Small migrant lives: education as a factor of integration

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2021.e73456

Abstract

The report seeks to analyze the relationship between the insertion of children in the school, environment of education and its impacts in terms of integration, both of the child and the adults who accompany them. It is noteworthy that this analysis will be based on a concrete migratory experience, in which the methodology for constructing the argument begins with the presentation of academic production on the theme of integration, followed by the report of the experience lived in an autoethnographic construction. Through the paper, reflections will be presented to highlight the importance of the school experience of migrants as a crucial factor for integration in the destination communities, in addition to pointing out some actions that can be seen as good practices to be developed in others migratory contexts, as is the case of several Brazilian spaces that experience the arrival of immigrants in their school spaces.

Author Biography

João Carlos Jarochinski Silva, Universidade Federal de Roraima - UFRR

Diretor do Centro de Ciências Humanas (CCH/UFRR) e Professor Adjunto C3 na Universidade Federal de Roraima (UFRR) do curso de Relações Internacionais e do Programa de Pós-Graduação em Sociedade e Fronteiras (PPGSOF) - orientador de mestrado; Pós-doutor pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp) vinculado ao Núcleo de Estudos de População 'Elza Berquó' (NEPO); Membro da diretoria da ABRI (Associação Brasileira de Relações Internacionais), gestão 2019-2021; Doutor em Ciências Sociais pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC/SP) com ênfase em Relações Internacionais e período sanduíche no Instituto de Geografia e Ordenamento do Território da Universidade de Lisboa (IGOT/UL) - bolsista Capes; Mestre em Direito Internacional pela Universidade Católica de Santos (UNISANTOS) - bolsista CAPES; Especialista em Filosofia pela Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP); Advogado graduado pela Faculdade de Direito de Sorocaba (FADI); Bacharel e Licenciado em História pela Universidade de São Paulo (USP). Foi Pesquisador colaborador junto ao NEPO/Unicamp (2020). Foi Research Fellow junto ao Center of Latin American & Latino Studies da American University em Washington D.C. (2019-2020) e Investigador Visitante no Centro de Estudos Sociais da Universidade de Coimbra (CES/UC) (2015-2016). Recebeu beca de residência para realizar estudos para o seu mestrado no Oñati International Institute for the Sociology of Law (2008). Professor vinculado ao PROCAD/Amazônia da Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (UNIFESSPA), em conjunto com a UFRR e a Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro (UENF). Foca suas pesquisas em temas relacionados às migrações internacionais, ao refúgio e às fronteiras, com especial interesse em políticas migratórias.

References

AGER, Alastair; STRANG, Alison. Understanding integration: A conceptual framework. Journal of refugee studies, v. 21, n. 2, p. 166-191, 2008.

BARBOSA, Raul Felix. Integrando imigrantes e refugiados: em busca de definições. Caderno Eletrônico de Ciências Sociais, v. 6, n. 1, p. 24-43, 2018.

BAUMAN, Zygmunt. A cultura no mundo líquido moderno. Rio de Janeiro: Zahar, 2013.

CASTLES, Stephen. et al. Integration: mapping the field. Londres: Home Office Immigration Research and Statistics Service, 2002.

FAVELL, Adrian. (2003), Integration Nations: The Nation-State and research on Immigrants in Western Europe. In: BROCHMANN, G. (org.) Multicultural Challenge (Comparative Social Research). Bingley: Emerald Group, p. 13-42, 2003.

HORTAS, Maria João. Territories of integration: the children of immigrants in the schools of the Metropolitan Area of Lisbon. Intercultural Education, v. 19, n.5, p. 421-433, 2008.

KUHLMAN, Tom. The economic integration of refugees in developing countries: a research model. Journal of Refugee Studies, v. 4, n. 1, p. 1-20, 1991.

MIRANDA, Uiara Lopes. A Condição de Refúgio: reflexões analíticas a partir da experiência brasileira. 2020. Dissertação (mestrado em administração pública) – Fundação João Pinheiro, Escola de Governo Professor Paulo Neves de Carvalho, Belo Horizonte, 2020.

NORÕES, Katia Cristina. De criança a estrangeira, de estrangeira a criança: mobilização social, agenda política e educação pública no município de São Paulo. 2018. Tese (doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2018.

OLIVEIRA, Dalila Andrade. O imigrante na política educacional brasileira: um sujeito ausente. Práxis Educativa, v. 15, p. 1-15, 2020. Disponível em: <http://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa>. Acesso em: 16 jul. 2020.

SANTOS, Silvio Matheus Alves. M. O método da autoetnografia na pesquisa sociológica: atores, perspectivas e desafios. Plural, 24(1), p. 214-241, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.2176-8099.pcso.2017.113972. Acesso em: 28 abr. 2020.

SAYAD, Abdelmalek. Imigração ou os paradoxos da alteridade. São Paulo: Edusp, 1998.

SZERMETA, Ivy Serena Oliveira. O Processo de Integração dos Refugiados na Comunidade Anfitriã: estudos com migrantes venezuelanos. 2020. Dissertação (mestrado em Administração) – Faculdade de Economia, Administração, Contabilidade e Atuária, Universidade de São Paulo, 2020.

WACQUANT, Loïc. As duas faces do gueto. São Paulo: Boitempo, 2008.

Published

2021-03-12