The importance of the make-believe play in early childhood education from the teachers’ gaze
DOI:
https://doi.org/10.5007/1980-4512.2019v21n39p67Abstract
This article is a cut of a master's degree research in education that had as main objective to investigate the contributions of a University Toy Library, created at the University of Pernambuco, with the purpose of promoting Continuing Training for Early Childhood Education teachers and also attending children of this level of schooling, offering them play experiences. The cut presented here is based on the conceptions of teachers from Early Childhood Education, reflecting on the contributions of the makebelieve play for children and for the pedagogical practice, from one of the continuing trainings for teachers developed in the University Toy Library. Through action research, it was possible to conclude that the make-believe play contributes to the learning and development of the child from Early Childhood Education in an imaginative and creative way and that exerts, in the teachers’ pedagogical practice, a pedagogical surplus value concerning the necessary interaction between play and learning.References
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70 - Brasil, 2011.
BOMTEMPO, E. A brincadeira de faz-de-conta: lugar do simbolismo, da representação, do imaginário. In: KISHIMOTO, T. M. (Org.). Jogo, brinquedo e a educação. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2011,. p. 57-71.
BRASIL. Mistério da Educação. Lei n o 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional – LDB. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, 23 dez. 1996.
DELIZOICOV, D.; ANGOTTI, J. A. Ensino de ciências: fundamentos e métodos. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2009.
FORTUNA, T. R. Sala de aula é lugar de brincar? In: XAVIER, M. L. M.; ZEN, M. I. H. D. (Org.). Planejamento em destaque: análises menos convencionais. 4. ed. Porto Alegre: Mediação, 2000. p. 147-164.
FORTUNA, T. R. A formação lúdica do educador. In: MOLL, J. (Org.). Múltiplos alfabetismo: diálogos com a escola pública na formação de professores. Porto Alegre: Editora da UFGRS, 2005. p. 107-121.
KISHIMOTO, T. M. A brinquedoteca no contexto educativo brasileiro e internacional. In: OLIVEIRA, V. de. (Org.). Brinquedoteca: uma visão internacional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011. p. 15-35.
KITSON, N. “Por favor, Srta. Alexander: você pode ser o ladrão?” O brincar imaginativo: um caso para a intervenção adulta. In: OYLES, J. R. (Org.). A excelência do brincar: a importância da brincadeira na transição entre Educação Infantil e os anos inicias. Porto Alegre: Artmed, 2006. p. 108-120.
LEONTIEV, A. N. Os princípios psicológicos da brincadeira pré-escolar. In: VYGOTSKY, L. S.; LURIA, A. R.; LEONTIEV, A. N. (Org.). Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. 14. ed. São Paulo: Ícone: Editora da Universidade de São Paulo, 2016. p. 119-142.
MINAYO, M. C. de S. O desafio da pesquisa social. In: DESLANDES, Suely F.; GOMES, R.; MINAYO, M. C. de S. (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes, 2016. p. 09-29.
MOYLES, J. R. Só brincar? O papel do brincar na Educação Infantil. Porto Alegre: Artmed Editora, 2002.
MOYLES, J. R. Introdução. In: MOYLES, J. R. A excelência do brincar: a importância da brincadeira na transição entre Educação Infantil e anos iniciais. Porto Alegre: Artmed, 2006. p. 11-21.
OLIVEIRA, E. M. R. de.; RUBIO, J. de A. S.. O Faz de Conta e o Desenvolvimento Infantil. Revista Eletrônica Saberes da Educação, FAC São Roque, São Roque-SP, v. 4, n. 1, 2013. Disponível em: <http://docs.uninove.br/arte/fac/publicacoes/pdf/v4-n1-2013/Elisangela.pdf>. Acesso em: 15 set. 2017.
PIAGET, Jean. A formação do símbolo da criança. Rio de Janeiro: Zahar, 1971.
RICHARDSON, Roberto; RODRIGUES, Luiz A. R. Investigação e Intervenção na Gestão Escolar/Metodologia do Trabalho Científico. In: Curso de Especialização em Gestão e Avaliação da Educação Pública. Módulo III. Recife, 2013.
SMITH, P. K. O brincar e os usos do brincar. In: MOYLES, Janet R. (Org.). A excelência do brincar: a importância da brincadeira na transição entre Educação Infantil e os anos inicias. Porto Alegre: Artmed, 2006. p. 25-38.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
THIOLLENT, M. Metodologia da Pesquisa-ação. 18. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
VIEIRA, E. Oficina de ensino? O quê? Por quê? Como? 4. ed. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2002.
VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os direitos autorais referentes aos artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
![Licença Creative Commons](https://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
Este trabalho está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.