Social participation of children in play: approaches to childhood cultures in early childhood education
DOI:
https://doi.org/10.5007/1980-4512.2019v21n39p51Abstract
This paper focus on the social participation of children in the context of early childhood education and aims to analyze how a child can join and stay in ongoing collective situations of play with same-age partners. First of all we attempt to problematize the notion of childhood cultures conceived in the field of the sociology of childhood studies and to situate theoretical approaches to play in a social and cultural perspective, focusing on the relationships between play and childhood cultures. Then, we seek to expose the methodological configurations of the investigation. The data were based on the concepts of the Sociology of Childhood, from an ethnographic research perspective, carried out with 25 three-year-old children of both sexes. The results indicate that the playgroups were formed based on strategies that used friendship as the main reason for a child joining and staying in the situations of play.References
BELLONI, Maria Luiza. O que é Sociologia da Infância. Campinas: Autores Associados, 2009.
BORBA, Angela Meyer. Culturas da Infância nos espaços-tempos do brincar. 296f. Tese de Doutorado, Universidade Federal Fluminense, 2005.
BROUGÈRE, Gilles. A crianças e a cultura lúdica. In: KISHIMOTO, Tizuko Morchida (org.). O brincar e suas teorias. São Paulo: Cengage Learning, 2015. p. 19-32.
COHN, Clarice. Antropologia da Criança. (Ciências Sociais passo-a-passo). Rio de Janeiro: Zahar, 2005.
CORSARO, William A. Reprodução interpretativa e cultura de pares. In: MÜLLER, Fernanda; CARVALHO, Ana Maria Almeida (orgs.). Teoria e prática na pesquisa com crianças: diálogos com William Corsaro. São Paulo: Cortez, 2009. p. 31-50.
CORSARO, William A. Sociologia da Infância. Porto Alegre: Artmed, 2011.
FERREIRA, Manuela. Do “avesso” do brincar ou... as Relações entre pares, as Rotinas da cultura infantil e a Construção da(s) Ordem(ens) Social (ais) Instituinte(s) das Crianças no Jardim-de-Infância. In: SARMENTO, M.J. & CERISARA, A. B.. (orgs). Crianças e miúdos. Perspectivas sócio-pedagógicas da infância e educação. Porto: Asa, 2004.
GRAUE, Elisabeth.; WALSH, Daniel. Investigação Etnográfica com crianças: teorias, métodos e ética. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2003.
KRAMER, Sonia. Autoria e Autorização: Questões Éticas na Pesquisa com Crianças. Cadernos de Pesquisa, n. 116, p. 41-59, julho/ 2002.
OLIVEIRA, Fabiana de. TEBET, Gabriela Guarnieri de Campos. Cultura da Infância: brincar, desenho e pensamento. In: ABROMOWICZ, Anete (et al.). O plural da infância: aportes da sociologia. São Carlos: EdUFSCar, 2010. p. 39 – 55.
PEDROSA, Maria Isabel; CARVALHO, Ana Maria Almeida. Análise qualitativa de episódios de interação: uma reflexão sobre procedimentos e formas de uso. Revista Psicologia: Reflexão e Crítica, 2005, 18(3), pp.431-442. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/prc/v18n3/a18v18n3.pdf. Acesso em: 10 de Jan. 2016.
PEREIRA, Rachel Freitas. As crianças bem pequenas na produção de suas culturas. 207f. Dissertação de Mestrado, Universidade do Rio Grande do Sul, 2011.
SARMENTO, Manuel Jacinto. Gerações e alteridade: interrogações a partir da sociologia da infância. Educação e Sociedade. [online]. 2005, vol.26, n.91, p. 361-378. ISSN 0101-7330.
SARMENTO, Manuel Jacinto. Imaginário e culturas da infância, 2003. Disponível na Internet: http:www.iec.minho.pt/cedic/textos de trabalho. Acessado em 30 de maio de 2016.
SARMENTO, Manuel Jacinto. As culturas da infância nas encruzilhadas da 2ª modernidade, 2002. Disponível na Internet: http:www.iec.minho.pt/cedic/textos de trabalho. Acessado em 30 de maio de 2016.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os direitos autorais referentes aos artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
![Licença Creative Commons](https://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
Este trabalho está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.