRUP, Jens. Childhood as a structural form. In: QVORTRUP, Jens; CORSARO, William; HONIG, Michael-Sebastian. The Palgrave handbook of childhood studies. London: PalgraveMacmillan, 2009.

QVORTRUP, Jens. Nove teses sobre a “infância” como fenômeno social. Pro-Posições, Campinas, v. 22, n. 1 (64), p. 199-211, jan./abr. 2011.

QVORTRUP, Jens. O trabalho escolar infantil tem valor? A colonização das crianças pelo trabalho escolar. In: CASTRO, Lúcia Rabello. Crianças e jovens na construção da cultura, v. 1, p. 129-152, 2001.

SARMENTO, Manuel Jacinto. Imaginário e culturas da infância. Cadernos de Educação, v. 12, n. 21, p. 51-69, 2003.

SARMENTO, Manuel Jacinto. As crianças: contextos e identidades. Universidade do Minho-Instituto de Educação, 1997.

SARMENTO, Manuel Jacinto. As culturas da infância nas encruzilhadas da 2ª modernidade. Crianças e miúdos: perspectivas sócio-pedagógicas da infância e educação. Porto: Asa, p. 9-34, 2004.

SILVA, Cleber Fabiano da; RAITZ, Tânia Regina; FERREIRA, Valéria Silva. Desafios da Sociologia da Infância: uma área emergente. Psicologia & Sociedade, Itajaí, n. 21, p. 75-80, mar. 2009.

TEBET, Gabriela Guarnieri de Campos. Isto não é uma criança! Teorias e métodos para o estudo de bebês nas distintas abordagens da sociologia da infância de língua inglesa.2013. Tese (Doutorado) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos.

Published

2019-03-27