Small migrant lives: education as a factor of integration
DOI:
https://doi.org/10.5007/1980-4512.2021.e73456Abstract
The report seeks to analyze the relationship between the insertion of children in the school, environment of education and its impacts in terms of integration, both of the child and the adults who accompany them. It is noteworthy that this analysis will be based on a concrete migratory experience, in which the methodology for constructing the argument begins with the presentation of academic production on the theme of integration, followed by the report of the experience lived in an autoethnographic construction. Through the paper, reflections will be presented to highlight the importance of the school experience of migrants as a crucial factor for integration in the destination communities, in addition to pointing out some actions that can be seen as good practices to be developed in others migratory contexts, as is the case of several Brazilian spaces that experience the arrival of immigrants in their school spaces.
References
AGER, Alastair; STRANG, Alison. Understanding integration: A conceptual framework. Journal of refugee studies, v. 21, n. 2, p. 166-191, 2008.
BARBOSA, Raul Felix. Integrando imigrantes e refugiados: em busca de definições. Caderno Eletrônico de Ciências Sociais, v. 6, n. 1, p. 24-43, 2018.
BAUMAN, Zygmunt. A cultura no mundo líquido moderno. Rio de Janeiro: Zahar, 2013.
CASTLES, Stephen. et al. Integration: mapping the field. Londres: Home Office Immigration Research and Statistics Service, 2002.
FAVELL, Adrian. (2003), Integration Nations: The Nation-State and research on Immigrants in Western Europe. In: BROCHMANN, G. (org.) Multicultural Challenge (Comparative Social Research). Bingley: Emerald Group, p. 13-42, 2003.
HORTAS, Maria João. Territories of integration: the children of immigrants in the schools of the Metropolitan Area of Lisbon. Intercultural Education, v. 19, n.5, p. 421-433, 2008.
KUHLMAN, Tom. The economic integration of refugees in developing countries: a research model. Journal of Refugee Studies, v. 4, n. 1, p. 1-20, 1991.
MIRANDA, Uiara Lopes. A Condição de Refúgio: reflexões analíticas a partir da experiência brasileira. 2020. Dissertação (mestrado em administração pública) – Fundação João Pinheiro, Escola de Governo Professor Paulo Neves de Carvalho, Belo Horizonte, 2020.
NORÕES, Katia Cristina. De criança a estrangeira, de estrangeira a criança: mobilização social, agenda política e educação pública no município de São Paulo. 2018. Tese (doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2018.
OLIVEIRA, Dalila Andrade. O imigrante na política educacional brasileira: um sujeito ausente. Práxis Educativa, v. 15, p. 1-15, 2020. Disponível em: <http://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa>. Acesso em: 16 jul. 2020.
SANTOS, Silvio Matheus Alves. M. O método da autoetnografia na pesquisa sociológica: atores, perspectivas e desafios. Plural, 24(1), p. 214-241, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.2176-8099.pcso.2017.113972. Acesso em: 28 abr. 2020.
SAYAD, Abdelmalek. Imigração ou os paradoxos da alteridade. São Paulo: Edusp, 1998.
SZERMETA, Ivy Serena Oliveira. O Processo de Integração dos Refugiados na Comunidade Anfitriã: estudos com migrantes venezuelanos. 2020. Dissertação (mestrado em Administração) – Faculdade de Economia, Administração, Contabilidade e Atuária, Universidade de São Paulo, 2020.
WACQUANT, Loïc. As duas faces do gueto. São Paulo: Boitempo, 2008.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os direitos autorais referentes aos artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos de primeira publicação para a revista. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Este trabalho está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.