Childhoods' Path in Amazonas in context of social distancing

Authors

  • Célia Ratusniak UNICENTRO http://orcid.org/0000-0002-0608-8838
  • Ivanilde dos Santos Mafra Fundação de Vigilância em Saúde - Núcleo de Educação em Saúde
  • Vanderlete Pereira da Silva Universidade do Estado do Amazonas - UEA

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-4512.2020v22nespp1364

Abstract

The various types of violence are part of the daily lives of children from the lower classes who live in Amazonas state (Brazil), in which concentrates the largest indigenous population in the country, in addition to immigrants from Haiti and more recently those from Venezuela, whose children live scattered on the streets of Manaus, the state capital. In this paper, we highlight the conditions of inequality that violates the  rights of children to experience their childhood in Amazonas and that, with social isolation demanded by the Pandemic caused by Covid-19, were intensified causing deaths and greater exposure to risks of all orders in a social fabric that was destroyed and with the exclusion mechanisms amplified and shattered by the adopted economic model. The work makes an intersectional analysis, problematizing the forms of oppression in which children are submitted, considering the social markers they carry, seeking to understand the strategies used by them to produce the ways of living and surviving in the context of imposed social isolation.

Author Biographies

Célia Ratusniak, UNICENTRO

Professora colaboradora do DEPED - UNICENTRO. Professora do Curso de Pedagogia Bilingue - IFSC. Graduação em Psicologia e Pedagogia. Mestre em Educação (UFSC). Doutora e Pós-Doutoranda em Educaçãol (UFPR). 

Ivanilde dos Santos Mafra, Fundação de Vigilância em Saúde - Núcleo de Educação em Saúde

Mestra em Educação

Pedagoga da Fundação de Vigilância em Saúde, Núcleo de Educação em Saúde, Manaus-AM, Brasil

Vanderlete Pereira da Silva, Universidade do Estado do Amazonas - UEA

Doutoranda em Educação. Mestra em Educação. Professora titular da Universidade do Estado do Amazonas, Escola Normal Superior.

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Published

2020-12-28