Male teachers in Early Education: a case study in a Colombian Early Childhood Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2020v22n42p382

Abstract

The article deals with the performance of male teachers in an institution of Early Education in Colombia and, in the light of gender theories, sought to understand the representations of masculinities and femininities that emerge from the perception of men and women about male teaching in this educational stage. The investigation was carried out from August to December 2017 and the data were produced through interviews with four teachers (two male teachers and two female teachers). The interviews show that the relationships between male teachers and the children are free from prejudice or interdiction, however, the analyses indicate that the work of these professionals is different from that performed by female teachers and the gender specificities that are constituted in the institutional space cause tensions and ambivalences.

Author Biographies

Joaquim Ramos, Rede Municipal de Educação de Belo Horizonte e Secretaria de Estado da Educação de Minas Gerais

Doutor em educação pela Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), como bolsista do CNPq, no Programa de Pós-graduação: Conhecimento, Inclusão Social e Educação, na linha de pesquisa Psicologia, Psicanálise e Educação/Doutorado Latino-americano, em parceria com a Universidad Pedagógica Nacional da Colômbia/Bogotá, onde realizou parte dos estudos de doutorado (sanduíche). Na UFMG participa do Grupo de Estudos e Pesquisas em Psicologia Histórico-Cultural na Sala de Aula (GEPSA) e compõe a equipe de articulistas do Jornal Pensar a Educação Pensar o Brasil. Graduado em Letras, com especialização em Língua Portuguesa (UNI/BH). Realizou o curso de Mestrado em Educação pela PUC-Minas como bolsista da Fundação Ford, tendo recebido pelo resultado da investigação diploma de premiação da Secretaria de Políticas para as Mulheres e do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq), na 9ª edição do Prêmio Construindo a Igualdade de Gênero. Pela Secretaria Municipal de Educação de Belo Horizonte, atuou na Educação Infantil como coordenador e vice-diretor de Unidade Municipal de Educação Infantil (UMEI). Atualmente, é docente na Educação de Jovens e Adultos, na rede municipal de educação de Belo Horizonte e no Ensino Médio, na Secretaria de Estado da Educação de Minas Ger

Maria de Fátima Cardoso Gomes, Universidade Federal de Minas Gerais

 Doutora em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais.Professora Titular da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais, Brasil (Graduação e Pós-Graduação). Líder do Grupo de Estudos e Pesquisa em Psicologia Histórico-Cultural na Sala de Aula (GEPSA).

Alexander Ruiz Silva, Universidad Pedagógica Nacional

Doctor en Ciencias Sociales de FLACSO (Argentina). Profesor Titular de la  Universidad Pedagógica Nacional. Investigador en el campo de la formación ético-política.

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Published

2020-11-05